شناسهٔ خبر: 67008873 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

راهکارهای عالی برای مقابله با خشکی پوست در تابستان

بسیاری از مردم خشکی پوست را با سرمای زمستان مرتبط می‌دانند، اما این مشکل ممکن است در تابستان هم ادامه داشته باشد یا حتی بدتر شود. چرا که هوای گرم و سوزان تابستان می‌تواند رطوبت را از پوست خارج کند. در این مقاله از دیجی‌کالا مگ درباره‌ی خشکی پوست در تابستان و راه‌های درمان آن صحبت می‌کنیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از دیجی کالا، بسیاری از مردم خشکی پوست را با سرمای زمستان مرتبط می‌دانند، اما این مشکل ممکن است در تابستان هم ادامه داشته باشد یا حتی بدتر شود. چرا که هوای گرم و سوزان تابستان می‌تواند رطوبت را از پوست خارج کند. در این مقاله از دیجی‌کالا مگ درباره‌ی خشکی پوست در تابستان و راه‌های درمان آن صحبت می‌کنیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

علت خشکی پوست در تابستان چیست؟

حتی اگر پوست معمولی یا مختلط داشته باشید، ممکن است در فصل تابستان با مشکل خشکی پوست مواجه شوید. در ادامه به بعضی از دلایل اصلی بروز این مشکل اشاره می‌کنیم:

قرار گرفتن در معرض گرما و تماس بیش از حد با نور خورشید: وقتی برای مدت طولانی در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرید، اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید به سد محافظ پوست آسیب می‌رساند و باعث کاهش رطوبت آن می‌شود. این مشکل به‌خصوص زمانی ایجاد می‌شود که کرم ضدآفتاب نمی‌زنید.
کم‌آبی بدن: پوست شما در فصول گرم سال به‌دلیل تعریق مقدار زیادی آب از دست می‌دهد؛ بنابراین اگر آب کافی ننوشید، پوست به‌شدت خشک می‌شود.
استفاده از دستگاه‌ی تهویه‌ی مطبوع: هنگامی که چند ساعت از وقت خود را در یک محیط دارای تهویه‌ی مطبوع می‌گذرانید، رطوبت پوست کاهش می‌یابد و روغن طبیعی آن از بین می‌رود. این اتفاق می‌تواند باعث تشدید خارش و خشکی شود.
استفاده از محصولات پاک‌کننده‌ی خشن: استفاده از صابون‌ها یا شوینده‌های حاوی مواد شیمیایی خشن ممکن است عملکرد سد دفاعی پوست را مختل کند و باعث پوسته‌پوسته شدن و زبری آن شود.
مواجهه با کلر: اگر برای مقابله با گرما زمان زیادی از وقت خود را در استخر سپری کنید، پوست شما بسیار خشک می‌شود. چون کلر موجود در آب باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست و تغییر pH آن می‌شود.
لایه‌برداری بیش از حد پوست: وقتی لایه‌ی بیرونی پوست بیش از حد لایه‌برداری می‌شود، لایه‌ی محافظ از بین می‌رود و پوست خشک می‌شود.
خشکی پوست در تابستان با چه علائمی همراه است؟

قبل از اینکه راه‌های مراقبت از پوست خشک را توضیح دهیم باید با نحوه‌ی تشخیص این مشکل آشنا شوید. به‌طور کلی، علائم زیر نشان می‌دهند که پوست شما رطوبت خود را از دست داده و خشک شده است:

۱. خارش

خارش یکی از شایع‌ترین علائم خشکی پوست است. این مشکل که از خفیف تا شدید متغیر است معمولا به‌دلیل کمبود رطوبت و کاهش روغن‌های طبیعی پوست ایجاد می‌شود. البته از بین رفتن سد محافظ پوست هم می‌تواند در بروز آن نقش داشته باشد. چون وقتی سد دفاعی در معرض خطر قرار می‌گیرد، محرک‌ها به‌راحتی به‌داخل پوست نفوذ می‌کنند و باعث تحریک آن می‌شوند.

