شناسهٔ خبر: 66994175 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

آیا با امکانات مختلف در قطارهای ایران آشنا هستید؟

قطار یکی از بهترین وسایل نقلیه عمومی است. سفر با قطار علاوه بر این که هیجان انگیز است، مسائل و مشکلات سایر وسایل نقلیه را ندارد. هنگام سفر با انواع قطار مسافربری نگران ترافیک جاده‌ها، برف، طوفان و مه نیستید. شرایط آب و هوا بر روی حرکت قطارها تاثیر ندارد و قطارها به مسیر خود ادامه می‌دهند. قطارهای امروزی خدمات بیشتری نسبت به گذشته ارائه می‌دهند فقط کافی است که وارد سایت‌های قطارهای مسافربری شوید تا از امکانات آن‌ها اطلاع پیدا کنید.

صاحب‌خبر -

 

حمل بار با قطار داخلی

قطارها هم مانند هواپیماها دارای امکانی هستند که مسافران می‌توانند بار خود را تحویل دهند و با خیال راحت تا مقصد در داخل کوپه به استراحت بپردازند. بخش توشه قطار بخشی است که مسافران می‌توانند کیف و چمدان‌های حجیم خود را به آن جا بسپارند تا مجبور نباشند آن‌ها را با خود به داخل کوپه ببرند. شاید بسیاری از مسافران از این امکان بی‌اطلاع باشند؛ اما این مزیت قطار خیال بسیاری از مسافران را راحت می‌کند.

حمل خودرو با قطار

یکی دیگر از ویژگی‌های قطار، امکان حمل خودرو است. این امکان را فقط بعضی از قطارها دارند. برای مثال قطار تهران مشهد. مسافرانی که تمایل دارند در مقصد با خودرو شخصی در سطح شهر بگردند و از مکان‌های دیدنی آن بازدید کنند می‌توانند از این امکان قطارها بهره‎‌مند شوند. البته باید قبل از رزرو بلیط قطار برای مقصد موردنظر، از داشتن این امکان قطار مطمئن شوید؛ زیرا این ویژگی شامل همه خطوط ریلی نمی‌شود و فقط بعضی از انواع قطار مسافربری آن را دارند.

امکان استفاده از مایکروفر در قطار

امکانات قطارها نسبت به گذشته تغییر کرده است و برای راحتی و آرامش مسافران امکانات بی‌شماری به قطارها اضافه شده است. قطارهای رجا و قطارهای خصوصی در داخل هر واگن خود یک مایکروفر قرار دادند تا مسافرانی که تمایل به استفاده از رستوران ندارند و با خود از منزل غذا می‌آورند بتوانند آن را داخل قطار گرم کرده و بعد میل کنند. قطارهای دیگری هم وجود دارند که از این امکان برخوردار هستند؛ مانند نور، لوکس مهتاب و...

رستوران قطار و مهمانداری

همه قطارها دارای رستوران هستند. همیشه در قطارها یک واگن را به بخش مهمانداری و رستوران اختصاص می‌دهند. این بخش برای مسافرانی است که ترجیح می‌دهند به‌جای حمل غذا از منزل و زحمت دادن به خود، بدون دردسر و دغدغه به رستوران قطار بروند و غذای مورد علاقه خود را سفارش بدهند. مسافران می‌توانند به جای حضور در رستوران قطار، غذا و نوشیدنی خود را سفارش دهند و در کوپه خود تحویل بگیرند. این مورد هم یکی از امکانات انواع قطار مسافربری است.

پریز برق در قطار

این امکان از جمله امکانات قدیمی قطارها بوده که در گذشته هم وجود داشته‌ است. قطارهای امروزی هم دارای پریز برق هستند و مسافران می‌تواند از تلفن همراه گرفته تا وسایل الکترونیکی خود را با آن شارژ کنند. البته استفاده‌های دیگری هم می‌توان از این پریز برق کرد از جمله سشوار، کتری برقی و... دیگر نیازی نیست مسافران به خود نگرانی راه دهند و تمام طول مسیر را استرس بگیرند، می‌توانند وسایل برقی خود را شارژ کنند و ادامه مسیر را تا مقصد با آسودگی خیال طی کنند.

