شناسهٔ خبر: 67037657 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با کپسول جدید استارلاینر؛

بویینگ ۲ فضانورد را به مدار زمین برد

شیوا سعیدی قوی اندام

بویینگ بالاخره پس از مدت ها تاخیر و تلاش ناموفق فضانوردان را با کپسول استارلاینر ساخت خود به فضا فرستاد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل اسپیس، استارلاینر کپسول جدیدی است که فضانوردان ناسا را به مدار زمین می برد. این کپسول از مقر فضایی کیپ کاناورال به فضا پرتاب شد.

بری ویلمور و سونی ویلیامز فضانوردان قدیمی ناسا که هردو قبلا خلبان نیروی دریایی با سابقه ۱۱ هزار پرواز بودند، همراه استارلاینر در ساعت ۱۴:۵۲ دقیقه روز چهارشنبه به وقت گرینویچ به فضا رفتند. استارلاینر همراه موشک اطلسV شرکت ULA به فضا پرتاب شده است.

استارلاینر به سمت ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شد تا ویلمور و ویلیامز ۸ روز را در آنجا بگذرانند و روی فضاپیما آزمایش هایی انجام دهند. پیش بینی می شود این کپسول روز پنج شنبه ساعت ۱۶:۱۵ دقیقه به وقت گرینویچ به مقصد خود برسد.

پیش از این بویینگ بارها سعی کرد کپسول استارلاینر را به مدار زمین بفرستد. این ماموریت که Crew Flight Tes نام گرفته، نتیجه همه تلاش های بویینگ برای توسعه فضاپیمایی جهت رقابت با کپسول کرو دراگون متعلق به اسپیس ایکس و گسترش گزینه های آمریکا برای ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی است.

در کپسول استارلاینر پمپی به فضا ارسال شده تا مشکل دستگاه فراوری ادرار در ایستگاه فضایی بین المللی را برطرف کند. این دستگاه ادرار فضانوردان را در یک سیستم بازیافت آب فراوری می کند.

علاوه برآن همانطور که گفته شد فضانوردان قابلیت های مختلف استارلاینر از جمله عملکرد پیشرانه های فضاپیما، عملکرد لباس فضانوردی در کپسول و کنترل دستی کپسول در صورت نیاز را آزمایش می کنند.

همچنین ویلیامز و ویلمور قابلیت «بهشت ایمن» استارلاینر را بررسی می کنند که هدف از طراحی آن فراهم کردن سرپناهی برای فضانوردان در صورت بروز مشکل بوده است.

فضانوردان پس از گذراندن مدت زمان گفته شده، با همین کپسول استارلاینر به زمین باز می گردند. کپسول با کمک سیستم چتر نجات در جنوب غربی آمریکا فرود خواهد آمد.

البته به گفته مقامات ناسا ویلیامز و ویلمور احتمالا مدت طولانی تری در ایستگاه فضایی بمانند و نزدیک ترین تاریخ بازگشت‌ آنها ۱۴ ژوئن است.

نظر شما