شناسهٔ خبر: 67023193 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

چگونه از خرج روزمره، سود روزانه دریافت کنیم؟

کسب بازده از دخل و خرج در نکسو

خرید کردن و کارت کشیدن، پرداخت آنلاین،‌ پرداخت قبض و سایر عملیات بانکی به واسطه کارت های بانکی،‌ در دنیای امروز به یکی از متداول ترین عملیات روزمره تبدیل شده است که به صورت مداوم توسط تمامی افراد انجام می شود. کارت های بانکی عموما متصل به حساب های بانکی هستند و افراد با توجه به موجودی نقد حساب بانکی خود باید دخل و خرج خود را نیز مدیریت کنند.

صاحب‌خبر -

اما در این بین، تکلیف سرمایه گذاری و بهره مندی از نرخ بدون ریسک چه می شود؟ در اقتصاد تورم زده امروز کشور که هزار تومان امروز، ارزشی کمتر از هزار تومان فردا دارد،‌ نمی توان به راحتی از نرخ سودی گذشت که می توان دریافت کرد، موضوعی که حساب های بانکی روزمره از آن بی بهره ا‌­ند.

صندوق­های سرمایه­گذاری در اوراق با درآمد ثابت، یکی از محبوب­ترین ترندهای سرمایه­ گذاری با ریسک کم در جهان هستند. نرخ مطلوبیت این ابزار برای سرمایه­گذاری با توجه به مزایایی همچون کاهش ریسک سرمایه‌گذاری،‌ درآمد منظم،‌ تنوع‌بخشی،‌ مدیریت حرفه‌ای، نقدشوندگی بالا و محافظت در برابر تورم، در میان عامه سرمایه­گذاران تا ۳۰ درصد از سبد سرمایه گذاری و در میان طیف سرمایه ­گذاران محافظه­ کار تا ۶۰ درصد نیز مطلوبیت را به خود اختصاص می­دهد.

بررسی وضعیت صندوق­ های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت در ایران، ‌نشان دهنده طیفی از بازدهی بین ۹ تا ۲۹ درصد سالانه است. نرخی که از سود بانکی بسیار بالاتر است. نگاهی به وضعیت پرداخت سود بانکی، نشان می­دهد که در صورت عدم برداشت، سود یکساله ۲۰.۵ درصد بوده و بالاترین سود، ۳ ساله ۲۲.۵ درصد است که مشروط به این است نباید اصل پول برداشته شود. حال آن که خرید و فروش واحدهای صندوق­ه ای سرمایه گذاری با درآمدثابت، از الزامات عدم برداشت برخوردار نیست و یک روز سرمایه­ گذاری با ۵ سال سرمایه گذاری، تفاوتی در نرخ بازده ندارد. بنابراین ایجاد ارتباط بین این صندوق­ها و شبکه بانکی، می­تواند برای سرمایه گذاران به منظور کسب سود از خرج روزمره،‌ جذابیت نه چندان کوچکی را ایجاد کند.

جایگزین مناسب کارت‌های معمولی بانکی

کارگزاری فارابی برای پرکردن خلا بین سود بانکی و سود ابزار سرمایه گذاری با درآمد ثابت و خرج و مخارج روزمره سرمایه گذاران،‌ کارتی تحت عنوان کارت نکسو را طراحی کرده است. دارندگان این کارت، در واقع دارندگان واحدهای سرمایه­گذاری با درآمد ثابت هدیه فارابی هستند. اما این مزیت را نسبت به دارندگان سایر صندوق های ۱۴۳ گانه سرمایه گذاری در اوراق با درآمدثابت دارند که می­توانند از این کارت همچون کارت بانکی استفاده کنند. یعنی برداشت پول از دستگاه عابر‌بانک، ‌خرید آنلاین، ‌خرید حضوری از دستگاه پوز، انتقال وجه کارت به کارت،‌ ساتنا و پایا نیز امکان پذیر است. در واقع کارت نکسو کارتی با محاسبه سود به‌صورت روزشمار و متصل به شبکه بانکی است. هم اکنون نرخ سود صندوق هدیه فارابی سالانه ۲۳ تا ۲۶.۱ درصد است. در واقع حداقل بازده این صندوق، ‌از حداکثر سود پرداختی بانک بیشتر است اما خواب پول و جریمه برداشت ندارد.

نکسو چه مزیتی دارد؟

نکسو یک کارت متصل به شبکه شتاب و محصولی مشترک از گروه مالی فارابی و بانک پاسارگاد است که  ضمن برخورداری از تمام قابلیت‌های کارت‌های بانکی از جمله برداشت وجه از دستگاه‌های ATM، قابلیت استفاده روی دستگاه‌های کارتخوان برای خرید حضوری، وجود رمز پویا و امکان خرید آنلاین و برخورداری از قابلیت انتقال وجه به روش‌های مختلف (کارت به کارت، پایا و ساتنا) به دارندگان خود سود روزشمار ۲۳ تا ۲۶.۱ درصدی نیز ارائه می‌دهد. این موضوع سبب می‌شود افراد با دریافت این کارت ضمن اینکه از سایر کارت‌های بانکی بی‌نیاز می‌شوند، بالاترین میزان سود با کمترین ریسک ممکن را نیز دریافت کنند. همان‌طور که اشاره شد، برخلاف کارت‌های بانکی که سود ماه‌شمار ارائه می‌دهند، سود نکسو به‌صورت روزشمار محاسبه می‌شود. تفاوت سود روزشمار و ماه‌شمار در این است که سود ماه‌شمار به کمترین مانده حساب شما در هر ماه تعلق می‌گیرد؛ اما سود روزشمار به‌صورت مجزا و براساس مانده حساب شما در هر روز محاسبه می‌شود.

دارنده کارت نکسو، سرمایه گذار هم هست

اگر از سال‌های قبل تجربه خرید و فروش واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک را داشته باشید، حتما از فرایند زمانبر صدور و ابطال نیز آگاهی دارید. این فرآیند دال بر آن بود که برای خرید واحدهای صندوق ابتدا باید درخواست صدور داده و همچنین برای فروش این صندوق ها باید درخواست ابطال صادر می شد که هر یک از آن عملیات، یک روز کاری زمان لازم داشت. پس از ابطال نیز ۲ الی ۳ روز کاری زمان لازم بود تا مبالغ حاصل از فروش، در حساب بانکی فروشنده،‌ بنشیند.

با آمدن ساز و کار عملیاتی صندوق­های قابل معامله، هر نماد صندوق مانند یک نماد بورسی توسط پلتفرم های کارگزاری،‌ قابلیت معامله پیدا کرد اما هنوز معامله در روزهای کاری و برداشت پول پس از حدود یک تا ۷ روز کاری پابرجاست. حال آن که نکسو،‌ تمامی این محدودیت ها را پشت سرگذاشته و تنها با کشیدن کارت در دستگاه یا اقدام به خرید آنلاین و هر عملیات بانکی دیگر، واحد سرمایه گذاری صندوق را در لحظه تبدیل به پول کرده و بدون فوت وقت در نقدینگی مورد نظر را محیا می کند.  به عبارت ساده تر، دارنده کارت نکسو،‌ در آن واحد سرمایه گذار هست و در همان لحظه، پول خود را به صورت نقد نیز دارد.

همچنین دارندگان کارت نکسو با فعال‌سازی گزینه سرمایه‌گذاری خودکار، می‌توانند تعیین کنند که موجود کارت نکسو آن‌ها (موجودی حساب دیجیتال پاسارگاد) در پایان هر روز کاری به‌صورت خودکار برداشت شده و به صندوق هدیه واریز شود. این مبلغ در روز کاری بعد در کارت نکسو قابل برداشت است.

جذابیت نکسو برای سرمایه گذاران

نگاهی از منظر سرمایه گذاری به فرآیند کارت نکسو که سود روزشمار را از محل اتصال هوشمند این کارت به صندوق هدیه فارابی تامین می کند، گویای این است که صندوق های سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت از مزایای فراوانی برخوردار هستند. مزیت اول، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری است. در واقع این صندوق‌ها به دلیل سرمایه‌گذاری در اوراق صکوک و سایر ابزارهای کم‌ریسک، معمولاً نسبت به صندوق‌های سهامی و صندوق‌های با درآمد متغیر دیگر، ریسک کمتری دارند که این امر باعث می‌شود برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال حفظ سرمایه و کاهش نوسانات بازار هستند، جذاب باشند.

از سوی دیگر این نوع از صندوق­ها،‌ واریز سود ماهانه دارند. بنابراین، سرمایه‌گذاران می‌توانند روی جریان نقدی منظم حساب کنند. البته این نظم، مانع از تنوع بخشی به ابزارهای سرمایه ­گذاری توسط مدیران این صندوق­ها نمی­شود. مدیران صندوق های سرمایه گذاری در اوراق با درآمدثابت، با تنوع بخشی در خرید و فروش گزینه های موجود سرمایه گذاری،‌ ریسک را کاهش داده و به افزایش بازده صندوق کمک می کنند تا عملکرد صندوق را در مواجهه با نوسانات بازار پایدارتر می‌سازد.

نقدشوندگی بالا، نقطه عطف کارت نکسو

مهمترین بخشی که این صندوق­ها دارند و شاید بتوان آن را نقطه عطف ارزش کارت نکسو معرفی کرد، نقدشوندگی بالای آن است. اساسا سرمایه­گذاری در بازار سرمایه، نقدشونده است و صندوق­های سرمایه ­گذاری نیز به دلیل آن که عمدتا ضامن نقدشوندگی دارند، به صورت تقویت شده نسبت به سهام،‌ نقدشونده هستند. به همین دلیل کارت کشیدن با کارت نکسو، در کنار کسب سود روزشمار ۲۳ تا ۲۶.۱ درصدی، تا این حد آسان است و به مذاق سرمایه گذاران شیرین می­آید. زیرا افراد می­توانند حتی آن مقدار از نقدینگی که برای مخارج روزمره خود دارند،‌ به صورت واحدهای سرمایه گذاری هدیه فارابی نگهداری کنند و در صورت لزوم،‌ مثل یک کارت بانکی ‌از این سرمایه گذاری، ‌در لحظه مانند نقدینگی استفاده کنند.

تمام فرایندهای ثبت‌نام و ارسال کارت نکسو به‌صورت کاملا رایگان و آنلاین انجام می‌شود. کافیست وارد این لینک شوید و ثبت‌نام کنید. در صورتی‌که برای استفاده یا فعال‌سازی کارت نکسو به راهنمایی نیاز دارید، در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید با کارشناسان مرکز پشتیبانی گروه مالی فارابی با شماره ۱۵۶۱ (بدون پیش‌شماره) در ارتباط باشید.

برچسب‌ها:

نظر شما