شناسهٔ خبر: 67020055 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نامه رهبری به دانشجویان آمریکا بشارت‌دهنده آینده‌ای روشن است

ایستادن در طرف درست تاریخ یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که در بزنگاه‌های تاریخ وجدان بشریت همواره با آن مواجه بوده و انسان‌ها را در دو راهی‌هایی سخت قرار داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، راهکار تشخیص سره از ناسره در چنین بزنگاه هایی، اما به وجدان‌های آگاه و بیدار باز می‌گردد و موجب می‌شود تا بتوان در سمت درست تاریخ ایستاد؛ سمت درستی که با سپری شدن زمان و کنار رفتن پرده‌های منفعت و مصلحت و پدیدار شدن حقیقت برای آیندگان، می‌توان سربلند بود و به این تشخیص و عملکرد درست افتخار کرد. این حکایت جوانانی که این روز‌ها در سراسر دنیا و حتی در دل دنیای غرب با وجود شانتاژ‌های رسانه‌ای و بایکوت‌های خبری، آنچنان وجدان‌شان بیدار و آگاه است که به شکلی خودجوش علیه رژیم غاصب صهیونیستی فریاد سر می‌دهند و خواستار توقف جنایات این رژیم در رفح و غزه هستند. همین مسئله هم موجب شده مقام معظم رهبری در جایگاه یک رهبر سیاسی و دینی با رسالتی جهانی، یک بار دیگر دست به قلم شده و در نامه‌ای خطاب به دانشجویان باوجدان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های امریکا، ضمن ابراز همدلی و همبستگی با اعتراضات ضدصهیونیستی این دانشجویان، آنان را بخشی از جبهه مقاومت بدانند و بر تغییر وضعیت و سرنوشت منطقه حساس غرب آسیا تأکید کنند.

با وجود این اگرچه نامه مذکور دانشجویان امریکایی حامی مردم فلسطین را خطاب قرار داده با عنایت به جایگاه جوانان و به ویژه دانشجویان نزد رهبر معظم انقلاب به نظر می‌رسد مخاطب چنین نامه‌ای فراتر از این دانشجویان است و بی‌تردید بخش مهمی از پیام‌های چنین نامه‌ای می‌تواند تمامی جوانان در سطح دنیا و به ویژه جوانان و دانشجویان ایرانی را مورد خطاب قرار دهد؛ نامه‌ای که با خواندن محتوای آن می‌توان دریافت محدود به ظرف زمان و مکان نیست و پیام‌های استکبارستیزی و ایستادن در سمت درست تاریخ موضوعاتی است که تا همیشه جاری و ساری خواهد بود. سراغ دکتر سعید عبدالملکی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه و تحلیلگر روان‌شناسی اجتماعی و سیاسی رفته ایم تا پیام‌های نامه رهبر انقلاب به دانشجویان امریکایی را از منظر داخلی مورد تحلیل و واکاوی قرار دهیم. 

آقای دکتر عبدالملکی! نامه اخیر رهبر معظم انقلاب به دانشجویان امریکایی بازتاب‌های گسترده‌ای در سطح جهانی داشته است. چرا این نامه از سوی رهبری خطاب به جوانان و دانشجویان امریکایی منتشرشده است؟
سوابق ارسال نامه به دانشجویان امریکایی و اروپایی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی سابقه‌ی 10 ساله دارد. رهبر انقلاب در سال 1393 و 1394 طی نامه‌هایی به دانشجویان اروپایی و امریکایی پیام‌های مهمی را به آن‌ها مخابره کرد که بایکوت شد و آنچنان‌که شایسته است موردتوجه قرار نگرفت، اما نامه اخیر با توجه به اهمیت زمانی آن ازیک‌طرف و ناتوانی غرب از کتمان حقیقت و بیداری جنبش دانشجویی بازتاب‌های وسیعی داشته است. تحلیل محتوای نامه‌های سه‌گانه رهبر انقلاب به دانشجویان اروپایی و امریکایی نشان می‌دهد که در دو نامه قبلی رهبر انقلاب قصد داشتند با تبیین حقایق و معرفی پارادایم انقلاب اسلامی ازیک‌طرف و برملا کردن چهره کریه سیاست غرب از سوی دیگر به دانشجویان تلنگر بیدار شدن بزنند و تحریک و تحرک ذهنی و درونی در آن‌ها ایجاد کنند. اما در نامه اخیر تبیین حقایق به ثمر نشسته است و جنبش دانشجویی را به بیداری، مقاومت و کنش مدنی در برابر سیاست غرب علیه مظلومیت مردم غزه برانگیخته است و رهبر انقلاب در این نامه بر تقویت اراده آن‌ها برای ادامه مقاومت در برابر سیاست کشورشان در قبال مردم فلسطین و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی تأکید کرده‌اند. 

از طرفی تمدن و سیاست غرب همواره بر یک خط فکری که خودش مبدع آن بوده است تأکید داشته و آن را معیار حقیقت فرض گرفته و به عموم جهانیان طوری القا کرده که تنها مسیر درست همان است و مسیر دومی وجود ندارد، اما خط فکری انقلاب اسلامی ـ که تلاش می‌کردند با رسانه‌های‌شان بایکوت و تخریب کنند ـ اینک موردتوجه ویژه و به‌عنوان نسخه جایگزین اعمال قدرت و سیاست ملاحظه شده است. به‌ویژه بعد از عملیات وعده صادق که موجب در هم شکستن قدرت پوشالی دولت‌های غربی همچون امریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی شد موجب بیداری مردم جهان به‌خصوص جوانان و دانشجویان امریکایی شده است. 

درواقع رهبر انقلاب در پیام خود سیاست غرب را در قبال فلسطین و حمایت از رژیم کودک کش صهیونیستی به چالش کشیده است و موجب ایجاد ناهماهنگی شناختی در دانشجویان و جوانان و حتی عموم مردم جهان شده‌اند چراکه این باور در آن‌ها شکل‌گرفته است که تاکنون در سمت کج و نادرست تاریخ بوده‌اند و اکنون سیاست نسل‌کشی امریکا و رژیم صهیونیستی آن‌ها را بیدار کرده است و به درک این مهم نائل‌آمده‌اند. نامه و پیام رهبر انقلاب درواقع موجب اطمینان خاطر آن‌ها شده است که با مقاومت بیشتری به کنشگری خود ادامه دهند. 

آیا مخاطب این نامه فقط دانشجویان امریکایی هستند یا ایستادگی و استکبارستیزی مورد تأکید در آن مخاطب‌های گسترده‌تری هم دارد؟
محتوای نامه رهبر انقلاب ایجابی است و همواره نکات مهم و راهبردی و معطوف به آینده را بیان می‌کند. کلیدواژگانی همچون وجدان‌های بیدار یا ایستادن در سمت درست تاریخ یا ابراز همدلی و همبستگی و دعوت آن‌ها به فراگیری معرفت اسلامی و مطالعه قرآن، همگی جنبه مثبت و ایجابی دارند و از طرفی محدود به دانشجویان امریکایی نیست بلکه تمام جوانان، دانشجویان و انسان‌هایی که ظرفیت آزادگی، حقیقت‌جویی و بیداری از خواب غفلتی که رسانه‌های نظام سرمایه‌داری برای آن‌ها ایجاد کرده‌اند داشته باشند مشمول محتوای این نامه هستند. 

دولت امریکا همواره تلاش کرده است تا حکومت‌ها و دولت‌های ناهم‌سوی با خود را به طرق گوناگون به‌خصوص از طریق انقلاب مخملی براندازی کند. آن‌ها در جریان بیداری اسلامی تلاش کردند تا با برانگیختن افکار عمومی و به‌خصوص تحریک جوانان کشور‌های عربی و دعوت آن‌ها به لشکرکشی خیابانی بین دولت و ملت کشور‌های عربی شکاف ایجاد کنند و با ایجاد بحران و بی‌ثباتی از آب گل‌آلود برای خود ماهی بگیرند و این نسخه و فرمولی است که تقریباً در 100 سال گذشته دولت امریکا از آن علیه دیگران استفاده کرده است. در کشور ما نیز در جریان رخداد‌های کوی دانشگاه تهران در سال 78 و همچنین فتنه 88 و اغتشاشات 1401 با جنگ روانی و شناختی سعی در القائات نادرست و اختلاف‌افکنی و درنهایت نافرمانی مدنی و اغتشاش خیابانی برای نظام اسلامی هزینه ایجاد کنند، اما اینک خودشان به همان مصیبت دچار شده‌اند. دانشگاه کلمبیا که فرزندان مقامات گوناگون سیاسی، اقتصادی و اجتماعی امریکا در آن تحصیل می‌کنند علیه سیاست بیمار و مداخله جویانه کشورشان در امور داخلی کشور‌ها و دامن زدن به تروریسم قیام کرده‌اند و رهبر انقلاب قیام آنان را همسو با جریان مقاومت فلسطینی به شمار آورده‌اند و آن‌ها را جزو جریان مقاومت قلمداد کرده‌اند. 

