شناسهٔ خبر: 67001679 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

نماینده ایرانی‌تبار، فعال در انتخابات پارلمان اروپا

زهرا واگن‌کنشت، چهره سیاسی چپ‌گرا و رهبر سابق چپ‌گرایان آلمان می‌تواند چهره شاخص این جریان باشد. او تاکنون برای نابودی اجماع و ایجاد افتراق میان پوپولیست‌ها و راست‌گرایان افراطی حزب «آلترناتیو برای آلمان» تلاش کرده است.

صاحب‌خبر -

 به نظر می‌رسد هواداران ایدئولوژی ملی‌گرایان و پوپولیست‌های چپ‌گرا در اروپا در حال افزایش هستند.

به گزارش عصرایران، بنابر نتایج نظرسنجی یورونیوز انتظار می‌رود آن‌ها به رهبری زهرا واگن‌کنشت، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان آلمان در قبال مسائلی چون بحران مهاجران و جنگ اوکراین در برابر راست‌گرایان افراطی قد علم کنند.

شهروندان اروپایی در فضایی پرتنش و مملو از بحران‌های بین‌المللی در انتخابات نهم ژوئن اتحادیه اروپا شرکت می‌کنند. همین موضوع می‌تواند توجیهی برای رشد چشمگیر محتمل نیروهای محافظه‌کار ملی‌گرا با وعده‌هایی نظیر حفاظت دربرابر مشکلات اقتصادی، مهاجرت و جنگ همه‌جانبه باشد. از سویی به نظر می‌رسد این وعده تنها مختص راست‌گرایان محافظه‌کار نیست.

به گفته تحلیلگران مرکز نظرسنجی یورونیوز، وضعیت سیاسی کنونی شرایط را بر ظهور انشعابی جدید از ترکیب ملی‌گرایان و پوپولیست‌های چپ‌گرا مهیا کرده و در نتیجه کرسی‌ها را بین سه گروه موجود سوسیال دموکرات، نمایندگان بدون حزب و چپ‌گرایان تقسیم می‌کند.

زهرا واگن‌کنشت، چهره سیاسی چپ‌گرا و رهبر سابق چپ‌گرایان آلمان می‌تواند چهره شاخص این جریان باشد. او تاکنون برای نابودی اجماع و ایجاد افتراق میان پوپولیست‌ها و راست‌گرایان افراطی حزب «آلترناتیو برای آلمان» تلاش کرده است.

به گفته بوید واگنر، تحلیلگر مرکز نظر سنجی یورونیوز، جذابیت اجماع احزاب پوپولیست‌ها و ملی‌گرایان چپ‌گرا می‌تواند اتخاذ سیاست‌هایی مانند «اول کشور ما و فقرا» باشد. او می‌افزاید که این احزاب بر کارگران متمرکزند و تلاش می‌کنند برای آن‌ها حقوق و مزایای مناسبی به دست آورند.

او می‌افزاید که احتمال می‌رود که خانم واگن‌کنشت بتواند بقیه احزاب سیاسی با اهدافی مشابه را از سراسر اروپا پیرامون این گروه جمع کند.

به گفته تحلیلگران مرکز نظرسنجی یورونیوز، ائتلاف پوپولیست‌ها و ملی‌گرایان چپ‌گرا به رغم اختلاف نظر در موارد مشخص می‌توانند در مسائلی چون توقف اجرای توافق سبز اتحادیه اروپا و پایان دادن به جنگ در شرق قاره سبز از راه اتخاذ سیاست مماشات با روسیه به اتفاق نظر دست‌ يابند. آن‌ها همچنین می‌توانند روند مهاجرات را به عنوان علت بی‌کاری و کاهش دستمزد‌های طبقه کارگر کند کنند.
چه احزابی هم‌پیمان زهرا واگن‌کنشت هستند؟

بر اساس نظرسنجی‌های یورونیوز، متحدان اصلی بالقوه خانم واگن‌کنشت عبارتند از: پوپولیست‌های چپ میانه‌روی اسلواکی (SMER) به رهبری رابرت فیچو، نخست‌وزیر این کشور، حزب سوسیال دموکرات صدا (HLAS) اسلواکی به رهبری پیتر پلگرینی، رئیس جمهوری این کشور مجموعا با چهار کرسی در پارلمان اروپا، حزب کارگران بلژیک با سه کرسی در پارلمان اروپا، جنبش پنج ستاره ایتالیا که قویا موافق آتش‌بس در جنگ اوکراین و مخالف سیاست‌های اقتصادی اتحادیه اروپا است.

تحلیل‌گران یورونیوز همچنین معتقدند که زهرا واگن‌کنشت همچنین می‌تواند حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» ژان لوک ملانشون را هم با خود همراه سازد. البته حزب آقای ملانشون به هیچ عنوان مخالف مهاجرت نیست و پشتیبان سیاست‌های محیط زیستی است.

همچنین به نظر می‌رسد بسیاری از جنبش‌ها در سراسر اروپا نظیر بلغارستان، پرتغال، یونان و کشورهای حوزه بالتیک با ایدئولوژی این گروه جدید همسو هستند.

نظر شما