شناسهٔ خبر: 67035297 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

ایران چه پاسخی به آژانس خواهد داد؟

قطعنامه ضدایرانی

دنیای اقتصاد-گروه خبر : شورای حکام ۳۵عضوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از ایران می‌خواهد همکاری‌های خود با این سازمان را افزایش دهد و ممنوعیت اخیر خود را برای بازرسان ارشد لغو کند. این قطعنامه که توسط بریتانیا، فرانسه و آلمان پیشنهاد شد، با ۲۰رای موافق، ۲رای مخالف و ۱۲رای ممتنع به تصویب رسید. تهران تهدید کرده است که از طریق کاهش بیشتر نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای خود به این اقدام غرب در شورای حکام پاسخ خواهد داد.

صاحب‌خبر -

 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اقدامی ضد ایرانی به قطعنامه سرزنش برنامه هسته‌ای ایران رای داد. تهران تهدید کرده است که از طریق کاهش بیشتر نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای خود، پاسخ خواهد داد. به گزارش وال‌استریت ژورنال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان سازمان دیده‌بان سازمان ملل متحد، ایران را به دلیل پیشرفت در برنامه هسته‌ای و عدم همکاری با این سازمان سرزنش کرد، اقدامی که تهران در پاسخ به‌آن،  تهدید به مقابله‌به مثل کرده است .این سرزنش، نخستین قطعنامه رسمی محکومیت ایران توسط شورای حکام آژانس از نوامبر ۲۰۲۲ است که توسط دولت‌های اروپایی رهبری شد. دیپلمات‌ها گفتند این قطعنامه که توسط بریتانیا، فرانسه و آلمان پیشنهاد شد و در ابتدا با مقاومت ایالات‌متحده مواجه شده بود، با ۲۰ رای موافق، ۲ مخالف و ۱۲ رای ممتنع به تصویب رسید.

توافق در سه‌شنبه ‌شب

پیش‌تر لارا روزن ، گزارشگر تارنمای دیپلمات در یک گزارش تفصیلی خبر داده‌بود که ایالات متحده و سه قدرت اروپایی که بخشی از توافق هسته‌‌‌ای۲۰۱۶ ایران بودند، به‌‌‌رغم نگرانی‌‌‌های آمریکا، در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قطعنامه‌‌‌ای را منتشر کنند که در آن ایران را به‌دلیل همکاری ناکافی با پادمان‌‌‌های هسته‌‌‌ای محکوم می‌‌‌کند. در ادامه گزارش لارا روزن، روزنامه‌‌‌نگار آمریکایی آمده‌بود که این اقدام می‌تواند واکنش ایران را برانگیزد و به نتیجه سیاسی روشن منجر نخواهد شد. نشست فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در وین آغاز به کار کرد و به گفته یک منبع دیپلماتیک، انتظار می‌‌‌رود قطعنامه‌‌‌ای علیه ایران در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره موضوع پادمان‌‌‌های هسته‌‌‌ای صادر شود.