۶ توصیه‌ی مهم برای حفظ سلامتی در فصل تابستان
۲. پوسته‌پوسته شدن

پوسته‌پوسته شدن به‌دلیل ریزش سلول‌های مرده از سطح پوست اتفاق می‌افتد. اگر لایه‌ی بیرونی پوست به‌دلیل رطوبت ناکافی کم‌آب، خشن و ناهموار شود، سلول‌های مرده‌ی پوست پوسته‌پوسته می‌شوند و یک بافت زبر و خشک به‌جا می‌گذارند.

۳. سفت شدن پوست

کمبود رطوبت باعث می‌شود پوست خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری خود را از دست بدهد و ضخیم و سفت به نظر برسد. این مشکل به‌خصوص در اثر مواجهه‌ی مستقیم با عوامل محیطی مثل نور خورشید، باد یا تهویه‌ی مطبوع رخ می‌دهد. سفت و زبر شدن پوست در نواحی خاصی از بدن که در معرض اصطکاک قرار دارند مثل آرنج، زانو و دست‌ها شایع‌تر است.

۴. سوزش و قرمزی

سوزش یا قرمزی هم از علائم شایع خشکی پوست در تابستان محسوب می‌شود. چون پوست خشک و کم‌آب به‌دلیل آسیب سد دفاعی مستعد التهاب است. ذکر این نکته ضروری است که شرایط آب و هوایی نامساعد، قرار گرفتن در معرض محرک‌ها یا اصطکاک ناشی از لباس می‌تواند قرمزی و تحریک پوست را افزایش دهد.

۵. چین‌وچروک

خشکی پوست به‌خصوص در سالمندان باعث چین‌وچروک می‌شود. هنگامی که پوست رطوبت خود را از دست می‌دهد، حالت ارتجاعی آن از بین می‌رود و چین‌وچروک‌ها نمایان‌تر می‌شوند.

۶. عدم درخشندگی

پوست خشک کدر به نظر می‌رسد و درخشندگی پوست سالم را ندارد. چون وقتی پوست کم‌آب می‌شود، نور کمتری را منعکس می‌کند. علاوه بر این، تجمع سلول‌های مرده روی سطح پوست می‌تواند باعث کاهش درخشندگی آن شود.

چگونه با خشکی پوست در تابستان مقابله کنیم؟

برای جلوگیری از خشکی پوست نیاز نیست دائما در خانه بمانید یا از روشن کردن دستگاه‌های تهویه‌ی مطبوع خودداری کنید. چرا که در بیشتر موارد با رعایت چند توصیه‌ی ساده می‌توان بر این مشکل غلبه کرد. اگر می‌خواهید پوستی نرم و لطیف داشته باشید، نکات زیر را به خاطر بسپارید و رعایت کنید:

۱. از شوینده‌های ملایم استفاده کنید

بعضی از شوینده‌ها حاوی مواد شیمیایی مضری هستند که رطوبت طبیعی پوست را از بین می‌برند و باعث خشکی آن می‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود روتین مراقبت از پوست خود را با یک شوینده‌ی ملایم و آبرسان شروع کنید تا آلودگی‌ها را به طور موثر از بین ببرد، اما روی پوست تاثیر منفی نداشته باشد.

بهتر است شوینده‌های حاوی گلیسیرین، هیالورونیک اسید یا سرامید را بخرید که به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند. همچنین مراقب باشید که شوینده‌ی انتخابی شما فاقد مواد شیمیایی مضر مثل پارابن باشد.

