شناسهٔ خبر: 66994538 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

انتخابات و رسانه‌ها: اسماعیلی خندان و احمدی‌نژاد سابق

صاحب‌خبر -

رسانه‌ها در روز چهارم ثبت‌نام نامزدها -که پرسروصداترین و پرواکنش‌ترین حضور مربوط به محمود احمدی‌نژاد بود- نیز قسمت‌هایی از بخش‌های خبری و تحلیلی خود را به انتخابات زودهنگام پیش رو اختصاص دادند. انتخاباتی که تنها در روز چهارم آن بیست نامزد ثبت‌نام کردند.

تسنیم:

این خبرگزاری در یکی از تحلیل‌های خود به آمدن احمدی‌نژاد پرداخته و تیتر زده است «چرا احمدی‌نژاد علی‌رغم علم به ردصلاحیت ثبت‌نام کرد؟». در بخش‌های پایانی این یادداشت آمده است «احمدی نژاد دایره هوادارنی دارد که اکثر آنها با این تصور اشتباه که او همچنان از نامزدهای نزدیک به اصول اساسی انقلاب اسلامی است از او دفاع می‌کنند؛ برخی این تحلیل را دارند که او با این انگیزه ثبت نام می‌کند که اگر رد صلاحیت شد، حداقل بتواند با القای این نکته به هواداران که شورای نگهبان با نامزد متعهد و انقلابی مخالفت کرده است، ضربه ای نسبی به مشارکت بزند!
احمدی‌نژاد در دور دوم ریاست جمهوری اش با این تصور که همه‌ی آن 24 میلیونی که به او رای داده‌اند، تماماً به شخص او  به عنوان ملاک تام و تمام شعارهای انقلاب اسلامی دلبسته بودند، مسیر منحرف و تمامیت خواهانه‌ای را در قدرت در پیش گرفت و پس از آن نیز تلاش کرد با تحمیل معاونش، مشایی، قدرت را همچنان در قبضه داشته باشد.
این خیال پردازی درباره خیل هواداران البته در رادیکال‌های اصلاح طلب هم زمانی وجود داشت؛ آنها هم سال 81 تصور میکردند اگر تز عبور از چارچوب‌های جمهوری اسلامی را مطرح کنند و یا در انتخابات نباشند، جمهوری اسلامی مشروعیتش را ازدست خواهد داد!.»

صابرین نیوز:

این کانال خبری نیز یکی دیگر از رسانه‌های نزدیک به یکی از طیف‌های تندتر اصولگرایان است که در مطلبی به ذکر بیوگرافی احمدی‌نژاد پرداخته و در آن از محمد احمدی‌نژاد، با عنوان «محمود صباغیان» یاد کرده است.

ایندیپندنت فارسی:

تیتر اول سیاسی این وبسایت با عنوان «ثبت‌نام‌های فله‌ای و بی‌برنامه برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری» منتشر شده که در مقدمه آن آمده است: «وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران در پی مراجعه تعداد زیادی از افرادی که به قول منتقدان، «فله‌ای» و بدون برنامه، به صف متقاضیان نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری پیوسته‌اند، روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذارد. در روزهای سوم و چهارم ثبت‌نام‌، چهره‌هایی به این ساختمان قدم گذاشتند که حضورشان تحلیلگران سیاسی را نیز متعجب کرد، چهره‌هایی که به نظر می‌رسید بسیاری از آنها با وجود آگاهی از قطعی بودن رد صلاحیتشان به میدان آمده‌اند.».

رادیو فردا:

وبسایت رادیو فردا در مطلبی «واکنش‌ها به ترکیب و تعداد داوطلبان ریاست‌جمهوری بعد از چهار روز ثبت‌نام» را گزارش کرده است. واکنش‌های فعالان سیاسی اصلاح‌طلبی چون حجاریان، عبدی و کرباسچی.

همچنین در مطلب دیگری نیز به این موضوع پرداخته است که روند تأیید نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری در کشورهایی که دارای سابقه نسبتاً طولانی‌ در دموکراسی هستند چگونه است و چه تفاوت‌هایی در این زمینه میان ایران و این دموکراسی‌ها وجود دارد.

کانال تلگرامی امتداد:

امتداد مطالب گوناگونی درمورد انتخابات پیش‌رو کار کرده است؛ اولین مطلب بازنشر توییت نقادانه‌ی سعید حجاریان «به ثبت‌نام فله‌ای نامزدهای ریاست جمهوری» با این مضمون: «یک دست کت‌و‌شلوار آراسته، چند قدم‌ آهسته، چرخاندن شناسنامه و چند فلاش دوربین… تمام! نه از برنامه منسجم می‌گویند، نه از اعضای مؤثر کابینه‌ احتمالی‌شان.
نام این‌ها هر چه باشد، سیاست‌ورزی و انتخابات نیست!»

گروه خبر این کانال تلگرامی در مطلبی دیگر به کسانی پرداخته که روز چهارم ثبت نام کرده‌اند. از ثبت‌نام اسماعیلی با این توضیح که: «صبح اول وقت وزیر فرهنگ و ارشاد دولت رئیسی با چهره ای خندان و گل انداخته به وزارت کشور رفت. او را محسن منصوری دیگر چهره گریان و نیلی داماد رئیسی همراهی می کردند. ظاهرا همگی با هم از عزا در آمده اند.» تا ثبت نام احمدی‌نژاد که «اما این تازه شروع امروز بود و نقطه اوجش کسی نبود جز محمود احمدی نژاد. همان احمدی نژادی که می‌شناختیم با همان خنده‌ها و متلک‌ها و از زیر جواب در رفتن‌هایش. اصلا انگار در تمام این سال‌ها ذره‌ای تغییر نکرده است. یارانش هم در ثبت نام همان همیشگی بودند. تمدن، جوانفکر، شیخ الاسلامی و ثمره هاشمی.»

کانال تلگرامی قرارگاه سایبری عمار:

این کانال تنها دو حضور امروز را پوشش داده است؛ حضور و سخنرانی و حاشیه‌های ثبت‌نام احمدی‌نژاد و اسماعیلی.

انتهای پیام

نظر شما