طی چند هفته گذشته اخبار و تحلیل‌‌‌ها حاکی از آن بود که مقامات ایالات متحده در حال حاضر تمایلی به پیگیری قطعنامه‌‌‌ای علیه ایران ندارند و نسبت به موضع‌‌‌ جنگ‌‌‌طلبانه تروئیکای اروپا در رایزنی‌‌‌های داخلی ابراز نگرانی کرده‌‌‌اند. البته واشنگتن در تحت فشار گذاشتن گروه۷ و متحدان اروپایی‌‌‌اش برای تشدید تحریم‌‌‌ها علیه ایران، به‌ویژه در پی حمله موشکی بالستیک و پهپادی ایران در ۱۳آوریل به اسرائیل پس از حمله اسرائیل در اول آوریل  به تاسیسات دیپلماتیک ایران در دمشق، جلودار بوده است. یک منبع دیپلماتیک گفت که ایالات متحده و اتحادیه اروپا در ۳ژوئن به‌طور مشترک شرکت‌های پهپادسازی ایرانی را تحریم کرده‌‌‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا از بیان اینکه از ایالات متحده انتظار می‌‌‌رود، چه اقدامی را در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته جاری انجام دهد، خودداری کرد؛ اما تایید کرد که ایالات متحده و تروئیکای اروپا -بریتانیا، فرانسه و آلمان- با هم عمل خواهند کرد. متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز ۴ژوئن به خبرنگاران گفت: «قصد ندارم اقداماتی را که ممکن است در شورای حکام انجام بدهیم، از قبل بیان کنم. فقط می‌‌‌گویم ما در گذشته، در شورای حکام اقدامات قابل‌‌‌توجهی انجام داده‌‌‌ایم. آماده هستیم که در آینده نیز دوباره آن را تکرار کنیم و به مذاکره با شرکایمان، از جمله تروئیکای اروپایی درباره اینکه دقیقا به چه شکلی خواهند بود، ادامه می‌‌‌دهیم.» میلر ادامه داد: «اگر قطعنامه‌‌‌ای در کار باشد، شاهد موضع آمریکا خواهید بود؛ اما فکر می‌‌‌‎کنم نباید انتظار داشته باید که عملکردمان ناهماهنگ با شرکایمان در تروئیکای اروپایی باشد. اتحادمان با آنها برایمان مغتنم است و انتظار من این است که ادامه یابد.»

یک کارشناس مسائل ایران که پیش‌‌‌نویس قطعنامه را مشاهده کرده است، گفت که  قطعنامه بیان ملایمی دارد؛ اما همچنان می‌تواند واکنش شدید ایران را به دنبال داشته باشد؛ به‌‌‌ویژه در شرایطی که ایران مشتاق است در بحبوحه انتخابات ریاست‌‌‌جمهوری زودهنگام آسیب‌‌‌پذیر ظاهر نشود.

علی واعظ، مدیر برنامه ایران در گروه بین‌المللی بحران نیز گفت: «ما ممکن است در وضعیت بسیار دشواری قرار بگیریم؛ به این معنا که این یک قطعنامه بی‌‌‌معنی است که قرار نیست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به اهدافش نزدیک کند. با این حال این قطعنامه احتمالا واکنش ایران را به دنبال خواهد داشت که به تنش‌‌‌ها می‌‌‌افزاید.» او افزود: «اما همان‌طور که شما این بازی را ادامه می‌‌‌دهید، نقطه فشار نهایی آژانس بین‌المللی اتمی، ارجاع موضوع ایران به شورای امنیت سازمان ملل است؛ جایی که روسیه از تصویب هرگونه قطعنامه علیه ایران جلوگیری می‌‌‌کند.» واعظ گفت: «از این نظر، منفعت بسیار کمی از این رویکرد وجود دارد. اما در عین حال اروپایی‌‌‌ها معتقدند که عدم‌همکاری ایران در زمینه پادمانی باید عواقبی داشته باشد، در غیر این صورت رژیم منع گسترش سلاح‌‌‌های هسته‌‌‌ای تضعیف می‌‌‌شود.»

چرا آمریکا همراهی کرد؟

مقام‌‌‌های آمریکایی می‌‌‌گویند که دولت برای عدم‌توجه اروپایی‌‌‌ها به ایران ارزش قائل است. همان‌گونه که متیو میلر گفت: «نباید انتظار داشته باشید که عملکردمان ناهماهنگ با شرکایمان در تروئیکای اروپایی باشد. اتحادمان با آنها برایمان مغتنم است و انتظار من این است که ادامه یابد.»

واعظ نگاهی هم به سیاست داخلی آمریکا داشت. وی گفت: «دولت آمریکا نمی‌‌‌خواهد در این زمان نزدیک به انتخابات  درحالی‌که متحدان آمریکا رویکرد سخت‌‌‌تری را در پیش گرفته‌‌‌اند رویکردش در قبال ایران نرم در نظر گرفته شود؛ بنابراین اگرچه دولت با این سیاست موافق نبود، اما در نهایت تصمیم گرفت با آن همراه شود.» کلسی داونپورت، مدیر سیاست منع اشاعه در انجمن کنترل تسلیحات گفت که این مساله تعجب‌آور نیست.