۲. کرم مرطوب‌کننده را بر اساس نوع پوست خود انتخاب کنید

مرطوب‌کننده بهترین دوست پوست‌های خشک است. توصیه می‌شود در هنگام خرید این محصول به نکات زیر توجه کنید:

برای روز به‌دنبال مرطوب‌کننده‌های دارای فاکتور محافظت در برابر نور خورشید (SPF) باشید تا از پوست شما در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید محافظت کند.
به یاد داشته باشید که یک مرطوب‌کننده‌ی خوب در حالت ایدئال باید حاوی مواد فعالی مانند نیاسینامید، فیتواسفنگوزین، لانولین، گلیسیرین، هیالورونیک اسید و در صورت امکان ویتامین C باشد. گلیسیرین در مقایسه با لانولین ملایم‌تر است که این موضوع خطر واکنش آلرژیک را برای پوست‌های حساس کاهش می‌دهد.
همیشه مرطوب‌کننده را بر اساس نوع پوست خود انتخاب کنید. در تابستان، مرطوب‌کننده‌های سبک و مبتنی بر ژل بهترین عملکرد را دارند.
پوست مختلط به یک مرطوب‌کننده‌ی سبک و مبتنی بر آب برای نواحی چرب نیاز دارد. برای قسمت‌های خشک‌تر صورت و گردن می‌توانید از یک محصول سنگین‌تر بر پایه‌ی کرم استفاده کنید.
برای پوست‌های حساس به‌سراغ محصولات هایپوآلرژنیک بروید تا احتمال تحریک به حداقل برسد.
پوست‌های چرب به مرطوب‌کننده‌های غیر‌کومدوژنیک نیاز دارند. این محصولات فاقد چربی هستند و منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند.
برای مرطوب‌کننده‌هایی که در طول شب استفاده می‌کنید، به‌دنبال محصولات حاوی رتینول (ویتامین A) باشید؛ یعنی ماده‌ای که پوست شما برای جوان‌سازی به آن نیاز دارد. از آنجا که همه‌ی محصولات حاوی رتینول برای پوست خشک مناسب نیستند. توصیه می‌شود در مورد آن‌ها با پزشک مشورت کنید.
یک تا ۲ بار در هفته از ماسک صورت مرطوب‌کننده استفاده کنید. بهتر است محصول انتخابی شما حاوی آلوئه‌ورا، عسل یا جو دوسر باشد.
خود با آب داغ بپرهیزید


آب داغ باعث تشدید خشکی پوست می‌شود. در تابستان برای خنک شدن بدن و جلوگیری از خشک شدن پوست بهتر است با آب سرد دوش بگیرید. پایین نگه داشتن دمای بدن در تابستان از کم‌آبی، خشکی و خارش پوست جلوگیری می‌کند.

۴. آرایش خود را متناسب با فصل تابستان تغییر دهید

برای اینکه آرایش به‌خوبی روی صورت بنشیند باید پوست‌تان را مرطوب کنید؛ بنابراین قبل از هر گونه آرایش، یک مرطوب‌کننده‌ی سبک روی پوست بمالید.

توصیه می‌شود برای یکدست کردن پوست خود به‌جای کرم پودر از بی‌بی کرم (BB cream) استفاده کنید. بعد از آن می‌توانید از کانسیلر برای پنهان کردن لک‌های پوستی و تیرگی‌های زیر چشم کمک بگیرید. این کار باعث می‌شود پوست فضای کافی برای تنفس داشته باشد.

۵. یک روتین مراقبت از پوست مناسب داشته باشید

درمان خشکی و خارش پوست در تابستان مستلزم داشتن یک روتین مناسب است. شب‌ها از روغن پاک‌کننده و فوم شست‌وشو برای پاک کردن آلودگی‌ها و سایر ناخالصی‌ها از روی پوست خود استفاده کنید. سپس به‌سراغ یک مرطوب‌کننده‌ی مغذی بروید که حاوی هیالورونیک اسید و ویتامین C باشد.

علاوه بر این، می‌توانید همیشه یک فیس میست (اسپری آب) همراه‌ی خود داشته باشید و آن را چند بار در روز روی صورت‌تان اسپری کنید. این محصول پوست را شاداب می‌کند و رطوبت مورد نیاز را به آن می‌دهد.

۶. از دستگاه‌ی رطوبت‌ساز کمک بگیرید

دستگاه‌های تهویه‌ی مطبوع ممکن است در تابستان باعث خشک شدن پوست شوند، چون تمایل دارند رطوبت را جذب کنند. اگر در مکانی با هوای بسیار خشک و گرم زندگی می‌کنید، از دستگاه‌ی رطوبت‌ساز برای تنظیم رطوبت هوا استفاده کنید. این کار از خشک شدن پوست شما جلوگیری می‌کند.

۷. آب بیشتری بنوشید

هیدراته نگه داشتن بدن بهترین راه برای درمان خشکی پوست صورت در تابستان است. چون آب می‌تواند پوست را از درون آبرسانی کند و مانع خشک شدن آن شود. سعی کنید در روز‌های گرم تابستان حداقل هشت تا ۱۰ لیوان آب بنوشید.

۸. از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید

علاوه بر استفاده از کرم ضدآفتاب، توصیه می‌شود قسمت‌هایی از بدن و صورت خود را که در معرض نور خورشید قرار دارند، بپوشانید. برای این کار می‌توانید از کلاه با لبه‌پهن، عینک آفتابی بزرگ و لباس آستین بلند استفاده کنید. همچنین بهتر است رنگ لباس‌تان روشن باشد تا به‌جای جذب کردن نور خورشید باعث انعکاس آن شود.

۹. از رژیم غذایی سالم پیروی کنید

بعضی از غذا‌ها به هیدراته ماندن پوست کمک می‌کنند. برای جلوگیری از خشکی پوست در تابستان توصیه می‌شود موارد زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید:

سیب‌زمینی شیرین به‌دلیل داشتن آنتوسیانین و بتا-کاروتن به ترمیم پوست کمک می‌کند. این مواد مغذی باعث تقویت لایه‌ی فوقانی پوست می‌شوند و در عین حال از رطوبت آن محافظت می‌کنند.
خیار سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است و به همین دلیل می‌تواند التهاب پوست را کاهش دهد.
آووکادو یک غذای عالی برای پوست‌های خشک به شمار می‌رود. چون سرشار از چربی‌های امگا ۶ و ویتامین E است که هر ۲ از پیری زودرس جلوگیری می‌کنند و پوست را مرطوب نگه می‌دارند.
نارنگی و سایر مرکبات دارای ویتامین C و بتا-کاروتن هستند و باعث افزایش تولید کلاژن در پوست می‌شوند. این مواد مغذی از ایجاد چین‌وچروک جلوگیری می‌کنند. همچنین در آبرسانی پوست نقش دارند و آسیب‌های ناشی از نور خورشید را از بین می‌برند.
آجیل و دانه‌ها منبع خوب اسید چرب امگا ۳ و ویتامین E هستند. گردو، بادام، تخمه‌ی آفتابگردان و تخمه‌ی کدو حلوایی همگی می‌توانند از آسیب‌های ناشی از نور آفتاب جلوگیری کنند، التهاب را کاهش دهند و احتمال خشک شدن پوست را به حداقل برسانند.
ماهی‌های چرب مانند سالمون که سرشار از امگا ۳ هستند، نقش مهمی در از بین بردن آسیب‌های ناشی از اشعه‌ی ماوراء بنفش دارند. آن‌ها همچنین ممکن است برای کاهش التهاب مرتبط با بیماری‌های پوستی مثل درماتیت و پسوریازیس مفید باشند.
۱۰. درمان‌های خانگی را امتحان کنید

اگر به‌دنبال راهی برای درمان خانگی خشکی پوست هستید، راهکار‌های زیر را امتحان کنید:

مقدار کمی روغن زیتون خالص را گرم کنید و به‌آرامی با حرکات دایره‌ای شکل روی نواحی خشک پوست ماساژ دهید.
قبل از رفتن به رختخواب به‌جای لوسیون مرطوب‌کننده از روغن نارگیل برای نواحی خشک پوست استفاده کنید. علاوه بر این، می‌توانید سایر روغن‌های طبیعی مثل روغن آرگان، جوجوبا یا آووکادو را داخل آب وان بریزید و داخل آن بنشینید.
اگر احساس چسبندگی روغن را دوست ندارید، از ژل آلوئه‌ورا برای رفع خشکی پوست استفاده کنید. اجازه دهید ژل چند دقیقه روی پوست بماند. سپس آن را با آب ولرم بشویید.
یک لیوان بلغور جو دوسر کلوئیدی یا جو دوسر آسیاب‌شده را داخل آب وان بریزید و مدتی داخل آن بنشینید. سپس پوست‌تان را خشک کنید.
گلاب را داخل یک بطری بریزید و آن را در طول روز روی پوست‌تان اسپری کنید. این ماده یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی است و به حفظ تعادل pH پوست کمک می‌کند.
برای جلوگیری از خشکی پوست در تابستان از چه چیز‌هایی باید اجتناب کرد؟

بعضی از غذا‌ها و نوشیدنی‌ها بدن را کم‌آب می‌کنند و باعث تشدید خشکی پوست می‌شوند. از این‌رو توصیه می‌شود در ماه‌های گرم تابستان مصرف آب و میوه‌های تازه را افزایش دهید و در عین حال استفاده از موارد زیر را به حداقل برسانید:

۱. نمک

هنگامی که غذا‌های شور و فرآوری‌شده مصرف می‌کنید، سدیم (نمک) در جریان خون انباشته می‌شود و pH خون را تغییر می‌دهد؛ بنابراین آب از سلول‌ها به سمت جریان خون کشیده می‌شود تا تعادل حفظ شود. این اتفاق نه‌تن‌ها فشار خون را افزایش می‌دهد، بلکه باعث کم‌آبی می‌شود. چون آب داخل سلول‌ها کاهش می‌یابد.

۲. قند

قند در هر زمانی از سال برای شما مضر است، به‌خصوص اگر در مصرف آن زیاده‌روی کنید. این ماده روی کلاژن تاثیر منفی می‌گذارد و آن را ضعیف می‌کند که این باعث خشکی پوست می‌شود. آسیب‌دیدگی کلاژن و درنتیجه تجزیه‌ی آن به این معنی که پوست خاصیت ارتجاعی طبیعی خود را از دست می‌دهد.

۳. کربوهیدرات با GI بالا

سعی کنید در فصل تابستان مصرف کربوهیدرات‌هایی که شاخص گلیسمی (GI) بالا دارند مثل نان سفید برنج سفید را به حداقل برسانید. چون تاثیر آن‌ها روی پوست مثل قند است و اگر بیش از حد مصرف شوند، چین‌وچروک‌ها را افزایش می‌دهند.

۴. قهوه

اگر از خشکی پوست در تابستان رنج می‌برید، بهتر است قهوه‌ی کمتری بنوشید. چون قهوه عروق خونی را باریک می‌کند و جریان مایعات را در پوست کاهش می‌دهد. این موضوع به‌خصوص برای نواحی زیر چشم مضر است.

کلام پایانی

خشکی پوست در تابستان یک نگرانی رایج است که می‌توان آن را به‌طور موثر به کمک اقدامات خانگی و روتین مراقبتی مناسب کنترل کرد. در اغلب موارد این مشکل با چند اقدام ساده از جمله اجتناب از تماس طولانی‌مدت با نور خورشید، استفاده از مرطوب‌کننده‌ی مناسب و نوشیدن آب کافی برطرف می‌شود. اما اگر این راهکار‌ها موثر نباشند، باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

برچسب‌ها:

نظر شما