استفاده از هدفون در قطار

از جمله امکانات دیگر انواع قطار مسافربری که مجهز و لوکس هستند، هدفون است. می‌توانید از قطارهایی که امکانات صوتی و تصویری از آپشن‌هایشان محسوب می‌شود، برای تماشای فیلم یا گوش کردن به موسیقی درخواست هدفون کنید.

سرویس بهداشتی و حمام در قطار

این امکان دیگر اصلاً امکان جدیدی نیست و از گذشته بوده است. امروزه در تمام قطارها هم سرویس ایرانی و هم فرنگی قرار دارد تا مسافران با توجه به نیاز خود حق انتخاب داشته باشند. بعضی از قطارها مانند توربوترن مشهد در هر واگن یک حمام هم وجود دارد که یکی از ضروریات در سفرهای طولانی مدت است. مسافران با استفاده از این امکان قطار می‌توانند استرس و خستگی را با یک دوش آب گرم از خود دور کرده و شبی آرام را در کوپه خود تا مقصد سپری کنند.

خواندن کتاب و روزنامه در قطار

هیچ چیز در سفرای طولانی مدت به اندازه کتاب خواندن نمی‌تواند سرگرم کننده باشد و مسیرهای طولانی را برای شما کوتاه کند. تقریباً در همه قطارها این امکان هست که از مهماندار قطار بخواهید تا کتاب و مجله برای گذران زمان برایتان بیاورد.

کوپه‌ی مخصوص بانوان و آقایان در قطار

بسیاری از انواع قطار مسافربری دارای کوپه مخصوص بانوان و آقایان هستند. اگر تنها به سفر می‌روید، می‌توانید انتخاب کنید که در کدام کوپه بلیط قطار رزرو کنید. این مورد را یادآور می‌شویم که کودکان پسر بالای 6 سال اجازه ندارند با کوپه بانوان سفر کنند.

پذیرایی در قطار

قبلاً اشاره کردیم مسافرانی که تمایل دارند از امکانات پذیرایی استفاده کنند شامل این امکان می‌شوند. این گزینه را هنگام خرید بلیط قطار باید انتخاب کنید. بعد از انتخاب گزینه پذیرایی، هزینه‌ای را از بابت آن پرداخت خواهید کرد. اگر در پی کاهش هزینه‌های خود هستید پیشنهاد می‌شود غذا و نوشیدنی را از منزل با خود بیاورید.

حمل بار درب به درب با قطار

شاید خیلی از افراد از این امکان انواع قطار مسافربری بی اطلاع باشند. این امکان به این شیوه است که می‌توانید با توشه قطار صحبت کنید و بسته خود را درب منزل تحویل آن‌ها دهید و سپس در مقصد آن را درب منزل به گیرنده تحویل دهند. به این شیوه حمل بار درب به درب می‌گویند. ناگفته نماند بسته‌هایی که با این روش ارسال شده بیمه حوادث و آتش‌سوزی می‌شوند. توجه داشته باشید به هیچ عنوان طلا، اشیا قیمتی و پول را با این روش به شهر دیگر ارسال نکنید.

سخن آخر

همه قطارهای مسافربری کم و بیش امکاناتی را که در این مقاله ذکر شد، دارند. بعضی انواع قطار مسافربری هستند که امکانات تکمیل‌تری در اختیار مسافران قرار می‌دهند که البته این قطارها با توجه به امکانات خود هزینه بیشتری هم از مسافران دریافت می‌کنند. هر چه امکانات بیشتر، هزینه‌ای که برای رزرو و استفاده از خدمات دریافت می‌شود بیشتر است.

 

نظر شما