شناسهٔ خبر: 6703850 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

90 درصد اعتبارات ميراث فرهنگي آذربايجان غربي افزايش يافت

موج - مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از افزايش 90 درصدي اعتبارات ميراث فرهنگي در حوزه مرمت و حفاظت بناها خبر داد.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاري موج، جليل جباري گفت: ميزان اعتبارات تملک دارايي‌هاي سرمايه اي ملي و استاني سال 93 در مقايسه با سال 92 در حوزه مرمت و حفاظت بناها 90 درصد افزايش يافته است.
وي با اشاره به تعداد قراردادهاي منعقده و کارگاه‌هاي حفاظت و مرمت بناها و مطالعات، ساماندهي نسخ خطي و اشياء منقول فرهنگي و تعيين حرايم تصريح کرد: در سال 92 تعداد پروژه‌ها و کارگاه‌هاي فعال 18 مورد بوده که در سال 93 به 30 مورد رسيده و به ميزان 70 درصد افزايش داشته است.
جباري ضمن يادآوري اين مطلب که تعداد 1472 اثر اعم از بناها، مجموعه‌ها تپه‌ها و پل‌هاي تاريخي در استان به ثبت ملي رسيده است، افزود: تاکنون اعتبارات اختصاص يافته کفاف هزينه‌هاي مرمت و حفاظت آثار را نکرده و درشان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان نبوده است به طوري که فعلاً" تعداد 40 اثر نيازمند مرمت‌هاي اضطراري هست که آسيب شناسي و مطالعات آن‌ها آغاز شده است.
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي مهم‌ترين پروژه‌ها و کارگاه‌هاي مرمت و حفاظت استان را که از محل اعتبارات سال 93 فعال هستند را 28 مورد ناميده و اضافه کرد: مبلغ 40 ميليارد ريال از محل اعتبارات ملي براي فعال سازي و شروع عمليات اين پروژه‌ها هزينه شده که درصدزيادي از اقدامات حفاظتي اين پروژه‌ها رو به اتمام است.
جباري شرايط عمومي بناهاي تاريخي استان را به سه دسته تقسيم کرده و ادامه داد: دسته اول آن دسته از بناهايي هستند که در معرض خطر نابودي مي‌باشند. دسته دوم شامل بناهايي است که نياز به مرمت اضطراري داشته و بيم آن مي‌رود در صورت عدم مرمت به‌موقع در معرض خطر قرار گيرند و نهايتاً دسته سوم بناها يا مجموعه‌هايي هستند که نياز به عمليات مستمر دارند که مجموعه‌هاي جهاني تخت سليمان تکاب و قره کليساي چالدران از آن جمله هستند.
مدير کل ميراث فرهنگي استان در انتهاي مصاحبه همت جمعي و حمايت مسئولين و مردم را در زمينه صيانت از آثار و ابنيهٔ تاريخي استان ضروري دانست.

نظر شما