شناسهٔ خبر: 67043451 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شهدای ایران | لینک خبر

زمین‌هایی که مسلح شدند

بعد از عملیات موفقیت‌آمیز بیت‌المقدس که به آزادسازی شهر بندری و سوق‌الجیشی خرمشهر بعد از نوزده ماه از اشغال ارتش بعث عراق انجامید، حامیان صدام حسین و استکبار جهانی که احساس وحشت کرده بودند، برای انحراف افکار عمومی جهان از این پیروزی تصورناپذیر و تغییر مسیر حرکت و پیشروی رزمندگان ایران، دست به اقداماتی زدند.

صاحب‌خبر -

شهدای ایران: به نقل از ایسنا، سردار نصرالله فتحیان؛ فرمانده بهداری سپاه در جبهه جنوب در دوران دفاع مقدس در کتاب تاریخ شفاهی خود به یکی از دلایل ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر پرداخته است.


زمین‌هایی که مسلح شدند

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: بعد از عملیات موفقیت‌آمیز بیت‌المقدس که به آزادسازی شهر بندری و سوق‌الجیشی خرمشهر بعد از نوزده ماه از اشغال ارتش بعث عراق انجامید، حامیان صدام حسین و استکبار جهانی که احساس وحشت کرده بودند، برای انحراف افکار عمومی جهان از این پیروزی تصورناپذیر و تغییر مسیر حرکت و پیشروی رزمندگان ایران، دست به اقداماتی زدند؛ ازجمله ارتش صهیونیستی به جنوب لبنان حمله کرد و بخش اعظمی از خاک کشور مسلمان و دوست ایران را به اشغال خود درآورد.

بعضی مسئولان کشوری و فرماندهان سپاه و ارتش در مقابل این سناریوی از پیش تعیین‌شده تصمیم گرفتند که به پشتیبانی از رزمندگان لبنانی، یگانی از نیروهای پیاده سپاه (تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله) و یگانی ویژه از ارتش را به سوریه اعزام کنند تا بعد از هماهنگی و برنامه‌ریزی لازم، وارد خاک لبنان شوند و برای مقابله با ارتش صهیونیست در کنار رزمندگان لبنانی قرار گیرند.

هنوز زمان زیادی از اجرای این برنامه نگذشته بود، حضرت امام که به توطئه و نقشه شوم دشمنان پی برده بودند، دستور فوری دادند که رزمندگان به ایران برگردند و تمرکزشان را روی جبهه‌های ایران در مقابل ارتش بعث عراق بگذارند. ایشان با این جمله که راه قدس از کربلا می‌گذرد، راهبرد دفاعی ایران را برای فرماندهان ترسیم کردند.

در آن وضعیت، دشمنان و حامیان صدام هم از فرصت استفاده کردند و به کمک ارتش بعث عراق آمدند. آن‌ها با استحکامات بسیار پیچیده مهندسی و ایجاد موانعی تو در تو مشهور به مثلثی در دشت وسیع غرب خوزستان در خاک عراق، زمین را به‌گونه‌ای مسلح کردند که اجرای عملیات تهاجمی برای تعقیب دشمن متجاوز با همان تاکتیک همیشگی رزمندگان ایران غیرممکن بود.

منبع:

علی‌اصغر ملا، عباس حیدری مقدم آرانی، تاریخ شفاهی دفاع مقدس: بهداری رزمی: روایت نصرالله فتحیان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تهران ۱۴۰۲، صص ۱۴۵، ۱۴۶

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما