شناسهٔ خبر: 6702097 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

کـوتــاه

صاحب‌خبر -
آیت‌ا... جنتی دبیر شورای نگهبان ماند
صبح دیروز در جلسه شورای نگهبان، اعضای هیات‌رئیسه این نهاد انتخاب شدند. در این جلسه آیت‌ا... جنتی به‌عنوان دبیر، علیزاده به‌عنوان قائم‌مقام دبیر و نجات‌‌ا... ابراهیمیان به‌عنوان سخنگوی شورای نگهبان انتخاب شدند.
 
برگزاری جلسه هفتگی جامعه روحانیت 
جلسه هفتگی جامعه روحانیت مبارز دیشب به ریاست آیت‌ا... موحدی‌کرمانی برگزار شد. اعضای جامعه روحانیت مبارز شب سه‌شنبه به ریاست آیت‌ا... موحدی کرمانی دبیرکل این تشکل، تشکیل جلسه دادند و درباره توافق هسته‌ای و همچنین برخی مباحث سیاست داخلی به بحث و گفت‌وگو پرداختند.
 
محکومیت اقدام تروریستی 
در منطقه ستره بحرین
سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان اقدام تروریستی در منطقه ستره بحرین را محکوم کرد. مرضیه افخم گفت: چالش اصلی منطقه تروریسم و افراط گرایی است و ضرورت دارد همه کشورهای منطقه مبارزه با منابع این تهدید را در اولویت سیاست‌های امنیتی خود قرار دهند. افخم با مردود دانستن فرافکنی‌های تبلیغاتی ابراز امیدواری کرد که مبارزه با تروریسم و افراط گرایی تکفیری مورد توجه جدی قرار گیرد.
 
بررسی برجام در دولت 
معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت:‌ اینکه برجام یک معاهده است یا یک توافق سیاسی در معاونت حقوقی درحال بررسی است. الهام امین‌زاده اظهار کرد: در معاونت حقوقی جلساتی در رابطه با بررسی وضعیت برجام در حقوق داخلی جمهوری اسلامی برگزار شده است. طبق آخرین قانون دولت ملزم به حفظ دستاوردهای هسته‌ای و موظف به ارائه نتیجه توافق به مجلس است. ما هم دیروز گفتیم که این مساله درحال بررسی است اما متاسفانه برخی رسانه‌ها این‌طور منعکس کردند که انگار دولت برخلاف قانون نمی‌خواهد توافق را به مجلس ببرد. وی ادامه داد: طرفین مذاکرات توافق برجام را سیاسی می‌بینند، اما اینکه این یک معاهده است یا یک توافق سیاسی در حال بررسی است و این مساله که مصوبه مجلس لازم‌الاجراست هم در حال بررسی است اما به هر حال باید بدانیم که توافق بعد از 90روز لازم‌الاجرا می‌شود.
 
کناررفتن اصلاح‌طلبان صلاح نیست
نماینده مردم تهران در مجلس درباره تلاش برخی تندروها برای کنار رفتن اصلاح‌طلبان از گردونه رقابت‌های انتخاباتی گفت: با این اقدام مشارکت عمومی پایین خواهد آمد و این کاهش مشارکت به صلاح کشور نیست. علی مطهری درمورد برخی اظهارنظرهای تندروها در مورد لزوم رد صلاحیت اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فکر نمی‌کنم شورای نگهبان به چنین اظهارنظرهایی توجه داشته باشد. وی افزود: این شورا همیشه انصاف را رعایت می‌کند البته درجاهایی ممکن است گرایش سیاسی ما با این شورا متفاوت باشد ولی اعضای شورا همیشه انصاف را رعایت می‌کنند و همه آنها افراد باتقوایی هستند. نماینده تهران در مجلس درباره تلاش برخی تندروها برای کنار رفتن اصلاح‌طلبان از گردونه رقابت‌های انتخاباتی تصریح کرد: با این اقدام مشارکت عمومی پایین خواهد آمد و این کاهش مشارکت به صلاح کشور نیست.
 
متن توافق هسته‌ای 
باید در مجلس بررسی شود
نایب‌رئیس کمیسیون اصل90 با تأکید بر ضرورت حفظ جایگاه قانونی مجلس گفت: اظهارنظر سخنگوی دولت درخصوص عدم بررسی متن توافق هسته‌ای در مجلس شأن این نهاد را زیر سوال می‌برد. حمید رسایی در تذکر شفاهی با طرح این سوال که آیا مجلس در رأس امور است یا خیر؟ ادامه داد: حرمت امامزاده را متولی آن حفظ می‌کند از این رو باید بپرسیم که آیا بند 11 وظیفه هیأت‌رئیسه را دفاع از مجلس و جایگاه قانونی آن می‌داند یا خیر. نماینده تهران در مجلس ابراز کرد: یکی از همکاران اشاره کردند که روز گذشته آقای نوبخت در ادبیات نامناسبی از بررسی نشدن توافقنامه در مجلس خبر داده و گفته که این توافقنامه در شورای عالی امنیت ملی درحال بررسی است، چطور ما توافقنامه‌های مربوط به انتقال کتاب، تئاتر و گروه اقتصادی را در مجلس مصوب می‌کنیم اما موضوع به این مهمی به ما مربوط نیست؟ وی افزود: متأسفانه اظهارات مذکور در خصوص بررسی نشدن توافقنامه در مجلس حرف یک مقاله نویس روزنامه نبوده بلکه سخنگوی دولت آنها را ایراد کرده است. من می‌خواهم بدانم جریانی به دنبال کنار گذاشتن مجلس از رسیدگی به توافقنامه هسته‌ای است؟ مگر می‌شود؟!
 
طفره رفتن زریبافان 
رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت دهم بدون تکذیب انجام اختلاس در زمان مدیریتش در این بنیاد، با طفره رفتن از پاسخی روشن به ابهامات در این زمینه گفت: بگذارید هیات تحقیق و تفحص مجلس کار خود را انجام دهد. مسعود زریبافان درباره تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس از بنیاد شهید در زمان مدیریت دولت قبل افزود: بگذارید کارشان را بکنند. وی در پاسخ به اینکه اعضای هیات تحقیق و تفحص می‌گویند که مسئولان سابق یعنی شما، از آنها بارها به دادگاه شکایت کرده‌اید، اظهار داشت: از خودشان بپرسید. رئیس بنیاد شهید دولت دهم در پاسخ به اینکه آیا اختلاسی و جرمی در زمان مدیریت شما در دولت قبل رخ داده است یا خیر گفت: بگذارید هیات تحقیق و تفحص کار خودش را انجام دهد. چندی پیش، امیر خجسته رئیس هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید با بیان اینکه تحقیق و تفحص از مدیریت بنیاد شهید است نه از خود بنیاد افزود: شفاف نبودن عملکرد مالی بنیاد شهید، عدم توجه کامل به ایثارگران و مشکلات مدیریتی از جمله دلایلی است که 90 نماینده مجلس را برای تحقیق و تفحص از بنیاد شهید مصمم کرده است. همچنین اختلاس صورت گرفته در بانک دی و اختلاس 15میلیارد تومانی یکی از مدیران این سازمان در دولت قبل، از تخلفات مطرح شده در تحقیق و تفحص از بنیاد شهید است.

نظر شما