شناسهٔ خبر: 67028984 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

دور دنیا در یک دقیقه

دستاوردی دیگر از هوش مصنوعی/ با ۶۰ سالگی خود حرف بزنید!

سحر طلوعی

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به آلمان می‌رویم و درخواست بازماندگان هولوکاست برای جلوگیری از قدرت‌ گرفتن راست افراطی. سپس سری به دستاوردهای جدید هوش مصنوعی می‌زنیم. در آخر ادعای اسپرماگدون را بررسی می‌کنیم.

 

 

درخواست بازماندگان هولوکاست: به افراطی‌ها رای ندهید

هشت بازمانده فاجعه هولوکاست در آستانه انتخابات اتحادیه اروپا از جوانان اروپایی درخواست کرده اند به راست افراطی رای ندهند. 

آنها در نامه‌‌ای خطاب به جوانان اروپایی نوشته اند «این شاید نخستین حضور شما در انتخابات باشد، اما آخرین رای ماست. اجازه ندهید راست افراطی قدرت بگیرد».

نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد در برخی کشورهای اروپایی جوانان به راست افراطی و شعارهای آنها تمایل پیدا کرده اند.

 

هوش مصنوعی؛ با آینده خودتان حرف بزنید!

محققان و دانشمندان حوزه هوش مصنوعی مشغول ساخت نمونه آینده افراد هستند تا شاید نگاه و ایده بشر نسبت به پول و سلامتی و کار را تغییر دهند!

دانشمندان MIT ربات‌چتی طراحی کرده اند تا با خود ۶۰ ساله‌شان گفت‌وگو کند و از نظراتش درباره سلامتی و پول بگوید. آنها اطلاعاتی از نحوه زندگی و تغذیه و درآمد و هزینه به این ربات داده و  ۶۰ سالگی آن را فرد را پیش‌بینی کرده اند.

هدف دانشمندان این است تا انسان‌ها را وادار کنند به آن انسانی که قرار است در آینده ( دوران سالمندی) باشند بیشتر فکر کنند و به سلامت و شیوه زندگی و کار کردن خود اهمیت دهند.

 

دوران قاعدگی؛ ذهن چابک‌تر است و شناخت بهتر!

زنان در دوران قاعدگی با این که حس خوبی ندارند، اما شناخت و چابکی ذهنی بهتر و بیشتری دارند. آنها اشتباه کمتری انجام می‌دهند و دقیق‌تر هستند.

این نتیجه‌ای است که از تحقیقات موسسه ورزش و سلامت به دست آمده است. زنان در دوره‌‌های مختلف قاعدگی انواع و اقسام تست‌های تشخیصی و ذهنی را انجام داده اند.

این مقایسه حتی میان زنان با چرخه قاعدگی منظم و مردان صورت گرفته و نتایج آن جالب بوده است؛ زنان در وضعیت قاعدگی قدرت تشخیصی و چابکی ذهنی بهتری نسبت به مردان دارند.

 

بریتانیا؛ معلمان دبستان خرج دانش‌آموزان را می‌دهند!

از هر ۱۰ معلم دبستان بریتانیایی هشت نفر از درآمد خود برای دانش‌آموزان کلاس خرج می‌کنند! این ادعا را بنیاد ملی مطرح کرده است. 

گرسنگی و نداشتن لباس مناسب فصل سرد دو موردی است که برخی دانش‌آموزان بریتانیایی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. معلمان به کمک این دانش‌آموزان می‌آیند.‌ آنها با مشکلات مالی خود نیز درگیر هستند.

معلم‌ها می‌گویند مدتی است بیشتر از گذشته با دانش‌آموزان گرسنه و فقیر در کلاس‌ها مواجه می‌شوند. آنها گفته اند در سال تحصیلی گذشته بیش از ۱۰۰ پوند هزینه کرده اند.

 

اسپرماگدون؛ باور کنیم یا نه؟ 

اگر نتیجه تحقیقات در دانمارک را سرلوحه نگاه و نظر قرار دهیم باید بگوییم اسپرماگدونی در کار نیست. این تحقیقات می‌گوید در تعداد اسپرم‌ها هیچ تغییری ایجاد نشده است.

اما نتیجه تحقیق دانشگاه اسرائیلی متفاوت است؛ آنها می‌گویند تعداد اسپرم در سراسر جهان در حال کاهش است و در ۴۰ سال گذشته به نصف رسیده است. این یعنی اسپرماگدون!

کارشناسان می‌گوید بسیاری از عوامل مثل پاندمی کووید ۱۹ یا عدم تحرک و نوع تغذیه و موارد دیگر ممکن است بر تعداد اسپرم‌ها تاثیر بگذارند، اما شواهدی درباره کاهش جمعیت دیده نمی‌شود.

 

نظر شما