شناسهٔ خبر: 66998801 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

کشورهای ثروتمند در آینده جمعیت کمتری خواهند داشت/ گزارش اکونومیست

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- نشریه اکونومیست در گزارشی نوشته که اگر چه نرخ باروری در کشورهای ثروتمند در حال کاهش است؛ اما هنوز بچه‌های زیادی به دنیا می‌آیند. در واقع به عقیده نویسنده این مطلب؛ اگر چه ممکن است کاهش نرخ زاد و ولد برای کشورهایی مانند کره جنوبی یک مشکل بزرگ باشد، اما برای کل بشریت و به ویژه زنان، این ماجرا سویه‌های دیگری هم دارد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از نشریه اکونومیست؛ یک زن اهل کره جنوبی درباره داده‌هایی که بی‌بی‌سی در زمینه تبدیل کره جنوبی به کشوری با کمترین نرخ باروری منتشر کرده، پاسخ طعنه‌آمیزی می‌دهد: «خنده‌دار است، اما یک‌جورهایی غم‌انگیز و تاریک هم هست، چرا که نشان می‌دهد که ما می‌توانیم عامل انقراض خود باشیم». پاسخ طعنه‌آمیز این زن 30 ساله در پاسخ به داده‌هایی بود که حکایت از این داشت که کره جنوبی کمترین نرخ باروری را دارد که تاکنون ثبت شده است و به عبارت بهتر هر زن اهل کره جنوبی به طور متوسط تنها 0.72 فرزند دارد- که بسیار پایین‌تر از آن حدی است که برای پایدار ماندن جمعیت یک کشور لازم است. در حقیقت برای پایدار ماندن جمعیت یک کشور زنان آن کشور باید حدود دو فرزند داشته باشند.

در کره جنوبی، به‌رغم تمام تلاش‌های دولت‌های بیست سال گذشته برای تشویق زنان به داشتن فرزندان بیشتر- که 226 میلیارد پوند هزینه داشته- شاهد سقوط و کاهش تعداد نوزادان هستیم. در روایت بی‌بی‌سی از این داستان؛ مسایل شغلی یا خانوادگی، هزینه‌های گزاف آموزش خصوصی و زندگی رقابتی جامعه کره جنوبی دلایل این اتفاق معرفی شده است، با این حال حتی یک بار هم در تمام تحقیقات و مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، مسایلی از قبیل فقر عامل اصلی کاهش جمعیت این کشور معرفی نشده است. این یعنی روند کاهش نرخ باروری مجموع میلیون‌ها انتخاب فردی برای بچه‌دار نشدن است، نه بخشی از یک داستان گسترده‌تر.

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) به طور مداوم آمار نابرابری درآمدی را تولید و به روز می‌کند که آخرین گزارش این سازمان گزارش می‌دهد که کره جنوبی یازدهمین کشور نابرابر در بین تمام کشورهای مورد بررسی است. با این حال هیچ ارتباط مستقیمی بین نابرابری اقتصادی در یک کشور و تعداد فرزندان مردم آن کشور وجود ندارد. مثلاً اسرائیل به مراتب نسبت به کره جنوبی نابرابرتر است، اما نرخ باروری 2.9 دارد.
در این میان نابرابری در بریتانیا حتی بیشتر هم ارزیابی شده است، با این حال این کشور نرخ باروری 1.6 دارد. ایالات متحده آمریکا نیز پنجمین کشور نابرابر در جهان مرفه است، اما تعداد کودکانی که در آمریکا به دنیا می‌آیند 1.7 بچه است.

این آمارها اگر چه کاهش نسبی نرخ باروری را نشان می‌دهند، اما چندان هم نگران‌کننده نیستند.
این درست است که در سال‌های اخیر تعداد نوزادانی که هر زن به دنیا می‌آورد، تقریباً در همه جای دنیا در حال کاهش بوده. اما این نکته را نباید فراموش کرد که تعداد فرزندانی که مجموعا به دنیا می‌آیند، هنوز هم برای زندگی در کره زمین کافی است. به هر حال هیچ دنیای جدیدی برای سکونت وجود ندارد، و انسان امروز بیشتر از همیشه از پیامدهای تلاش برای سکونت در سرزمین‌های دیگران آگاه است.

کوتاه‌سخن این که؛ انسان امروز تنها نیست و حتی می‌توان گفت که در شهرهای شلوغی زندگی می‌کند که برای سیاره‌ای چون زمین جمعیت کافی دارند و به جمعیت بیشتر نیاز ندارند.

متن کامل خبر را در اکونومیست بخوانید

 

نظر شما