شناسهٔ خبر: 66998865 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تورم فرانسه برای اولین بار در سال جاری افزایش یافت

در حالی که بانک مرکزی اروپا خود را برای کاهش نرخ بهره بانکی آماده می‌کند، تورم در فرانسه طی ماه گذشته میلادی روند دیگر کشورهای اروپایی را دنبال کرد و برای اولین بار در سال جاری میلادی افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، در حالی که بانک مرکزی اروپا خود را برای کاهش نرخ بهره بانکی آماده می‌کند، تورم در فرانسه طی ماه گذشته میلادی روند دیگر کشورهای اروپایی را دنبال کرد و برای اولین بار در سال جاری میلادی افزایش یافت.

آژانس آمار فرانسه موسوم به اینسی Insee روز جمعه اعلام کرد که قیمت مصرف کننده در دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو پس از ثابت ماندن روی رقم 2.4 درصد در ماه آوریل، در ماه مه 2.7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت.

این رقم اندکی از میانگین تخمین 2.6 درصدی اقتصاددانان در نظرسنجی بلومبرگ فراتر رفت.

اینسی در گزارش خود اعلام کرد که این شتاب ناشی از افزایش 5.8 درصدی قیمت انرژی بود، در حالی که تورم بخش خدمات از 3 درصد در آوریل به 2.7 درصد در ماه مه کاهش یافت.

پس از اینکه آلمان و اسپانیا هر دو افزایش مشابهی را برای نرخ تورم خود طی ماه می گزارش کردند، تحلیلگران شاهد داده‌های منتشر شده در اواخر روز جمعه برای منطقه یورو هستند که در 20 کشور از 2.4 درصد در ماه قبل از آن به 2.5 درصد رسیده است.

با احتساب ارقام منتشر شده در فرانسه، بلوبرگ در یک مدل پیش بینی تورم نقطه‌ای، رقم حتی بالاتر از 2.6 درصد را پیشنهاد کرد.

در حالی که این میزان از هدف 2 درصدی بانک مرکزی اروپا فاصله می گیرد، انتظار می‌رود کاهش تورم در اواخر سال جاری میلادی ادامه یابد و مقامات احتمالاً هدف خود را برای کاهش نرخ سپرده که مهلت آن را 6 ژوئن اعلام کرده بودند، پیش ببرند.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما