شناسهٔ خبر: 66991655 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

وضعیت چیتگر بحرانی است؛ سوسک پوستخوار به جان 8000 درخت افتاد!

خبرگزاری فارس

در حالی که 8000 اصله درخت در بوستان جنگلی چیتگر خشک شده است، شهردار منطقه 22 می‌گوید که «امسال آب پایدار برای درختان فراهم کردیم.»

صاحب‌خبر -

به گزارش  بولتن نیوز به نقل از فارس، «بیش از 8000 اصله درخت در بوستان جنگلی چیتگر خشک و یا آفت‌زده شده است،» این را عضو شورای شهر تهران ناصر امانی می‌گوید.

مدتی است که موضوع خشک شدن درختان در برخی از پارک‌های جنگلی از جمله چیتگر و لویزان مطرح شده و همین امر باعث نگرانی محیط زیستی‌ها شده است.

مدیران شهری می‌گویند که سوسک پوستخوار و ساقه‌خوار به جان برخی از درختان افتاده است. این آفت از سال ۱۳۹۵ طی چندین مرحله به جنگل‌ها و بوستان‌های شهر حمله کرده و باعث خشک شدن تعدادی از درختان شده است.

درختان آفت‌زده چیتگر (که حدوداً به اندازه نصف درختان پارک لاله است) چکش خورده و علامت‌گذاری شد‌ه‌اند. تعداد کمی از درختان بیمار جمع‌آوری و الباقی بلاتکلیف رها شده‌اند. عضو شورای شهر تهران ناصر امانی به مکاتبات چندین باره و بی‌نتیجه شهرداری با منابع طبیعی در این زمینه اشاره می‌کند و می‌گوید که «مدیران بوستان چیتگر اعلام کرده‌اند، وضعیت بحرانی است.»

از هر 62 درخت در بوستان جنگلی چیتگر یک درخت به سوسک پوستخوار (آفت مهم و ثانویه درختان) مبتلا شده است. به گفته برخی از اعضای شورای شهر امکان سرایت این بیماری به سایر درختان وجود دارد؛ هر چند که شهردار منطقه 22 مسعود نصرتی به خبرنگار فارس می‌گوید که «آب پایدار از امسال برای این بوستان از 4 قنات و پساب تامین شده است.»

مشکل کم آبی و آفت‌زدگی درختان فقط مخصوص تهران نیست، بلکه تعدادی از درختان جنگل‌های شمالی کشور هم با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

کارشناس محیط زیست مهرزاد سلیمانی می‌گوید که باید درختان خشک و آلوده «با اخذ مجوز از کمیسیون ماده 7 هر چه سریعتر قطع شوند» و پس از حذف کنده‌ها، نسبت به ضدعفونی محل اقدام شود.

در مقابل یک کارشناس محیط زیست دیگر، محسن موسویان، می‌گوید که نباید درختان بیمار را قطع کرد بلکه با «سمپاشی و روغن‌پاشی تنه درختان می‌توان این آفت را کنترل کرد.»

برخی از کارشناسان می‌گویند که تهران در آستانه خشکسالی است و باید حق‌ آبه بوستان‌ها به موقع داده شود. همچنین باید طرح جایگزینی درختان با گونه‌های سازگار با محیط طبق مجوز سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اجرا شود.

پایان پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما