شناسهٔ خبر: 67018321 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

اوسمار در نقش یحیی مربیانی که در نیمه راه آمدند و قهرمان شدند

برای پنجمین‌بار در تاریخ لیگ برتر، تیمی که در میانه فصل مربی‌اش تغییر کرد به قهرمانی رسید.

صاحب‌خبر -

برای پنجمین‌بار در تاریخ لیگ برتر، تیمی که در میانه فصل مربی‌اش تغییر کرد به قهرمانی رسید.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، اوسمار ویرا سرمربی برزیلی پرسپولیس در شرایطی موفق به قهرمانی با این تیم شد که از نیم‌فصل دوم هدایت این تیم را بر عهده گرفت. پیش از ویرا تنها چهار بار تیمی که در میانه فصل مربی‌اش را تغییر داد، موفق به قهرمانی در لیگ برتر شد.

اوسمار خاطره یحیی را زنده کرد

آخرین‌باری که تیمی مربی‌اش را در میانه فصل عوض کرد و به قهرمانی رسید، به آخرین تغییر مربیگری در پرسپولیس باز می‌گردد. در لیگ نوزدهم گابریل کالدرون سرمربی آرژانتینی عطای کارکردن در پرسپولیس را به لقایش بخشید و در نیم‌فصل از این تیم جدا شد. یحیی گل‌محمدی در نیم‌فصل دوم به پرسپولیس آمد و این تیم را قهرمان کرد و حالا مشابه این سناریو برای اوسمار ویرا تکرار شد.

سپاهان هم دو بار با تغییر مربی به قهرمانی رسیده است. این تیم در لیگ یازدهم پس از قطع همکاری با لوکا بوناچیچ، زلاتکو کرانچار را به عنوان سرمربی منصوب کرد و با همین مربی به قهرمانی رسید. در لیگ چهاردهم و پس از کسب نتایج نامطلوب سپاهان، نوبت برکناری کرانچار شد و حسین فرکی که فصل گذشته با فولاد به قهرمانی رسیده بود، هدایت این تیم را پذیرفت و در شرایطی که امید چندانی به این تیم نمی‌رفت، سپاهان برای آخرین بار به قهرمانی لیگ رسید.

اولین‌باری که تیمی پس از تغییر سرمربی به قهرمانی رسید، به پنجمین دوره لیگ برتر باز‌ می‌گردد؛ جایی‌که پس از آنکه ورنر لورانت در پنج هفته ابتدایی، نتایج بسیار درخشانی در سایپا گرفت از این تیم جدا شد و در اقدامی غیرقابل پیش‌بینی، علی دایی که بازیکن این تیم بود، سرمربیگری را هم بر عهده گرفت. دایی با سایپا قهرمان شد و از فوتبال خداحافظی کرد.

خاطرات خوش پرسپولیس

 از تغییر سرمربی

پرسپولیس قبل از لیگ برتر هم تجارب خوبی از تغییر سرمربی در طول فصل داشت. در اوایل فصل 1377-1378، پس از کسب چند نتیجه نامطلوب توسط ایوان مت‌کویچ در ابتدای فصل، این مربی برکنار و علی پروین که سمت مدیریت فنی را بر عهده داشت، سرمربی این تیم شد و با قاطعیت به قهرمانی 

دست یافت.

در فصل ۱۳۷۴، یورگن گده آلمانی سرمربی پرسپولیس بود. این مربی نتوانست انتظارات مدیریت و هواداران را برآورده کند و سرانجام برکنار شد و استانکو پوکله‌پوویچ سرمربی پرسپولیس شد و روزهای خوبی را با این تیم سپری کرد و به دو قهرمانی دست یافت. سرنوشت پرسپولیس در سال ۱۳۵۴ هم تا حد زیادی مشابه این فصل است. در آن سال همایون بهزادی سرمربی این تیم کنار گذاشته شد و بیوک وطن‌خواه که دستیار بهزادی بود، نفر اول نیمکت پرسپولیس شد و در پایان وطن‌خواه هم با پرسپولیس به قهرمانی دست یافت.

 

نظر شما