شناسهٔ خبر: 67031134 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دادگاهی در ترکیه یک شهردار متعلق به یک حزب طرفدار کردها را محکوم کرد

صاحب‌خبر -
دادگاهی در ترکیه یک شهردار متعلق به یک حزب طرفدار کردها را محکوم کرد

خبرگزاری آریا-سانه های محلی گزارش دادند که دادگاهی در ترکیه روز چهارشنبه شهردار جنوب شرق ترکیه را که به یکی از احزاب طرفدار کردها تعلق دارد، به دلیل ارتباط با شبه نظامیان به حدود 20 سال زندان محکوم کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آریا به نقل از رویترز؛محمد صدیق آکیش (53 ساله)، شهردار استان حکاری واقع در جنوب شرق کشور در مرز ایران و عراق، روز دوشنبه به اتهام ایفای نقش برجسته در حزب ممنوعه کارگران کردستان بازداشت شد.

آکیش روز چهارشنبه در برابر دادگاه جنایی هاکاری گفت: «می‌دانم که محاکمه سیاسی است.» شهردار این اتهامات را رد کرد.

حزب برابری و دموکراسی خلقی طرفدار کردهای آکش، سومین حزب بزرگ پارلمان، در سایت شبکه اجتماعی X نوشت که این حکم "بی اعتبار" است.

مقامات ترکیه حزب برابری و دموکراسی خلق ها را به برقراری روابط با حزب کارگران کردستان متهم می کنند که این حزب آن را رد می کند.

دو ماه پس از پیروزی او در انتخابات محلی، مقامات او را جایگزین آکچ کردند و او را به عنوان فرماندار ایالت منصوب کردند.

از زمان انتخابات محلی قبلی، ترکیه شهرداران طرفدار کردها را دستگیر کرده و تقریباً همه آنها را از سمت های خود برکنار کرده و مقامات منصوب شده توسط دولت را جایگزین آنها کرده است، زیرا اتهاماتی مبنی بر ارتباط آنها با حزب ممنوعه کارگران کردستان وجود دارد.

در انتخابات محلی که در 31 مارس برگزار شد، حزب برابری و دموکراسی خلق ها قدرت خود را تقویت کرد و در 10 استان در جنوب شرقی ترکیه که اکثریت کردها در آن ساکن هستند، پیروز شدند.

ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا پ ک ک را در زمره گروه های تروریستی طبقه بندی می کنند. حزب کارگران کردستان از سال 1984 در درگیری که بیش از 40000 کشته برجای گذاشت، علیه دولت ترکیه سلاح به دست گرفته است.

نظر شما