داونپورت گفت: «تروئیکای اروپا در ماه مارس اعلام کرد که اگر ایران نتواند با آژانس همکاری کند، قطعنامه‌‌‌ای را در ژوئن پیگیری خواهد کرد.» زمانی که ایران برنامه هسته‌‌‌ای خود را در پاسخ به آن افزایش دهد، تعجب‌‌‌آور نخواهد بود.

او گفت: «علامت سوال این است که آیا قطعنامه سرزنش بخشی از یک استراتژی گسترده‌تر برای کاهش خطرات هسته‌‌‌ای است یا خیر؟» ایالات متحده و تروئیکای اروپا باید اقدامات پیشگیرانه‌‌‌ای برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش و تشویق ایران برای گسترش دسترسی و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام دهند. بعید است که ایران تا پس از انتخابات ریاست جمهوری خود تعامل داشته باشد، اما درخواست تهران مبنی بر رفع تحریم‌‌‌ها در ازای همکاری با آژانس تغییر نخواهد کرد. تروئیکای اروپا در بیانیه‌‌‌ای مشترک در نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست «تشدید تنش‌‌‌های هسته‌‌‌ای خود را متوقف کند» و «به محدودیت‌‌‌های تحمیلی» توافق هسته‌‌‌ای۲۰۱۶ ایران، «برنامه جامع اقدام مشترک» بازگردد؛ توافقی که دونالد ترامپ، رئیس‌‌‌جمهور وقت آمریکا در سال۲۰۱۸ به‌صورت یک‌‌‌جانبه از آن خارج شد. در بیانیه مشترک فرانسه، انگلیس و آلمان آمده است: «ما آماده‌‌‌ایم از تمام اهرم‌‌‌های دیپلماتیک موجود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌‌‌ای استفاده کنیم.»

سفیر بریتانیا که به نمایندگی از تروئیکای اروپا صحبت می‌کرد، به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «فرانسه، بریتانیا و آلمان به‌طور مداوم برای یک راه‌حل دیپلماتیک کار کرده‌‌‌اند. در سال۲۰۲۲، ایران دو بار راهکار دیپلماتیک و مذاکره را که این کشور را به پایبندی به برجام بازمی‌‌‌گرداند، رد کرد. در عوض ایران تصمیم گرفت برنامه هسته‌‌‌ای خود را به سطوح نگران‌‌‌کننده‌‌‌ای گسترش دهد. ایران به غنی‌‌‌سازی اورانیوم فراتر از تعهداتش در برنامه اقدام مشترک ادامه داده است.»

همچنین لورا هولگیت، نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در جلسه روز سه‌‌‌شنبه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیانیه‌‌‌ای را درباره «راستی‌‌‌آزمایی و نظارت در ایران در پرتو قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد» قرائت کرد. نماینده آمریکا گفت: «تصمیم سه‌سال پیش ایران برای توقف اجرای تعهدات هسته‌‌‌ای خود در برجام و متعاقب آن برداشتن تجهیزات نظارت و پایش مرتبط با برجام، تلاش‌‌‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تضعیف می‌‌‌کند.» در مقابل ایران، روسیه و چین در بیانیه مشترکی اعلام کردند زمان آن رسیده است که کشورهای غربی اراده سیاسی از خود نشان دهند و گام لازم را برای احیای برجام اتخاذ کنند.

به گزارش «ایسنا»، ایران، روسیه و چین بیانیه مشترکی را در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌‌‌ با دستور کار «راستی‌‌‌آزمایی و نظارت بر جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل» صادر کردند. در این بیانیه تاکید شده است: «جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه متقاعد شده‌‌‌اند که زمان آن رسیده است که کشورهای غربی اراده سیاسی نشان دهند و از چرخه بی‌‌‌پایان تشدید خودداری کنند که تقریبا در دو سال گذشته در حال چرخیدن بوده است و گام لازم را برای احیای برجام اتخاذ کنند. هنوز هم امکان انجام این کار وجود دارد. جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه برای آن آماده هستند.»

نظر شما