شناسهٔ خبر: 67037221 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

چرایی اقدام غرب برای صدور قطعنامه علیه ایران در آژانس بررسی شد؛

مثل همیشه بی اثر

به تازگی سه کشور اروپایی در شورای حکام با همراهی آمریکا برای صدور قطعنامه علیه ایران کوشش کرده و با ادعا نسبت به این که قطعنامه مذکور اهرم فشاری است تا ایران به همکاری بیشتر با ایران در رابطه با بازرسی‌ها و نظارت‌ها تن در دهد، سعی کردند تا قطعنامه‌ای را در شورای حکام علیه ایران به تصویب برسانند.

صاحب‌خبر -

به تازگی سه کشور اروپایی در شورای حکام با همراهی آمریکا برای صدور قطعنامه علیه ایران کوشش کرده و با ادعا نسبت به این که قطعنامه مذکور اهرم فشاری است تا ایران به همکاری بیشتر با ایران در رابطه با بازرسی‌ها و نظارت‌ها تن در دهد، سعی کردند تا قطعنامه‌ای را در شورای حکام علیه ایران به تصویب برسانند. با کوشش اروپایی‌ها برای تصویب قطعنامه علیه ایران، ابتدا عنوان شد که آمریکا مخالف صدور این قطعنامه از سوی سه کشور اروپایی است و آن را بر خلاف مسیر تعامل و همکاری به ویژه در شرایط فعلی می‌داند اما در نهایت‌ گزارش‌ها و مواضع مقامات این کشور نشان داده که آمریکا نیز با این کشورها همراهی خواهد کرد.
میخائیل اولیانوف،  نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، تلاش کشورهای اروپایی عضو برجام برای صدور قطعنامه‌ای ضدایرانی در شورای حکام را «غیرمنطقی» توصیف کرد. اولیانوف گفت: دیپلماسی، به کلی فراموش شده و با اقدامات تبلیغاتی جایگزین شده است. راه عادی‌سازی شرایط در دستان تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) و آمریکاست اما آن‌ها مانع مذاکرات می‌شوند که به راحتی می‌تواند نگرانی‌های اعلامی‌شان درباره موضوعات هسته‌ای در ایران را برطرف کند. سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای مدعی شدند که ایران راه‌حل دیپلماتیک برای بازگشت به برجام را رد کرد و تصمیم گرفت برنامه هسته‌ای خود را به سطوح نگران‌کننده‌ای گسترش دهد. آن‌ها همچنین عنوان داشته‌اند که ایران به غنی‌سازی اورانیوم فراتر از تعهداتش در برنامه اقدام مشترک ادامه داده است. توامان با این ادعاها، کشورهای موسوم به گروه همفکر روز چهارشنبه، مورخ ۱۶ خردادماه ۱۴۰۳ در آستانه رای‌گیری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با صدور بیانیه‌ای مشترک، تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را در سایه تعاملات ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده، اشتباه محاسباتی خوانده و هشدار دادند که چنین اقدامی نتیجه معکوس خواهد داشت.کشورهای گروه همفکر تاکید کردند: اولویت شورای حکام باید تشویق و حمایت قوی از آژانس و ایران برای تعامل و بازگرداندن موضوع هسته‌ای ایران به مسیر درست، از طریق گفت وگو
 و همکاری سازنده است. حقایق ثابت می‌کنند که رویارویی و فشار برای حل اختلاف مساعد نیست و بر همکاری‌های میان آژانس و ایران تاثیر منفی می‌گذارد. این بیانیه همچنین می‌افزاید: رویکرد غیرسازنده و تقابلی از سوی نویسندگان قطعنامه، این پیام را به جامعه بین‌المللی ارسال می‌کند که برخورداری از یک اکثریت ساده (ساختگی) برای تحمیل و سوء استفاده از فرآیند تصمیم‌گیری در شورای حکام کافی است. این قطعنامه در صورت تصویب، اشتباه محاسباتی دیگری خواهد بود که ناگزیر به تقابل می انجامد.‌نویسندگان بیانیه تصریح کردند: ما از طرف‌های مربوطه می‌خواهیم که این حرکت سیاسی را کنار بگذارند و پرونده هسته‌ای ایران را به‌طور منطقی و مسئولانه پیگیری کنند. حل مسئله هسته‌ای ایران مستلزم فراهم کردن زمان و فضای لازم برای آژانس و ایران به منظور انجام تلاش‌های سازنده بیشتر است. در پایان بیانیه آمده است: ما از همه کشورهای عضو
 می خواهیم که نقش سازنده ای را ایفا کنند و در برابر هرگونه تلاش برای سیاسی کردن مسائل پادمانی مقاومت کنند. ما باید به جای تقابل از همکاری حمایت کنیم. در این راستا، ما از کشورهای عضو می خواهیم که از این قطعنامه حمایت نکنند. شایان ذکر است تا بگوییم که این بیانیه مشترک روز چهارشنبه، مورخ ۱۶ خردادماه ۱۴۰۳ از سوی بلاروس، چین، روسیه، ونزویلا، نیکاراگویه، سوریه، زیمبابوه و ایران در نشست شورای حکام قرائت شد. در بررسی بیش‌تر این موضوع و چرایی کوشش سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان برای تصویب قطعنامه علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به گفت‌وگو با روح الله متفکر آزاد، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس دوازدهم و مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین الملل پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

روح الله متفکر آزاد،  عضو هیئت رئیسه  مجلس:
خون‌های به ناحق ریخته شده مردم غزه و رفح آمریکا و رژیم صهیونیستی را به انزوا کشانده است

