شناسهٔ خبر: 67006134 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

طرح آتش‌بس بایدن در غزه؛ آمریکا از حماس خواست به توافق تن دهد

مقامات آمریکایی از جمله متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه و جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، از حماس خواستند که طرح آتش‌بس پیشنهادی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را بپذیرند.

صاحب‌خبر -

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که در پی ارائه طرح پیشنهادی جو بایدن رئیس جمهور این کشور برای آتش بس در غزه، آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت بایدن با رهبران ۶ کشور و اسرائیل گفتگو کرده است و خطاب به یحیی سنوار رهبر حماس از او خواست این توافق را بپذیرد و گفت که این پیشنهاد به نفع فلسطین است.

به گزارش ایرنا، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه از زمان اظهارات جو بایدن رئیس جمهور در مورد پیشنهاد آتش بس، تلفنی با رهبران ترکیه، مصر، قطر، عربستان سعودی، اردن، امارات و اعضای کابینه جنگ اسرائیل از جمله بنی گانتس و یوآو گالانت گفتگو کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: آمریکا "کاملاً مطمئن است" که اسرائیل با آنچه "در نهایت یک پیشنهاد اسرائیل" بود، همراهی خواهد کرد.

میلر ادعا کرد که حماس «از بسیاری جهات» نسبت به آنچه در ۷ اکتبر بود «به طرز باورنکردنی ضعیف شده» است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که رهبری حماس تنزل یافته، تعداد زیادی از اعضای آن اسیر شده، مهمات و تجهیزات نظامی آن نابود شده و بسیاری از کارخانه های زیرزمینی این گروه ویران شده اند.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا از رهبر حماس خواست که طرح آتش‌بس را بپذیرد. میلر گفت: « (یحیی) سنوار (رهبر حماس) می تواند درنظر داشته باشد که در تونل امن است و این پیشنهاد به نفع او نیست زیرا احساس امنیت می‌کند. اما من فکر می‌کنم که این پیشنهاد به وضوح به نفع مردم فلسطین است.»

پیش از این، جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در در نشستی خبری به خبرنگاران گفت: «ما مطمئن هستیم که [سخنرانی بایدن] به طور دقیق پیشنهاد [اسرائیل] را منعکس می‌کند – پیشنهادی که با اسرائیلی‌ها روی آن کار کردیم، بنابراین من هیچ شکافی نمی بینم که بتوانم درباره آن صحبت کنم.»

این سخنگوی دولت جو بایدن با بیان این ادعا که حماس نظر مثبتی درباره سخنرانی بایدن دارد، گفت: حماس باید با توافق موافقت کند.

کربی پس از اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که «شکاف‌هایی» بین آخرین پیشنهاد اسرائیل برای آزادی گروگان‌ها و پیشنهادی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به طور علنی مطرح کرده است، وجود دارد، اعلام کرد از وجود چنین شکاف‌هایی آگاه نیست.

نظر شما