شناسهٔ خبر: 67010812 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

رویترز: اروپایی‌ها به دنبال فشار جدید بر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند

صاحب‌خبر -

شفقنا- پیش نویس قطعنامه اروپایی ها در آژانس بین المللی انرژی اتمی، به دنبال فشار بیشتر بر ایران در موضوع «ذرات» و «بازرسان» است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ رویترز نوشت: پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قدرت‌های اروپایی روز دوشنبه برای رای‌گیری این هفته به شورای حکام آژانس ارائه کردند، ایران را دوباره برای توضیح آثار اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام‌نشده تحت فشار قرار داده و همچنین موضوعاتی مانند ممانعت از حضور بازرسان را پوشش می‌دهد.

متنی که رویترز مشاهده کرده در پی قطعنامه‌ای است که 18 ماه پیش به تصویب رسید و از تهران می‌خواست که فوراً از تحقیقات چند ساله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد این آثار ذرات به جا مانده تبعیت کند. متن جدید نیز از ایران می‌خواهد بدون تاخیر همکاری کند. اروپایی‌ها از ایران می‌خواهند با صدور مجوز به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صورت نیاز اجازه دهد آژانس از مکان‌های موردنظر نمونه‌برداری کند.

اروپایی‌ها از این هم فراتر رفته و به مسائلی می پردازند که اخیراً به وجود آمده اند، مانند ممانعت ایران از حضور کارشناسان ارشد غنی سازی اورانیوم آژانس در تیم بازرسی. این بیانیه از ایران می‌خواهد بیانیه مشترک مارس 2023 را که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌عنوان یک تعهد گسترده برای همکاری تلقی می‌کرد، اجرا کند.
در این بیانه آمده بود: (هیئت مدیره) از ایران می خواهد که همکاری کافی با آژانس ارائه دهد و اقدامات ضروری و فوری را همانطور که در قطعنامه نوامبر 2022 توسط هیئت تصمیم گرفته شده است، انجام دهد تا مسائل پادمانی را که با وجود تعاملات متعدد با آژانس از سال 2019 تاکنون باقی مانده است، حل و فصل کند.

این درحالی است که محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است: اگر شورای حکام قطعنامه ای علیه تهران تصویب کند، ایران واکنش نشان خواهد داد.

شورای حکام 35 کشوری هر سه ماه یکبار تشکیل جلسه می دهد و یکی از دو نهاد اصلی سیاست گذاری آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

بریتانیا، فرانسه و آلمان که به عنوان E3 شناخته می‌شوند، علی‌رغم نگرانی‌های آمریکا، بر صدور این قطعنامه فشار می‌آورند. دیپلمات ها می گویند که E3 استدلال می کند که ادامه عدم همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و پیشرفت برنامه هسته ای‌‌اش چنین اقدامی را ضروری می کند. آمریکا نگران است این اقدام باعث شود ایران با تشدید فعالیت‌های هسته‌ای خود واکنش سختی نشان دهد، زیرا تهران در گذشته با چنین قطعنامه‌هایی برخورد کرده و چنین اقداماتی را بدون پاسخ نگذاشته است.

در متن موردنظر سه کشور اروپایی آمده است: اگر ایران نتواند همکاری کند، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ممکن است گزارشی «جامع» تهیه کند که فشار بر تهران را بیشتر خواهد کرد. ادامه شکست ایران در ارائه همکاری لازم، کامل و بدون ابهام با آژانس برای حل و فصل همه مسائل پادمان باقیمانده ممکن است نیاز به تولید ارزیابی جامع و به روز شده توسط مدیرکل در مورد احتمال حضور یا استفاده از مواد هسته ای اعلام نشده داشته باشد.

آژانس مدت‌ها است ایران را به نزدیک شدن به سطوح غنی‌سازی موردنظر برای ساخت بمب اتمی متهم می‌کند که ایران نیز همواره این ادعا را رد کرده است.

این گزارش را در رویترز ببینید

نظر شما