اگر بخواهیم این نامه را از منظر پیامی که برای جوانان و دانشجویان ایرانی واکاوی کنیم به چه نکاتی می‌رسیم؟
نامه رهبر انقلاب به جنبش دانشجویی امریکا بشارت‌دهنده یک آینده روشن است. واقعیت این است که جوانان و دانشجویان ایرانی از ابتدای تولد خود تاکنون در یک بستر درست توأم با معنویت و عقلانیت زندگی کرده‌اند و ارزش‌ها و آموزه‌های اسلامی با خمیره وجودی آن‌ها عجین شده است و محتوای نامه رهبر انقلاب برای آن‌ها آشنا و چراغ راه بوده و خواهد بود. اما جوان دانشجوی ایرانی با دیدن صحنه‌های کشتار مردم غزه ازیک‌طرف و ملاحظه قیام دانشگاه‌های امریکا از طرف دیگر باید به فهم عمیق این نکته برسد که اساساً در غرب خبری نیست و امریکا نمی‌تواند معیار درست سبک زندگی و سیاست باشد و این رسانه‌ها و فضای مجازی و ترفند‌های هوش مصنوعی هستند که با بزرگ‌نمایی و بزک کردن مدرنیته قصد کامل و ناجی نشان دادن آن را دارد و اساساً تجربه نشان داده است که سبک زندگی ایرانی-اسلامی خوراک بهتری برای عرضه دارد و تضمین‌کننده سعادت و خوشبختی است. 

بر اساس نگاه ویژه رهبری به نسل جوان و دانشجو، جوان ایرانی در مسیر تمدن نوین اسلامی در کجا ایستاده است؟
نامه رهبر انقلاب بشارت‌دهنده یک وضعیت جدید و آینده‌ای روشن است. رهبر انقلاب در برهه‌های مختلف تاریخی همواره بر نقش و حضور و آینده‌ساز بودن جوانان کشور در مسیر تمدن‌سازی اسلامی تأکید کرده‌اند. معرفی شاخص‌ها و الگو‌های جوان مؤمن و انقلابی و همچنین ابلاغ بیانیه گام دوم و رهنمود‌های ایشان برای تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی همواره ناظر بر جوانان و به‌خصوص جوانان دانشگاهی و نقش‌آفرینی آن‌ها در آینده کشور و حتی جهان بوده است، لذا رهنمود‌های حکیمانه رهبر انقلاب به جوانان کشور موجب هویت بخشی و نقش‌آفرینی آن‌ها در عرصه‌های گوناگون جهاد خودکفایی بوده است و این یک مدل و الگو برای جوانان سایر کشورهاست و می‌توان آن را الهام‌بخش حرکت‌های آزادی خواهانه و ظلم ستیزانه در سراسر جهان و به‌خصوص در جنبش دانشجویی امریکا دانست. 

نقش جوانان ایرانی و فعالان فضای مجازی را در آگاهی‌بخشی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای آگاه‌سازی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ما اکنون در عصر تبیین انقلاب اسلامی و روایتگری آن برای جهانیان قرار داریم تا آن‌ها نیز به جمع ما بپیوندند چراکه زمان بیداری آنان فرارسیده است، لذا جوانان ایرانی و فعالان فضای مجازی باید به معرفی پارادایم و خط فکری معیار و اصیل انقلاب اسلامی به جهانیان بپردازند و با ابزار رسانه هویت، ارزش‌ها و فرهنگ ایرانی-اسلامی را به جوانان سایر کشور‌ها عرضه کنند. واقعیت این است که تمدن غرب و سیاست دولت‌های امریکایی و اروپایی به بن‌بست حل مسئله دچار شده است و نمی‌دانند در این شرایط چه کنند. کودک کشی رژیم‌صهیونیستی در غزه و ارسال تسلیحات کشتارجمعی از سوی دولت امریکا و انگلیس برای رژیم اسرائیل موجبات افشای باطن تاریک سیاست مادی غرب و آبروریزی برای ارزش‌هایی همچون حقوق بشر و آزادی شده است و نشان می‌دهد دموکراسی در غرب یک ابزار سلطه بیش نیست و اساساً نظام لیبرال دموکراسی و منشور حقوق بشر در این‌گونه شرایط و پیچ‌های تاریخی نمی‌تواند راه‌حل ارائه کند. اما تمدن اسلامی در طول تاریخ همواره بن‌بست شکن بوده است و همواره نسخه‌ای پیشرفته‌تر از قبل برای حل مسائل و پیچیدگی‌ها ارائه کرده است، لذا جوانان و فعالان فضای مجازی باید به تبیین این حقایق بپردازند و نسخه ایرانی-اسلامی را به جوانان و دانشجویان سایر کشور‌ها پیشنهاد کنند تا منجر به شکل‌گیری نقاط مشترک و همپوشان بین جوان و دانشجوی ایرانی و جنبش دانشجویی و افکار عمومی سایر نقاط جهان و به‌خصوص ایالات‌متحده امریکا شود.

منبع: جوان

انتهای پیام/

نظر شما