شناسهٔ خبر: 67001576 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

درخواست گروسی از ایران برای مذاکرات سطح بالا/ مدیرکل آژانس: هیچ پیشرفتی در حل مسائل باقی مانده نداشتیم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان ارائه گزارش خود به شورای حکام گفت: عمیقا متاسفم ایران هنوز تصمیم خود را برای خارج کردن چند بازرس با تجربه آژانس، تغییر نداده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - درخواست مدیر کل آژانس از ایران برای انجام مذاکرات سطح بالا/ گروسی: هیچ پیشرفتی در حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده حاصل نشده است

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخشی از بیانیه خود در آغاز نشست فصلی شورای حکام در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت: در رابطه با موضوع برنامه هسته‌ای ایران، آخرین گزارش من در مورد راستی آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد (۲۰۱۵) را در اختیار دارید.

وی در ادامه مدعی شد: ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از جمله ذخایر اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد در حال افزایش است. آژانس تداوم دانش در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، روتورها و دم، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم را از دست داده است. بیش از سه سال از توقف موقت اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران می‌گذرد.

گروسی همچنین مدعی شد: شما همچنین گزارش من درباره توافقنامه پادمان NPT با جمهوری اسلامی ایران را در اختیار دارید. هیچ پیشرفتی در حل و فصل مسائل پادمان باقی مانده وجود نداشته است. ایران توضیحات فنی معتبری برای وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در ورامین و تورقوزآباد به آژانس ارائه نکرده است یا آژانس را از مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای و یا تجهیزات آلوده مطلع نکرده است.

مدیرکل آژانس همچنین در بیانیه خود در خصوص عدم اجرای کد اصلاحی ۳.۱ توسط ایران ادعا کرد: ایران هنوز کد ۳.۱ اصلاح شده را اجرا نمی‌کند، زیرا اعلام کرده است که اجرای آن را به حالت تعلیق درآورده است. این مسائل پادمانی باقیمانده ناشی از تعهدات ایران ذیل توافقنامه پادمان جامع است و باید حل و فصل شود تا آژانس در موقعیتی باشد که تضمین دهد برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح آمیز است.

گروسی در ادامه با اشاره به سفر خود به تهران در اردیبهشت ماه سال جاری و دیدار با مقامات ایران بیان کرد که چند پیشنهاد ملموس برای تقویت مجدد اجرای بیانیه مشترک ۴ مارس ۲۰۲۳ با آنها در میان گذاشته است.

وی همچنین در خصوص لغو انتصاب بازرسان آژانس ادعا کرد: ایران هنوز تصمیم خود را برای پس گرفتن لغو انتصاب چند بازرس با تجربه آژانس نگرفته است. با این وجود، من از موافقت ایران مبنی بر اینکه بیانیه مشترک همچنان به ارائه چارچوبی برای همکاری با آژانس و پرداختن به مسائل باقیمانده ادامه می‌دهد، استقبال می‌کنم و از ایران می‌خواهم که بیانیه مشترک را از طریق تعامل جدی با پیشنهادات مشخص آژانس اجرا کند.

برچسب‌ها:

نظر شما