شناسهٔ خبر: 67035947 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

گزارش خبرنگار قدس از حال‌وهوای انتخاباتی حیاط دولت همزمان با آغاز فرایند بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری در شورای نگهبان

دولت مهیای انتخابات

با اتمام فرصت نام‌نویسی در انتخابات ریاست‌جمهوری حالا فضای سیاسی کشور حول این موضوع بیشتر و بیشتر می‌چرخد.

صاحب‌خبر -

از همین رو شاید بشود گفت موضوع محوری در حاشیه نشست هیئت دولت هم انتخابات بود و خبرنگاران با پرسیدن سؤالات انتخاباتی ارتباط خود با اعضای هیئت دولت را صمیمی‌تر کردند؛ به‌ویژه که ۶ نفر از اعضای دولت هم در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند. در ادامه، مباحث انتخاباتی که اعضای هیئت دولت در حاشیه نشست دیروز مطرح کرده‌اند را مطالعه کنید. البته ناگفته نماند سؤالات تخصصی از اعضای کابینه هم پرسیده شده و در همین گزارش در دسترس است.

وحیدی: امیدواریم از همه سلایق تأیید صلاحیت شوند
وزیر کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس در خصوص ارزیابی‌اش از ترکیب داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری و نام‌نویسی ۸۰ نفر از رجال سیاسی  در این دوره گفت: «ملاک ما چارچوب‌های قانونی و مصوبات لازم الاجرا در ثبت‌نام بود و به نظرم گام خوبی برداشته شد و این مرحله  کاملاً منظم و به‌دور از برخی اتفاق‌ها و صحنه‌ها که در ادوار گذشته رخ می‌داد، انجام گرفت». احمد وحیدی با تأکید بر اینکه از همه سلایق و گرایش‌های سیاسی در این مرحله هستند، خاطرنشان کرد: «اینکه چه کسانی به مرحله رقابت انتخاباتی راه پیدا کنند، در حیطه صلاحیت شورای نگهبان قانون اساسی است، اما فکر می‌کنم ما حتماً این تنوع سلایق را در مرحله بعدی انتخابات هم خواهیم داشت». وی در عین حال با بیان اینکه ما وظیفه‌ای برای رایزنی با شورای نگهبان در خصوص صلاحیت‌ها نداریم، گفت: «اما خواست و تأکیدمان این است که از همه سلایق حتماً در میان نامزدها حضور داشته باشند».
وزیر کشور در بخش دیگری در جمع خبرنگاران برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی را منوط به رایزنی‌ها با شورای نگهبان عنوان کرد و با اشاره به فشردگی کار و زمان کم و کوتاه مانده تا انتخابات با توجه به شرایط خاص این دوره، گفت: «مرحله احرازهویت در انتخابات گذشته کاملاً الکترونیکی انجام شد و در این دوره هم به همین نحو خواهد بود و رأی گیری الکترونیکی هم با رایزنی با شورای نگهبان در چند کلانشهر صورت خواهد گرفت».

دهقان: فعالیت انتخاباتی دولتی‌ها ممنوع است
معاون حقوقی رئیس جمهور هم از ابلاغ بخشنامه ممنوعیت فعالیت انتخاباتی کارکنان و اعضا و اجزای دولت له یا علیه نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری خبر داد.
محمد دهقان با بیان اینکه کارکنان دولت و اجزای دولت طبیعتاً مطابق قانون انتخابات ریاست جمهوری نباید له یا علیه هیچ نامزدی از جایگاه خودشان حمایت یا اقدامی انجام دهند، گفت: «همچنین از امکانات دولتی نباید برای انتخابات استفاده شود، ما این را مطابق قانون کتباً اعلام کردیم و ان‌شاءالله بخشنامه هم خواهد شد».
وی افزود: «اولاً ما رسماً هم اعلام کردیم کارکنان دولت و اجزای دولت طبیعتاً مطابق قانون انتخابات ریاست جمهوری نباید له یا علیه هیچ نامزدی از جایگاه خودشان حمایت یا اقدامی انجام دهند و همچنین از امکانات دولتی نباید برای انتخابات استفاده شود ما این را مطابق قانون کتباً اعلام کردیم».

خلجی: کسی با شهدای خدمت رقابت نکند
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز با ابراز امیدواری نسبت به رعایت اخلاق در انتخابات پیش‌رو از نامزدهایی که وارد عرصه رقابت‌ها می‌شوند خواست با شهدای خدمت و دولت رقابت نکنند.
سپهر خلجی با اشاره به مناظره‌های انتخاباتی اظهار کرد: «شهید آیت‌الله رئیسی پرچمدار رعایت اخلاق بود. رهبر معظم انقلاب هم در حرم امام خمینی (ره) توصیه‌هایی درباره رعایت اخلاق در انتخابات ریاست جمهوری داشتند که امیدوارم این توصیه‌ها به عنوان یک اصل اساسی مورد توجه و رعایت قرار گیرد».
وی افزود: «در طول این سه سال رئیس جمهور فقید مسیری را برای خدمت پایه‌گذاری کردند و شاهدیم بسیاری از کسانی که برای انتخابات آمدند بر تداوم مسیر خدمت تأکید دارند و این خوشحال‌کننده است و نشان می‌دهد شهید عزیز ما مسیر نورانی را ریل‌گذاری کرده است».

ضرغامی: مردم باید احساس کنند قدرت انتخاب دارند
عزت‌الله ضرغامی هم روز گذشته گفت امیدواریم سیاستی که شهید رئیسی در به‌کارگیری نیروها از همه سلایق در دولت بنا نهاد، تداوم یابد و همه مردم احساس کنند افرادی که به تفکر آن‌ها نزدیک‌تر است، در میان نامزدهای تأیید شده حضور دارند. سید عزت‌الله ضرغامی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص داوطلبی ۸۰ تن از چهره‌ها و مدیران سیاسی گفت: «اینکه تعداد نامزدها زیاد است،  می‌تواند قدرت انتخاب را برای مردم بالاتر ببرد».
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: «اعتقاد شهید رئیسی هم استفاده از همه سلیقه‌های سیاسی بود و ترکیب دولت ایشان همین را نشان می‌دهد».

مرتضوی: آمده‌ام که بمانم
سید صولت مرتضوی یکی از 6 عضو دولت است که در انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کرده و در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره اینکه آیا ممکن است به نفع نامزد دیگری کنار برود؟ گفت: «مگر آمدیم که به نفع کسی کنار برویم؟ ما آمده‌ایم که بمانیم!». وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: «در راستای تحقق اراده ملت، از اراده ملت حمایت می‌کنیم و قطعاً تا آخر در انتخابات خواهیم ایستاد».

زاکانی: جبهه انقلاب تصمیم جمعی بگیرند
علیرضا زاکانی هم در پاسخ به این پرسش قدس که در صورت تأیید صلاحیت آیا این دوره هم به تصمیم جمعی جبهه نیروهای انقلاب در مورد نامزد نهایی متعهد خواهد بود؟ گفت: «اوج عقلانیت این است که جبهه انقلاب تصمیم جمعی بگیرد».
شهردار تهران افزود: «خصوصیت‌ها و ترازی که‌ آقای رئیسی برای کشور گذاشتند، نصابش نسبت به سایر رؤسای جمهوری متفاوت و جدید است، این نصاب را باید حفظ کرد».

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

نظر شما