شناسهٔ خبر: 67041889 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

میثم درویشان‌پور مطرح کرد؛

صحنه خاستگاه استندآپ کمدی است/ «کمدی کلاب» به شهرستان‌ها می‌رود

آروین موذن زاده

میثم درویشان پور با اشاره به فعالیت هایش در زمینه استندآپ کمدی، خاستگاه این هنر را صحنه تئاتر دانست چرا که در ارتباط مستقیم با مخاطب شکل می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، «کمدی کلاب» عنوان باشگاه استندآپ کمدی است که به مدیریت هنری میثم درویشان پور بازیگر، کمدین و کارگردان و با حضور ۱۰ هنرمند استندآپ کمدین‌ از فصل‌های یک تا سه خنداننده شو برنامه «خندوانه»، پس از اخذ مجوز از اداره کل هنرهای نمایشی، از ۱۱ خرداد ماه سال جاری در پردیس سینمایی بام نیایش اجراهای خود را آغاز کرده است.

استندآپ کمدین‌های خنداننده شو در «کمدی کلاب»

میثم درویشان پور مدیر گروه هنری «کمدی کلاب» درباره روند اجراها، دریافت نخستین مجوز رسمی برای اجرای استندآپ کمدی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی و برنامه‌های آینده «کمدی کلاب» گفت: در سال ۱۴۰۰ و با پایان خنداننده شو ۳، سعی کردیم نگاهی ویژه به استندآپ کمدی داشته باشیم و این هنر را بیش از پیش به مردم معرفی کنیم. البته در خنداننده شو و بعضی جاها جسته و گریخته به آن پرداخته می‌شد اما هنوز هیچ کس به طور تخصصی و متمرکز روی آن کار نمی‌کرد. اتفاقاً آن موقع در برخی کافه‌ها استندآپ کمدی به شکل کلاسیک اجرا می‌شد همانند آنچه که در کشورهای اروپایی برگزار می‌شود. در پایان خنداننده شو ۳، جلسه‌ای میان همه کمدین‌های فصل اول تا سوم برگزار و بر اساس آن قرار شد باشگاهی تشکیل بدهیم تا مردم بلیت بخرند و به تماشای اجراهای استندآپ کمدی بنشینند. قبل‌تر از آن، من و بقیه کمدین‌های دیگر مثل محمد معتضدی، امیر کربلایی زاده و نفراتی دیگر اجراهای ویژه تک‌نفره داشتیم. منتها ما می‌خواستیم فضایی را به طور تخصصی به استندآپ کمدی اختصاص بدهیم. از آن جمع، حدود ۴۰ درصد با ما همراه شدند. این کار شروع شد و نتایج خیلی خوبی هم گرفتیم.

وی درباره تفاوت استندآپ کمدی با دیگر شیوه‌های نمایشی کمدی و جُنگ‌ها توضیح داد: راجع به تفاوت استندآپ کمدی با انواع مختلف کمدی روی صحنه باید نخست متذکر شد که آن اجراها، روتین است و به صورت دائمی یک نمایش اجرا می‌شود. در استندآپ کمدی اینطور نیست و هم کمدین‌ها دارند در هر سانس عوض می‌شوند و مخاطبان در هر سانس، کمدین جدید می‌بینند. هم متن‌ها با هم تفاوت دارد و هم نوع شوخی‌ها متفاوت است. شبیه آنچه که در دنیا اتفاق می‌افتد. مخاطب بلیت تهیه می‌کند که سه اجرای استندآپ کمدی ببیند. در کشورهای پیشرفته معمولا این شکلی است که در هر سانس، دو نفر از سه کمدین ناشناخته‌شده تر هستند و نفر آخر معمولاً کسی است که همه می‌شناسند. البته مردم تقریباً همه کمدین‌های گروه هنری «کمدی کلاب» ما را می‌شناسند و این مزیت ما است.

صحنه خاستگاه استندآپ کمدی است

این بازیگر خاستگاه استندآپ کمدی را صحنه تئاتر دانست و عنوان کرد: صحنه خاستگاه استندآپ کمدی است و این اجرا عملا تلویزیونی نیست با اینکه در خیلی از شبکه‌های تلویزیونی خارجی هم استندآپ کمدی نمایش داده می‌شود. ارتباط با تماشاگر مساله مهمی در استندآپ کمدی است و اصلا تعریف استندآپ کمدی اجرای یک نمایش تک‌نفره طنز با برداشتن دیوار چهارم تئاتر است و با مخاطب، چهره به چهره شوخی می‌کند و حتی آنها می‌توانند در اجرا مشارکت داشته باشند. این تعریف و ساختار واقعی استندآپ کمدی است. در تلویزیون ما، محدودیت بیشتر است چون خانواده‌ها در کنار کودکان از هر قشری آن را تماشا می‌کنند. علی‌القاعده محدودیت‌ها در فضای اجرای صحنه‌ای کمتر است. اجرای استندآپ کمدی که مردم در صحنه می‌بینند، قاعدتاً با آنچه در تلویزیون دیدند، خیلی متفاوت خواهد بود.

