شناسهٔ خبر: 67039767 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

بهترین مارک تسمه تایم پراید معرفی شد

عصر خودرو- پراید یکی از پر طرفدار ترین خودرو های ایران در سالیان اخیر است که در این خودرو برای اتصال میل لنگ به میل سوپاپ از تسمه تایم استفاده می‌شود. تسمه تایم قطعه مهمی است و وظیفه مهمی را نیز بر عهده دارد و رابط بین میل لنگ و میل سوپاپ است و زمان باز و بسته شدن سوپاپ را تنظیم می‌کند و به علت مهم بودن وظیفه آن، باید حتما از جنس با کیفیت استفاده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بسیاری از پراید‌ سواران از ما سوال می‌کنند که بهترین تسمه تایم برای پراید‌ چیست؟ چه تسمه تایمی بخریم که به مشکل بر نخوریم؟ ما در این مقاله به صورت تخصصی به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

بهترین مارک تسمه تایم پراید

برندهای زیادی هستند که تسمه تایم تولید می‌کنند اما بهترین تسمه تایم برای خودرو پراید‌ باید از بین برندهای برتری باشد که تسمه های آنها از جنس HNBR باشد. پرطرفدارترین برندهای تسمه که در بازار ایران هم شناخته شده و معتبر هستند و مورد استقبال قرار گرفته‌اند و کیفیت بالایی هم دارند به ترتیب اهمیت در زیر نام برده می‌شوند:

برای مشاهده این تسمه ها و قیمت و جزئیات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

بهترین مارک تسمه تایم پراید

کنتیننتال

کنتی یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده قطعات خودرو های سبک و سنگین در آلمان است که دفتر مرکزی آن در شهر هانوفر، کشور آلمان می‌باشد. این شرکت متخصص در تولید انواع لاستیک‌ ها، قطعات سیستم ترمز، قطعات کنترل پایداری خودرو و بسیاری دیگر از قطعات و تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی در صتابع خودرو سازی است. تسمه های این برند دارای گارنتی نیز هستند. گارانتی تسمه تایم کنتیننتال به مدت 12 ماه حد اکثر تا 70 هزار کیلومتر تحت پوشش بیمه مسئولیت کارآفرین است.
جهت اطلاع از نحوه فعال سازی گارنتی این محصول مقاله (روش فعال کردن گارانتی تسمه تایم کنتیننتال) را مطالعه کنید.

دانگیل

این شرکت در سال 1945 تاسیس شد و در سال 1966 میلادی به نام تسمه لاستیکی دانگیل تغییر نام پیدا کرد. این برند در تولید وسیع تسمه های تایمینگ، صنعتی و ماشینی فعالیت دارد و شهرت خوبی در کسب اعتماد و اطمینان و در نهایت کیفیت بالا دارا است.

پاورگریپ

شرکت پاورگریپ گیتس واقع در آمریکا است و تولید کننده قطعات موتوری و سیستم انتقال قدرت مانند تسمه تایم، دینام، کیت تایم، هرزگرد تسمه تایم، دینام و ... است.
این شرکت متخصص در تولید و تامین تسمه تایم و دینام برای تمامی خودروسازان‌‌ اروپایی، آمریکایی، کره ای و چینی است.

اپتی بلت

یک شرکت آلمانی بزرگ است که تسمه تایم، تسمه های صنعتی و ... تولید می‌کند. اپتی بلت دارای 8 کارخانه اصلی در 6 کشور دنیا و 33 نمایندگی در 30 کشور دنیا است. این شرکت قبل از ارائه روی تسمه های خود آزمایشات سختی انجام می‌دهد تا تسمه هایی که روانه بازار می‌شود از بالاترین کیفیت برخوردار باشند.

دایکو

یکی از بزرگترین و مشهور ترین کمپانی های تولید تسمه تایمینگ، تسمه های شیاری، تسمه های صنعتی و ... در دنیا است. گفتنی است که تسمه های دایکو ساخت کشور ایتالیا می‌باشد.

سایپا

همانطور که می‌دانید قطعات سایپا‌ یدک تولید شرکت های دیگری است که سایپا‌ آنها را بسته بندی می‌کند. سایپا‌ دو مدل تسمه تایم در بسته بندی های خود دارد: 1- تسمه تایم باندو کره 2- تسمه تایم رایکا آلتون

رایکا‌آلتون

این شرکت در سال 1386 با اخذ لیسانس شرکت کنتیننتال آلمان با هدف تولید انواع تسمه تایم و دینام بنا شد. رایکا آلتون در سال های اخیر توانسته با تولید تسمه های با کیفیت خودش را بین تسمه های پر طرفدار معرفی کند.

زمان تعویض تسمه تایم

در خودرو پراید‌ بهترین زمان تعویض تسمه تایم در کیلومتر 60 تا 70 هزار بعد از تعویض تسمه تایم است. البته این کیلومتر برای خودروهایی است که تحت فشار و یا در تراقیک شهر تردد زیادی نداشته‌اند. در خودروهای شهری و یا با کارکرد پر فشار تسمه تایم باید زودتر از موعد تعویض شود تا از خسارت های احتمالی جلوگیری شود.

کیت کامل تایم تعویض کنیم یا تسمه تایم؟

بهترین راهکار استفاده از کیت تایم است. اگر به دنبال تعویض تسمه تایم به صورت تکی هستید حتما بلبرینگ تایم را چک کنید و گریس داخل آن را بررسی کنید. در صورتی که بلبرینگ هم نیاز به تعویض داشت حتما آن را تعویض کنید و ریسک نکنید زیرا اگر بلبرینگ تایم خراب باشد می‌تواند به تسمه تایم نیز آسیب وارد کند و احتمال خسارت های بیشتر هم وجود دارد.

برای خرید تسمه تایم اصلی چه نکاتی را باید مد نظر داشته باشیم؟

  •  اولین کار مشورت با یک مکانیک خبره و متخصص خودرو در این باره است.
  •  سپس پیدا کردن یک فروشگاه معتبر و خرید تسمه تایم اصلی و با کیفیت است.
  • به این نکته مهم توجه داشته باشید که بهترین جنس تسمه تایم HNBR و سپس CR است.

تسمه تایم چیست؟

قطعه یا نوار لاستیکی دندانه داری است که از تعداد مشخصی دندانه و با گام‌های ثابت، ارتفاع و شکل یکسان درست شده است. این تسمه نیروی میل لنگ موتور را به میل سوپاپ منتقل می‌کند و میل سوپاپ هم زمان باز و بسته شدن سوپاپ را تنظیم می‌کند.

وظیفه تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم در خودرو برای وظیفه مشخصی طراحی و تولید شده است و برای این که به خوبی از پس این وظایف برآید باید از استحکام بسیار خوبی برخوردار باشد.

وظایف تسمه تایم:

  •  انتقال قدرت از میل لنگ به میل سوپاپ
  • حفظ هماهنگی دقیق بین دنده سر میل لنگ و دنده سر میل سوپاپ

مهم ترین نکات در زمان تعویض تسمه تایم چیست؟

در زمان تعویض تسمه تایم نکات مهمی را باید مد نظر داشت و چک کرد. در صورتی که به این نکات توجه کنید، در طول عمر تسمه تایم هیچ اتفاق نگران کننده ای خودرو شما را تهدید نخواهد کرد.

  •  بلبرینگ تایم از نظر سلامت بررسی شود.
  • دنده سر میل سوپاپ و سر میل لنگ با فرچه سیمی تمیز شوند.
  • کاسه نمدهای سر میل لنگ و سر میل سوپاپ بررسی شوند تا روغن ریزی نداشته باشند.
  •  واتر پمپ بررسی شود تا نشتی آب نداشته باشد.
  • قاب های تسمه تایم بررسی شوند و در صورت خرابی یا شکستگی تعویض شوند.

مهم ترین نکات پس از تعویض تسمه تایم

  •  با دور موتور های بسیار بالا رانندگی نکنید.
  •  از حمل بار سنگین و بکسل کردن خودروهای دیگر صرف نظر کنید.
  •  در کیلومتر سی هزار تسمه را بازدید کنید.
  •  در صورت نشتی آب یا روغن سریع آن را بررسی کنید.

پس از خرید تسمه تایم چه کار کنیم؟

پس از خرید تسمه تایم باید تسمه توسط یک متخصص نصب شود. طبق تجربه بسیاری از افراد خودشان تسمه را تعویض می‌کنند یا کار را به افراد تازه کار می‌سپارند که کار بسیار اشنباهی است و با توجه به مهم و حیاتی بودن وظیفه تسمه تایم باید نصب آن را به افراد حرفه ای و کار بلد بسپارید.
شما چه تجربه ای در این رابطه دارید؟ تجربیات خودتون رو با ما دراشتراک بگذارید.

نظر شما