روح الله متفکر آزاد، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار‌ «رسالت» به تشریح کوشش سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان برای تصویب قطعنامه علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران پرداخت و در این باره اظهارکرد: فشارها و‌ تلاش‌های سه کشور اروپایی؛ انگلیس، فرانسه و آلمان از دو مسیر نشأت می‌گیرد؛ نخست مسیر استیصال غرب و آمریکا در قبال موضوع اسرائیل می‌باشد. امروز غربی‌ها دچار استیصال شده‌اند و رژیم صهیونیستی نیز در بن بست کامل قرار گرفته است. براین اساس می‌کوشند تا تمرکز دنیا را تغییر دهند. 
وی افزود: امروز خون‌های به ناحق ریخته شده مردم مظلوم غزه و رفح، آمریکا و رژیم صهیونیستی را به نهایت انزوا و استیصال کشانده است. تصور غربی‌ها این بوده است که طی جریانات اخیر دنیا و پس از شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان‌شان کشور دچار سردرگمی در موضع‌گیری یا خلاء قدرت خواهد شد. براین اساس متصور شدند که با فشارهای ناشی از تصویب قطعنامه می‌توانند مسیر را به نفع خود تغییر دهند. خوشبختانه چنین روندی شکل نگرفت و امیدواریم با حضور قاطع و مشارکت حداکثری مردم شریف کشور، حماسه پرشور حضور شکل گیرد و انتقال حماسه بدرقه شهدای خدمت به حماسه انتخابات بدل شود تا تمامی فشارها و نقشه‌های سیاسی دشمنان کشور خنثی گردد. 
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس دوازدهم با اشاره به واکنش کشورهای موسوم به گروه همفکر که در آستانه رای‌گیری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با صدور بیانیه‌ای مشترک، تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را در سایه تعاملات ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده، اشتباه محاسباتی خوانده و هشدار دادند که چنین اقدامی نتیجه معکوس خواهد داشت، همچنین خاطرنشان کرد: جامعه جهانی پس از خونریزی‌های سفاکانه‌ رژیم صهیونیستی در غزه و رفح اکنون به ماهیت جریان غرب‌گرا پی برده است و دنیا متوجه افکار ناپسند و شوم غربی‌ها و رژیم صهیونیستی می‌باشد. براین اساس است که تلاش‌های جریان استکبار و صهیونیستی با شکست مواجه می‌گردد و امیدواریم با بیداری هرچه تمام‌تر جامعه جهانی، شکست غربی‌ها و رژیم صهیونیستی بیش از پیش رقم بخورد و در عرصه جهانی مبرهن شود.

مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین الملل:
اقدام علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران  با واکنش لازم رو به رو خواهد شد

تلاش تروئیکای اروپا برای صدور قطعنامه علیه ایران با هدف افزایش فشار سیاسی است.
مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح فشار سه کشور اروپایی در شورای حکام با همراهی آمریکا برای صدور قطعنامه علیه ایران پرداخت و در پاسخ به اینکه پشت‌پرده و اهداف سیاسی غرب برای صدور قطعنامه علیه ایران در آژانس چیست، اظهارکرد: تلاش تروئیکای اروپا برای صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای افزایش تنش‌های سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و اروپا می‌باشد. با شروع جنگ روسیه و اوکراین، دوره پرتنش آغاز شد و اروپایی‌ها کوشیدند تا فشارهای سیاسی را افزایش دهند. در این مسیر پیرامون برنامه هسته‌ای ایران نیز واکنش نشان دادند و کوشیدند تا زمینه گفت‌وگو در جهت احیای برجام را داشته باشند اما در عمل توانایی خنثی کردن خروج آمریکا از برجام را نداشتند. 
وی افزود: رخدادهای فلسطین و نوار غزه موجب شد تا روابط جمهوری اسلامی ایران و اروپا وارد دوره جدیدی از تنش سیاسی شود. اروپایی‌ها همواره می‌کوشیدند تا اتهاماتی را به پرونده هسته‌ای ایران وارد کنند و با صدور بیانیه این اتهامات را تشریح کنند. مکی تصریح کرد: تنش‌های سیاسی، جنگ روسیه و اوکراین بر گفت‌وگوهای هسته‌ای سیاه انداخت. از طرفی دیگر ‌واکنش جمهوری اسلامی ایران نسبت به دو قطعنامه گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی ۱۸ ماه گذشته به صراحت مبرهن ساخت که جمهوری اسلامی ایران از مواضع و خطوط سیاسی خود کوتاه نمی‌آید و هر گامی که اروپایی‌ها علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بردارند، با واکنش لازم رو به رو خواهند شد. 
کارشناس مسائل بین الملل در پایان این گفت‌وگو همچنین خاطرنشان کرد: در اجلاس فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شاهد شکاف میان مواضع اروپا و آمریکا بودیم. دولت بایدن تصور می‌کند که در فضای حال‌حاضر‌ و در مقام سخن، نباید روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را پرتنش سازد و برهمین اساس نیز فضای گفت‌‌وگوی‌ دیپلماسی را باز قرار داده است. بخشی از این سیاست روابط آمریکایی‌ها به موقعیت متزلزل دولت بایدن بر می‌گردد. دولت بایدن می‌کوشد تا در پنج ماهه باقی مانده انتخابات خود، موقعیت خود را حفظ کند. در مقابل اروپایی‌ها درصدد آنند که نسبت به پیشرفت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان دهند و بر همین اساس است که پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران را دردستورکار خود قرار دادند. 

نظر شما