این کمدین درباره استقبال قشرهای گوناگون از اجراهای استندآپ کمدی عنوان کرد: نکته جذاب تعامل قشرهای مختلف مردم برای من و دیگر اعضای این گروه که «کمدی کلاب» برای آنها تبدیل به خانه شان شده، این بود که مردم چقدر سریع با استندآپ کمدی آشنا شدند، از آن استقبال کردند و چقدر آن را درست می‌شناسند. در اجراهای استندآپ کمدی کمدین‌های ایرانی آمریکایی یا خارجی می‌بینیم که آنها چه راحت با مخاطبان شوخی می‌کنند و مخاطب جنبه شوخی را دارد. همیشه در ذهن ما این بود که در ایران چنین اتفاقی ممکن نیست بیافتد چون مردم ناراحت می‌شوند و با هر موضوعی شوخی کنیم، به آنها بر می خورد. در «کمدی کلاب» این را تجربه کردیم و اصلا مشکلی به وجود نیامد. در این اجراها مردم حین تماشا و زمان انجام شوخی‌ها با کمدین مراوده می‌کنند تا یک طنز گفتاری بین آنها شکل بگیرد. این برای ما خیلی جذاب است چون نشان می‌دهد مردم بیش از آنچه که ما تصور می‌کردیم، استندآپ کمدی را درک می‌کنند.

اجرایی با مجوز رسمی

درویشان پور درباره دلایلی که باعث شد آنها به سمت اخذ مجوز از اداره کل هنرهای نمایشی برای اجرای استندآپ کمدی بروند، اظهار کرد: ۲ سال از آغاز فعالیت «کمدی کلاب» می‌گذرد و فعالیت‌های ما دارد روز به روز گسترش پیدا می‌کند. سالن‌هایی که در آنها اجرا می‌کردیم، کوچک بودند و مجبور می‌شدیم تعداد سانس‌ها را بالا ببریم از این رو به دلیل افزایش تعداد سانس‌ها، به توافق رسیدن با آن سالن سخت می‌شد. قبل از این، با مجموعه «تماس» همکاری می‌کردیم که فضای اجراها به سمت اجراهای کافه‌ای سوق پیدا کرده بود. بنابراین ترجیح دادیم تا دوباره روی فضای اجرای صحنه‌ای مانور بدهیم. سالن‌های بزرگ مثل پردیس سینمایی بام نیایش نیاز به اخذ مجوز دارند. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم مجوزمان را به شکل رسمی دریافت کنیم تا بتوانیم در سالن‌های بزرگ‌تر و حتی شهرستان‌ها اجرا برویم. مجوز ما به اسم «کمدی کلاب» در اداره کل هنرهای نمایشی ثبت شده است. چون در حقیقت، برای همه اجراها بازبینی صورت گرفته و مجوز برای آنها صادر شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه، تا به حال، در مرکز هنرهای نمایشی چیزی تحت عنوان استندآپ کمدی وجود نداشت که این اتفاق چند دلیل داشت. یکی اینکه به این هنر در ایران پرداخت نشده بود که خوشبختانه، الان دارد این اتفاق می‌افتد و خود اداره کل هنرهای نمایشی قبول کرده که استندآپ کمدی یک هنر صحنه‌ای است و به شکل رسمی، این موضوع را پذیرفته اند. عملاً چالش‌های مجوز گرفتن استندآپ کمدی در قیاس با نمایش و انواع دیگر اجراهای صحنه‌ای سخت‌تر است. آن هم به این دلیل که بخشی از اجرای استندآپ کمدی بداهه است و بداهه‌گویی کمدین در لحظه روی صحنه قابل مدیریت کردن نیست که آیا این جمله قابل گفتن هست یا خیر چون در لحظه اتفاق می‌افتد. هرچند امکان توجیه کمدین در ارتباط با خطوط قرمز وجود دارد که شرایط اجرای رسمی به این شکل است و کمدین خودش مدیریت می‌کند. البته که با اداره کل هنرهای نمایشی فضای خیلی دوستانه و صمیمی وجود دارد و مواردی که منجر به اختلال در اجرا شود، وجود نداشته و اجراها طبق سلیقه کمدین‌ها پیش رفته است. اصلاحاتی بوده که انجام شده و مشکلی از این بابت نداشتیم.

دعوت از استندآپ کمدین‌های شهرستان‌ها

درویشان پور در پایان درباره برنامه‌های آتی «کمدی کلاب» گفت: در حال آماده سازی مقدمات یک کار جدید در «کمدی کلاب» هستیم. قاعدتا هر شهری یک کمدین خوب دارد مثلا من در استان‌های قزوین و اصفهان چند کمدین کاربلد می‌شناسم؛ افرادی که به صورت حرفه‌ای استندآپ کمدی انجام می‌دهند. قصد ما این است از این هنرمندان هم دعوت کنیم تا به «کمدی کلاب» بپیوندند و چه در اجراهای تهران و چه در اجراهای شهرستان‌ها به ما اضافه شوند زیرا در آینده قصد داریم «کمدی کلاب» را به شهرستان‌ها هم ببریم. بعد از اینکه اجراهای تهران به خوبی پیش رفت، رهسپار شهرهایی خواهیم شد که درخواست اجرا از ما کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به شیراز و گیلان اشاره کرد.

میثم درویشان پور، نیما نافع، بهنام قاسمی، بابک باقرنیان، ساناز کرامت، هانا ستوهی، امیر ولی زاده، سهیل غلامرضاپور، مصطفی احمدی شاهرود، متین نصیری، رضا نظری استندآپ کمدین های گروه هنری «کمدی کلاب» را تشکیل می‌دهند.

نظر شما