شناسهٔ خبر: 67019638 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

«فردا نیوز» گزارش می‌دهد

ترامپ چگونه خودش را عفو می کند؟/ سیاستمدار جنجالی بر لبه تیغ

اگر ترامپ به کاخ سفید بازگردد و در پرونده‌های فدرال فرمان عفو خود را صادر کند، این یک لحظه بی‌سابقه دیگر را در تاریخ آمریکا رقم خواهد زد.

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل سایت فردا - حنیف غفاری: رئیس جمهور سابق آمریکا روزهای سختی را سپری می کند. از یک سو، نظرسنجی های ایالتی نشان دهنده برتری نسبی وی بر جوبایدن نامزد حزب دموکرات بوده و از سوی دیگر، صدور حکم دادگاه منهتن، اقبال رای دهندگان مستقل به وی را تا حدودی کاهش داده و همین مسئله، قدرت مانور دموکراتها را حداقل در برهه کنونی نسبت به جمهوریخواهان بیشتر ساخته است. 

هیئت منصفه دادگاه منهتن ، رئیس‌جمهوری سابق را در تمام ۳۴ فقره اتهام جعل اسناد تجاری در ارتباط با پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلمهای مستهجن گناهکار شناخته است. استورمی دنیلز مدعی بود که او در سال ۲۰۰۶ با ترامپ رابطه داشت، ادعایی که رئیس‌جمهوری سابق به‌کلی رد کرده است. با وجود این، دنیلز اندکی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶، مبلغ ۱۳۰ هزار دلار از مایکل کوهن دریافت کرد که آن زمان وکیل و کارراه‌انداز ترامپ بود و بعد به دشمنش تبدیل شد.

این مبلغ بعدا به کوهن پس داده شد‌ــ بازپرداخت‌هایی که به‌‌دروغ هزینه‌های حقوقی ثبت شدند.یک هیئت منصفه متشکل از ۱۲ نفر از اهالی نیویورک اکنون دریافته است که ترامپ در چارچوب نقشه‌ای آن اسناد تجاری را جعل کرده بود تا اطلاعات منفی راجع به خودش را از رای‌دهندگان پنهان کند و نتیجه انتخابات را تحت تاثیر قرار دهد.

ترامپ روز پنجشنبه بیرون دادگاه خشمگین گفت: "این یک محاکمه متقلبانه و ننگین بود. حکم واقعی را مردم در ۵ نوامبر صادر خواهند کرد، و آن‌ها می‌دانند که این‌جا چه اتفاقی افتاد."

قرار است حکم ترامپ روز ۱۱ ژوییه ساعت ۱۰ صبح صادر شود.بنابراین اکنون که کار به این‌جا رسیده است: یک مجرم محکوم ممکن است رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا باشد، و حتی ممکن است کشور را از زندان اداره کند.اما اگر ترامپ در نوامبر در انتخابات پیروز شود، آیا می‌تواند فرمان عفو خودش را صادر کند؟از دیدگاه قانونی، اگر ترامپ رئیس‌جمهوری شود، می‌تواند خودش را از هر محکومیت فدرالی عفو کند. اما نمی‌تواند خود را از هیچ‌گونه محکومیتی در سطح ایالتی، مانند محکومیتش در نیویورک، عفو کند.

استیو دافی، مشاور هیئت منصفه در شرکت «مشاوره رفتاری دادرسی» (Trial Behavior Consulting) پیش از صدور حکم، به ایندیپندنت گفت: «سیستم‌های ایالتی و فدرال در آمریکا کاملا جدا از هم‌ عمل می‌کنند.»

او در ادامه با اشاره به فرماندار دموکرات نیویورک، کتی هوکل، افزود: «تنها کسی که می‌تواند او را عفو کند فرماندار نیویورک خواهد بود‌ــ که بسیار بعید است چنین کاری کند.» 

دانکن لوین، وکیلی که سال‌ها پیش از طرح این پرونده علیه ترامپ در دفتر دادستان ناحیه منهتن کار می‌کرد، با تایید این موضوع گفت: «این پرونده‌ای است که ایالت نیویورک مطرح کرده است و مشمول عفو فدرال نمی‌شود. رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند در پرونده‌های فدرال فرمان عفو بدهد، اما در پرونده‌های ایالتی نمی‌تواند‌ــ او طبق قانون قادر به عفو خود نخواهد بود.»

با وجود این، لوین به ایندیپندنت گفت ترامپ در صورت محکومیت در پرونده‌های فدرالش، قادر به صدور فرمان عفو خود خواهد بود.رئیس‌جمهوری سابق در حال حاضر با دو پرونده فدرال مواجه است: یکی در واشینگتن دی‌سی به‌دلیل تلاش‌ها برای لغو نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ و دیگری در فلوریدا به‌دلیل ادعای سوءمدیریت در نگهداری از اسناد محرمانه پس از ترک کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۱. او همچنین با اتهام‌های ایالتی در جورجیا در رابطه با تلاش‌هایش برای لغو نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ در آن ایالت مواجه است.

بعید است هیچ یک از این سه پرونده واقعا پیش از انتخابات نوامبر به جلسه دادرسی برسند.

اما اگر ترامپ به کاخ سفید بازگردد و در پرونده‌های فدرال فرمان عفو خود را صادر کند، این یک لحظه بی‌سابقه دیگر را در تاریخ آمریکا رقم خواهد زد.

پیش‌ از این هرگز اتفاق نیفتاده است که رئیس‌جمهوری سابق با محاکمه کیفری مواجه شود. هرگز پیش نیامده است که یک مجرم رسمی یا یک زندانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب شود. هیچ‌کدام از این‌ها قبلا هرگز اتفاق نیفتاده است. اگر ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا  تلاش کند خودش را عفو کند، این امر به یک نبرد حقوقی منجر خواهد شد که به دیوان عالی آمریکا کشیده می شود. البته، ترامپ در گذشته ایده عفو خود را مدنظر قرار داده بود.


 

نظر شما