شناسهٔ خبر: 67042071 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

کمیته طبیعت‌گردی قم تشکیل می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم اعلام کرد: کمیته طبیعت‌گردی استان قم به‌ زودی با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های استانی برای توسعه و جذب گردشگری طبیعت تشکیل می‌شود.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث‌آریا، محمدحسین بازگیر گفت: ۱۰ درصد مساحت این استان را تالاب‌ها تشکیل می‌دهند، از این‌رو استان قم به مهم‌ترین پهنه تالابی کشور از نظر وسعت تبدیل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم به برگزاری نمایشگاه عکس «بهشت پرندگان» در نگارخانه فرهنگ شهر قم اشاره و تصریح کرد: محیط زیست قم ظرفیت بسیار بزرگی برای مردمی‌سازی دارد که تاکنون پنهان مانده است و می‌توان آن را در قالب برپایی نمایشگاه‌های عکاسی معرفی کرد.

او خاطرنشان کرد: استان قم پنج تالاب دارد که در فهرست تالاب‌های ملی ثبت شده‌اند و بزرگ‌ترین آن تالاب دریاچه نمک است که حدود ۲۰۰ هزار هکتار وسعت دارد.

بازگیر از حوض سلطان، غدیر اسب، بهشت معصومه و مُرِّه به عنوان دیگر تالاب‌های استان قم نام برد و اظهار کرد: تالاب مره در مسیر آزادراه قم _ گرمسار حدود ۳۰ هزار هکتار است و ۱۱ هزار هکتار آن آبگیر است و پهنه مناسبی آبی دارد.

او با بیان این که تالاب مره در مسیر تاریخی _ طبیعی پرواز پرندگان مهاجر مسیر «سیبری _ نیل» قرار دارد، گفت: سفر پرندگان مهاجر از سیبری غربی شروع می‌شود و از دریای خزر، فلات مرکزی، بین‌النهرین، نیل و اروپا رد می‌شود و دوباره به سیبری می‌رسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم اضافه کرد: هر ساله ۱۵ میلیون پرنده در این مسیر از آسمان ایران عبور می‌کنند که دو میلیون برای استراحت و زادآوری و... در تالاب‌ها و رودخانه‌ها می‌نشینند.

او ادامه داد: متأسفانه بخشی از تالاب‌های فلات مرکزی ایران به دلیل خشکسالی از بین رفته‌اند و تالاب‌هایی نظیر گاوخونی و پریشان دیگر مثل سابق نیستند.

بازگیر بیان این که تالاب مره از انتهای رودخانه شور آبگیری می‌شود و متأسفانه تاکنون ناشناخته مانده است، گفت: تاکنون ۱۸۰ گونه پرنده مهاجر در این تالاب شناسایی شده و هر سال مأمن ۸۰ هزار پرنده مهاجر است.

از ۱۶ تا ۲۲ خرداد به ‌عنوان هفته محیط‌زیست نامگذاری شده و برنامه‌های امسال با شعار «سهم من از تداوم» در سطح کشور برنامه‌ریزی ‌شده است.

مردم می‌توانند هر گونه شکایت و گزارش خود از تخلفات و آلودگی‌های زیست‌محیطی را با شماره تلفن‌ ۱۵۴۰ و در قم با شماره تلفن ۳۲۶۰۲۹۸۱ با پیش‌شماره ۰۲۵ در میان بگذارند.

استان قم دارای سه شهرستان قم، جعفرآباد و کَهَک و ۶ شهر قم، جعفریه، کهک، سَلَفچِگان، دستجِرد و قنوات است.

برپایی نمایشگاه عکس بهشت پرندگان

نمایشگاه عکس بهشت پرندگان، همزمان با هفته محیط‌زیست در نگارخانه فرهنگ به نشانی قم، خیابان شهیدان فاطمی (دورشهر)، نبش کوچه ۱۲، پلاک ۱۰۰ بر پا شده و تا ۲۲ خردادماه جاری از ساعت ۱۶ تا ۲۰ برای بازدید عموم دائر است.

در این نمایشگاه ۹۲ قطعه عکس از تنوع زیستی تالاب مره استان قم از دو نفر از عکاسان طبیعت، موسی مزینانیان و  سعید نصرتی به نمایش درآمده است.

انتهای پیام/

نظر شما