شناسهٔ خبر: 67045026 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

هواشناسی ایران «۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۳»؛

هشدار بارش‌های سیل‌آسا در ۱۵ استان کشور؛ سامانه بارشی جدید و طوفان در راه است/ ویدئو

سازمان هواشناسی کشور هشدار نارنجی تداوم فعالیت سامانه بارشی، رگبار شدید باران، وقوع سیلاب، وزش باد شدید و طوفان برای چند استان کشور صادر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، سازمان هواشناسی کشور از صدور هشدار نارنجی هواشناسی و تداوم فعالیت سامانه بارشی خبر داد و برای ۱۵ استان‌ کشور، رگبار شدید، باران‌های سیل‌آسا، سیلاب و جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، برخورد صاعقه و وقوع تگرگ پیش‌بینی و چند وضعیت هشدار صادر کرد.

در هشدار نارنجی هواشناسی، احتمال جاری شدن سیلاب و روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد.

​به گزارش کارشناس سازمان هواشناسی، به دلیل ناپایداری هوا و بارش‌های محلی شدید در ارتفاعات استان‌های تهران، البرز، شرق گیلان و ارتفاعات غربی مازندران، هشدار نارنجی صادر شده است.

هشدار رگبار شدید و باران‌های سیل‌آسای هواشناسی برای ۱۵ استان کشور

کارشناس سازمان هواشناسی از بارندگی شدید، وزش باد شدید و طوفان، رگبار و رعدوبرق در ۱۵ استان کشور خبر داد و گفت: این بارش‌ها همراه با رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی تا روز جمعه ادامه دار خواهد بود.

«کبری رفیعی» کارشناس هواشناسی کشور وضعیت جوی کشور تشریح کرد و گفت: «طی امروز «پنج‌شنبه، ۱۷ خرداد ۱۴۰۳» و فردا «جمعه، ۱۸ خرداد ۱۴۰۳»، در استان‌های کردستان، همدان، مرکزی، قم، نیمه غربی اصفهان، جنوب آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، شرق لرستان و شمال استان‌های کرمان و فارس و نیمه شرقی استان سیستان و بلوچستان بارش خواهیم داشت؛ در این مدت بخش‌هایی از استان‌های قزوین، البرز، تهران و مازندران هم رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی رخ می‌دهد.»

کارشناس هواشناسی در ادامه تاکید کرد: «فردا «جمعه» بارش‌ها در کرمان و سیستان و بلوچستان شدیدتر است و هموطنان با توجه به پایان هفته مراقبت لازم را داشته باشند. روز شنبه هم در شمال غرب کشور و ارتفاعات مرکزی البرز و زاگرس، نیمه جنوبی کرمان و نیمه شرقی هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان بارندگی ادامه دارد و روز یکشنبه و دوشنبه مجدداً در شمال غرب و استان‌های واقع در دامنه‌ها و ارتفاعات زاگرس مرکزی بارندگی همراه با وزش باد نسبتاً شدید رخ می‌دهد.»

رفیعی از وزش باد شدید طی پنج روز آینده در شرق کشور به ویژه منطقه زابل و فلات‌های مرکزی خبر داد و گفت: «در وزش باد، احتمال خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نیست و آب‌های شرقی دریای عمان نیز در این مدت مواج و متلاطم خواهد بود.»

کارشناس هواشناسی گفت: «امروز برای ارتفاعات استان‌های مازندران، البرز، تهران، نیمه جنوبی همدان، جنوب استان مرکزی، غرب اصفهان و جنوب سیستان و بلوچستان هشدار هواشناسی صادر شده که مخاطراتی از جمله جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، برخورد صاعقه و وقوع تگرگ در مناطق مستعد را به همراه دارد.»

به گفته رفیعی، تهران امروز بعدازظهر، افزایش ابر و گاهی بارش خفیف و پراکنده خواهد داشت. بیشینه دمای پایتخت ۳۲ درجه بالای صفر می‌شود و کمینه دما نیز به ۲۳ درجه بالای صفر رسید.

هشدار نارنجی هواشناسی برای ۸ استان تا پایان روز جمعه

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی به کشاورزان هشت استان کشور در پی رگبار شدید باران، بارش تگرگ و صاعقه تا پایان روز جمعه خبر داد.

صدق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از آخرین وضعیت جوی کشور خبر داد و گفت: امروز «پنجشنبه، هفدهم خردادماه»، در استان‌های کردستان، همدان مرکزی، قم، نیمه غربی اصفهان، یزد، شمال استان‌های کرمان و فارس، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق لرستان، جنوب استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، برخی نقاط استان‌های قزوین، البرز، تهران، مازندران و شرق گیلان افزایش ابر، رگبار پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقتی پیش بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی در ادامه تاکید کرد: فردا «جمعه، هجدهم خردادماه» در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید در ارتفاعات و دامنه‌های البرز و زاگرس مرکزی و ارتفاعات شمال غرب کشور بارش پراکنده وزش باد شدید و احتمال رعد و برق دور از انتظار نیست.

او افزود: همچنین «شنبه، نوزدهم خردادماه» در شمال غرب کشور ارتفاعات مرکزی البرز و زاگرس، نیمه جنوبی کرمان، نیمه شرقی هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان، «یکشنبه، بیستم خردادماه» و «دوشنبه، بیست‌ویکم خردادماه» در شمال غرب استان‌های واقع در دامنه‌ها و ارتفاعات زاگرس مرکزی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت ادامه خواهد داشت.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی تاکید کرد: پنج روز آینده در شرق کشور، به ویژه منطقه زابل و نواحی مرکزی در بعضی ساعات وزش باد شدید رخ می‌دهد که احتمال خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در برخی از این مناطق دور از انتظار نیست. البته ناگفته نماند، طی پنج روز آینده شرق دریای عمان نیز مواج است.

هشدار نارنجی هواشناسی در پی تداوم بارندگی‌ها

ضیاییان از صدور هشدار نارنجی هواشناسی و تداوم فعالیت سامانه بارشی تا روز جمعه خبر داد و گفت: امروز در ارتفاعات استان‌های مازندران، البرز، تهران، نیمه‌جنوبی همدان، جنوب مرکزی، غرب اصفهان و جنوب سیستان و بلوچستان و فردا جمعه در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، ارتفاعات مرکزی کرمان و غرب اصفهان رگبار باران، رعد و برق، تگرگ، کاهش دید، صاعقه و وزش باد نسبتاً شدید تشدید پیش‌بینی می‌شود.

او نسبت به هشدار سطح نارنجی هواشناسی هشدار داد و افزود: در پی بارش‌های رگباری در مناطق ذکر شده، جاری شدن روان آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی دور از انتظار نیست.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی به شهروندان توصیه کرد: در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی به ویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و نیازمند تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی خواهیم بود.

این مسئول با اشاره به وضعیت هوای تهران گفت: آسمان تهران امروز صاف تا قسمتی ابری، گاهی وزش باد با احتمال بارش پراکنده با کمینه ۲۰ و بیشینه ۳۲ درجه سانتی‌گراد، آسمان تهران فردا جمعه کمی ابری و وزش باد و گاهی افزایش باد با کمینه ۲۱ و بیشینه ۳۳ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

هشدار هواشناسی درباره ورود سامانه بارشی جدید به کشور

براساس پیش‌بینی سازمان‌ هواشناسی، اولین موج جدید بارش‌های نیمه دوم خردادماه از شنبه وارد کشور خواهد شد که این سامانه برای نواحی شمال غربی، دامنه‌های زاگرس و نوار شمالی کشور پیش‌بینی می‌شود.

با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی، امروز (پنجشنبه، هفدهم خردادماه) در برخی نقاط استان‌های کردستان، همدان، مرکزی، قم، یزد، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، اصفهان، چهار محال و بختیاری، شرق گیلان، مازندران، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز و تهران رگبار و رعدوبرق وزش باد شدید موقت، گاهی گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

جمعه و شنبه در برخی نقاط شمال غرب، ارتفاعات مرکزی البرز و ارتفاعات مرکزی زاگرس، غرب یزد، برخی نقاط استان‌های کرمان و هرمزگان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شمال و شرق فارس و یکشنبه (۲۰ خرداد) در شمال غرب برخی نقاط غرب و استان‌های واقع در دامنه‌های مرکزی زاگرس در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، گاهی گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش بینی می‌شود.

همچنین، آسمان تهران، فردا صاف، بعدازظهر افزایش ابر، گاهی وزش باد شدید و گرد و خاک، احتمال رگبار و رعدوبرق با حداقل دمای ۲۱ و حداکثر دمای ۳۳ درجه سانتیگراد جمعه (۱۸ خرداد) صاف تا قسمتی قسمتی ابری، گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲۲ و حداکثر دمای ۳۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

طی فردا و پس‌فردا، شهرکرد با کمینه ۹ و ۸ درجه سانتی‌گراد و اهواز با بیشینه ۴۶ دمای درجه سانتی‌گراد، خنک‌ترین و گرم‌ترین مرکز استان‌ها پیش‌بینی می‌شوند.

همچنین، برای نیمه دوم خرداد ماه، شاهد آغاز بارش‌های بسیار خوبی در بخش‌های وسیعی از استان‌های نیمه غربی و شمالی کشور خواهیم بود؛ استان‌های شمال غربی، دامنه‌های زاگرس و همچنین نوار شمالی کشور برای ۱۵ روز آینده، شاهد بارش‌های بسیار خوبی خواهند بود که ورود به یک دوره بارشی را نشان می‌دهد. اولین موج بارشی خوبی که طی این مدت وارد خواهد شد، طی روزهای ابتدایی هفته آینده بارش‌های خوبی را در منطقه رقم خواهد زد.

هواشناسی

منبع: تسنیم

نظر شما