شناسهٔ خبر: 67019777 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

واکنش مسکو به تصویب طرح تحریم دادگاه لاهه از سوی کنگره آمریکا

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه بامداد امروز (چهارشنبه) نسبت به تصویب طرح تحریم دادگاه بین‌المللی کیفری از سوی نمایندگان کنگره آمریکا واکنش نشان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش راشاد تودی، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پیامی در کانال تلگرامی خود، نوشت: مجلس نمایندگان آمریکا لایحه تحریم دیوان بین المللی کیفری را به دلیل اقدامات این دادگاه علیه ایالات متحده و متحدانش تصویب کرد.

زاخارووا با اشاره به احکام دادگاه بین‌المللی کیفری بر علیه رژیم صهیونیستی و مقامات این رژیم، تصویب قانون تحریم این دادگاه از سوی مجلس نمایندگان آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی را تجسم زنده «قانون آمریکا» دانست.

به گزارش ایرنا، مجلس نمایندگان آمریکا در پی صدور حکم دیوان بین‌المللی کیفری مبنی بر دستگیری مقامات رژیم صهیونیستی طرح تحریم این دیوان را در حمایت همه جانبه از تل آویو تصویب کردند.

طرح تحریم مقامات دیوان بین المللی کیفری در صورت تحقیق یا محاکمه مقامات اسرائیلی روز سه‌شنبه به وقت محلی با ۲۴۷ رای موافق در مقابل ۱۵۵ رای مخالف در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید و تقریبا همه جمهوری خواهان حاضر در این نشست مجلس نمایندگان رای مثبت دادند و چند دموکرات نیز به این تلاش پیوستند.

در صورت تصویب کامل این طرح در کنگره ایالات متحده آمریکا و تبدیل آن به قانون، رئیس جمهور آمریکا را ملزم می‌کند که تحریم‌هایی را علیه مقامات دیوان بین المللی کیفری که «در هر تلاشی برای تحقیق، دستگیری، بازداشت، یا محاکمه هر شخص تحت حمایت ایالات متحده و متحدانش انجام می‌دهند»، اعمال کند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری خواستار صدور حکم بازداشت نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی شد که خشم متحدان تل آویو در واشنگتن دی سی را برانگیخت.

«کریم خان» دادستان دیوان بین‌المللی کیفری در نشست خبری اعلام کرد که در تلاش است برای «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به دلیل جنایات جنگی در نوار غزه قرار بازداشت صادر کند.

دولت بایدن درخواست‌ حکم بازداشت را ظالمانه خوانده بود، اما آن زمان اعلام کرد که با این قانون مخالف است. ۱۹ اردیبهشت ماه نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا از آماده کردن طرحی خبر داده بودند که در صورت صدور قرار بازداشت مقامات اسرائیلی از سوی دیوان بین‌المللی کیفری، آمریکا مقامات این نهاد حقوقی را تحریم کند.

«مایکل مک‌کال» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به تارنمای آکسیوس گفته بود: «ما این قانون احتیاطی را تنها در صورتی که مجبور شویم، مطرح خواهیم کرد».

مجلس نمایندگان آمریکا تحت سیطره جمهوری‌خواهان قرار دارد و پیش از این نیز ۱۲ سناتور جمهوری خواه با ارسال نامه‌ای به «کریم خان» دادستان دیوان بین المللی کیفری او را تهدید کرده بودند که در صورت صدور حکم بازداشت مقامات اسرائیلی، او و مقامات دادگاه و اطرافیان و خانواده‌اش با «عواقب جدی» روبرو خواهند شد.

همزمان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با تشکیل کارگروهی ویژه شامل جمعی از وکلا و مقامات ارشد حقوقی همچون یاریو لوین وزیر دادگسترس در تلاش هستند تا مانع صدور هرگونه تعقیب بین المللی مقامات سیاسی و فرماندهان و نظامیان اسرائیلی از سوی دادگاه بین المللی کیفری شوند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با نشریه آمریکایی تایم که روز سه‌شنبه به وقت محلی منتشر شد و بر سیاست خارجی دولتش از جمله جنگ غزه متمرکز بود، اذعان کرد که نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل جنگ غزه را به دلیل منافع سیاست خود طولانی کرده است.

رئیس جمهور آمریکا در این مصاحبه گفت که نتانیاهو که با اتهامات متعدد فساد در اسرائیل مواجه است، ممکن است جنگ را برای حفظ قدرت خود طولانی کند.

بایدن در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کند نتانیاهو جنگ را به دلایل سیاسی خود طولانی می‌کند، افزود: «در این مورد نظری نمی‌دهم. دلایل گسترده‌ای وجود دارد که مردم چنین نتیجه‌گیری کنند.»

ایرنا

 

نظر شما