شناسهٔ خبر: 66988658 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

کشف جواهرات یک پادشاهی کمترشناخته‌شده در ترکستان کشف جواهرات یک پادشاهی کمترشناخته‌شده در ترکستان

فرادید| باستان‌شناسان جواهراتی طلایی همراه با چند پیکان برنزی و یک آینه بزرگ برنزی را در گورتپه‌های تقریباً ۲۰۰۰ ساله در منطقه ترکستان در جنوب قزاقستان کشف کرده‌اند. به گزارش فرادید، گمان می‌رود این آثار در زمان حکومت کانجو ساخته شده باشند، حکومتی کمتر شناخته‌شده که بین قرن پنجم قبل از میلاد و قرن

صاحب‌خبر -

فرادید| باستان‌شناسان جواهراتی طلایی همراه با چند پیکان برنزی و یک آینه بزرگ برنزی را در گورتپه‌های تقریباً ۲۰۰۰ ساله در منطقه ترکستان در جنوب قزاقستان کشف کرده‌اند. 

به گزارش فرادید، گمان می‌رود این آثار در زمان حکومت کانجو ساخته شده باشند، حکومتی کمتر شناخته‌شده که بین قرن پنجم قبل از میلاد و قرن چهارم پس از میلاد در این منطقه برقرار بوده است. 

بر اساس بیانیه مقامات دولت منطقه‌ای ترکستان، این یافته‌ها نشان‌دهنده‌ی صنعت بسیار پیشرفته منطقه از زمانی هستند که حکومت کانجو با روم باستان، چین باستان و امپراتوری کوشان در جنوب تجارت می‌کرد. 

با توجه به سبک این آینه‌ی برنزی (دایره‌ای، با طرح هشت ضلعی قوسی در پشت و سوراخی در مرکز برای آویزان کردن با نخ)، به نظر می‌رسد از چین زمان سلسله هان که از سال ۲۰۶ قبل از میلاد تا ۲۲۰ پس از میلاد حکومت کرد، نشأت گرفته باشد. 

چنین اقلامی در سراسر اوراسیا بسیار ارزشمند بودند (آینه‌های مشابهی در افغانستان و منطقه اورال جنوبی پیدا شدند) و این آینه نشان می‌دهد زنی که کنار آن دفن شده، ثروتمند و با نفوذ بوده است. 

دولت باستانی

تیمی از دانشگاه اوزبکالی ژانیبکوف قزاقستان و باستان‌شناسان دولت محلی، این آثار را در سه گورتپه در منطقه اورداباسینسکی ترکستان کشف کردند. آن‌ها گزارش کردند دو تا از این گورتپه‌ها در دوران باستان غارت شدند، اما گور سوم حاوی آثار ارزشمندی بود. 

علاوه بر آینه برنزی، یک سنجاق سینه به سبک رومی به نام فیبولا، مهره‌های بزرگ و کوچک، کوزه سفالی، کفش، سگک کمربند، نوک تیر که برای شکار پرندگان طراحی شده و دو گوشواره طلا که گمان می‌رود مربوط به قرن اول قبل از میلاد باشند، نیز کشف شدند. 

1

آینه برنزی که در یکی از گورتپه‌ها یافت شده است

گوشواره‌ها به طور خاص تزیین شدند. آن‌ها با آلیاژی رنگارنگ معروف به طلای چندرنگ، با منبت‌کاری با فیروزه و یاقوت، با شکل قوسی با الهام از ماه و تزئینات پایینی که نمایانگر خوشه‌های انگور هستند طراحی شدند. 

الکساندر پودوشکین، رهبر این سفر اعزامی و باستان‌شناس دانشگاه اوزبکالی ژانیبکوف، می‌گوید که حکومت  کانجو مجموعه‌ای از اقوام مختلف، از جمله، گروه‌های کوچ‌نشین از سارماتی‌ها، شیونگنو و ساکی (که احتمالاً سکاها بوده‌اند) است. 

مکان شهرهای کانجو در بخش‌هایی از جاده ابریشم بزرگ بین چین و مدیترانه به این معناست که آن‌ها ارتباطات دیپلماتیک و تجاری در سراسر جهان باستان داشتند. 

این آثار در موزه ملی جمهوری قزاقستان در شهر آستانه به نمایش گذاشته خواهند شد.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: faradeed-191270

نظر شما