شناسهٔ خبر: 66987967 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

بررسی تورم خوراکی به‌گواه آماروارقام رسمی:

شیطنت تن ماهی، شرم‌ و حیای برنج ایرانی+ جدول

کنسرو ماهی تن در یک سال گذشته ۹۰ درصد گران شده است. در همین مدت برنج ایرانی کیلویی شش هزار تومان کاهش پیدا کرده

صاحب‌خبر -

 قیمت کنسرو ماهی تن از اردیبهشت پارسال تا امسال تقریبا دو برابر شده است. مرکز آمار ایران با زیرنظر گرفتن کنسرو‌های ۱۸۰ گرمی ماهی تن در این مدت متوجه جهش ۹۰ درصدی شده که بیشتر از هر خوراکی دیگر است. کشمش پلویی، گوشت گوسفندی، قارچ و شیر خشک بعد کنسرو ماهی تن رکوردداران افزایش قیمت بازار خوراکی معرفی شدند و آماروارقام رسمی نشان می‌دهد روی هم ۲۲ قلم خوراکی از یک سال قبل به این طرف جلوتر از تورم عمومی در مناطق شهری حرکت کردند. با همه این حرف‌ها تورم خوراکی از نرخ تورم عمومی فعلا کمتر است و در این اتفاق چیز‌هایی مثل کاهش قیمت برنج و روغن بی‌تاثیر نبودند.​

قیمت کنسرو ماهی تن؛ افزایش ۹۰ درصدی در یک سال

قیمت کنسرو ماهی تن طبق جدید‌ترین آمار‌های رسمی به‌طور متوسط به ۸۴ هزار و ۶۱۶ تومان رسیده است. این عدد را مرکز آمار ایران با بررسی قیمت کنسرو‌های ۱۸۰ گرمی ماهی تن در اردیبهشت سال جاری درنظر گرفته که نسبت به ماه مشابه سال قبل دقیقا رشد ۹۰.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

قیمت کنسرو ماهی تن اردیبهشت پارسال ۴۴ هزار و ۳۹۳ تومان اعلام شد و با این اوصاف ظرف یک سال کمی بیش از ۴۰ هزار تومان به قیمت کنسرو ماهی تن اضافه شده است. تازه خود مرکز آمار عدد ۸۴ هزار و ۶۱۶ تومانی را متوسط قیمت کنسر ۱۸۰ گرمی ماه تن می‌داند.

قیمت کنسرو ماهی تن در ماهی که پشت‌سر گذاشتیم، کف و سقف تقریبا ۶۷ و ۹۰ هزار تومانی را به‌چشم دیده، اما اگر همان عدد ۸۴ هزار تومانی را ملاک قرار بدهیم متوجه می‌شویم کنسرو ماهی تن بیشتر از هر خوراکی دیگری در یک سال گذشته گران شده است؛ حتی جلوتر از گوشت گوسفندی و شیرخشک.

افزایش قیمت کنسرو ماهی تن از دید مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار سازمان شیلات کشور به چیز‌هایی مثل افزایش قیمت نهاده‌های تولید کنسرو در سطح جهانی از جمله افزایش قیمت ماهی تون، افزایش قیمت قوطی، هزینه‌های صیادی، روغن، درب قوطی و ... ارتباط داده می‌شود.

تن ماهی همچنان در مسیر گرانی!

رکوردداران افزایش قیمت؛ از کشمش پلویی تا گوشت قرمز

کشمش پلویی، شیرخشک، قارچ و گوشت قرمز، کنار کنسر ماهی تن رکوردداران افزایش قیمت بازار خوراکی در یک سال گذشته معرفی شدند.

کشمش پلویی با جهش قیمت ۶۷ درصدی در این مدت، پشت‌سر کنسرو ماهی تن قرار دارد و رتبه‌های سوم، چهارم و پنجم به‌ترتیب به گوشت گوسفندی، شیرخشک و قارچ تعلق گرفته است.

قیمت کشمش پلویی در این مدت از کیلویی ۱۱۵ هزار تومان به کیلویی ۱۹۲ هزار تومان تبدیل شده و مرکز آمار در اردیبهشت امسال تا کیلویی ۲۱۷ هزار تومان نیز برای هر کیلو کشمش پلویی سراغ داشته است.

شیرخشک اواخر تابستان پارسال سروصدای زیادی به‌پار کرد. تا جایی که برای کنترل و بازگشت آرامش به بازار بحث سهمیه‌بندی و فروش شیرخشک با کد ملی در داروخانه‌ها مطرح شد. مرکز آمار ایران حالا میزان افزایش قیمت شیرخشک از اردیبهشت ۱۴۰۲ تا اردیبهشت ۱۴۰۳ را معادل ۶۵.۷ درصد اعلام می‌کند. چون طبق بررسی‌های مرکز آمار قیمت شیرخشک در قوطی‌های ۴۵۰ گرمی در همین مدتی که روی آن دست گذاشتیم، از مرز ۶۶ هزار تومان به حدود ۱۱۰ هزار تومان رسیده است.

افزایش قیمت قارچ در ماه‌های اخیر و تابستان سال قبل، به‌چیز‌هایی مثل گرمای بی‌سابقه و پاسخگو نبودن تاسیسات و سیستم‌های سرمایشی موجود در سالن‌های قارچ ارتباط داده می‌شد. قیمت قارچ از اردیبهشت سال قبل تا الان حدود ۶۴ درصد جهش داشته و به‌جای کیلویی ۷۵ هزار و ۵۰۰ تومان، به‌طور متوسط ۱۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام می‌شود. گوشت گوسفندی و گوساله هم یکی دیگر از رکورداران افزایش قیمت بازار خوراکی در ۱۲ ماه گذشته محسوب می‌شوند، که چند خط پایین‌تر به‌شکل مفصل سراغشان می‌رویم.

علت نوسان قیمت گوشت قرمز در بازار

قیمت گوشت گوسفندی؛ جهش ۶۶.۵ درصدی در یک سال

قیمت گوشت قرمز گوسفندی ظرف یک سال ۶۶.۵ درصد جهش داشته و در همین مدت شاهد رشد ۶۳.۶ درصدی قیمت گوشت گوساله بودیم.

قیمت گوشت قرمز گوسفندی درحالی اردیبهشت امسال به‌طور متوسط کیلویی ۶۱۸ هزار تومان به ثبت رسیده که یک سال قبل خرید هر کیلو گوشت قرمز گوسفندی ۳۷۱ هزار تومان تمام می‌شده است. البته فراموش نکنید که این اعداد متوسط قیمت گوشت قرمز هستند و طبیعتا در قصابی‌ها برای گوشت قلوه‌گاه گوسفندی و مثلا مغز ران گوسفندی نرخ‌های دیگری اعلام می‌شود. از طرفی خود مرکز آمار نیز از کف کیلویی ۵۱۳ هزار تومان و سقف کیلویی ۷۲۰ هزار تومان برای متوسط قیمت گوشت قرمز گوسفندی خبر داده و این اعداد برای هر کیلو گوشت قرمز گوساله به ترتیب ۴۳۱ و ۶۲۲ محاسبه شده است.

قیمت گوشت قرمز گوساله که نسبت به گوشت قرمز گوسفندی عقب افتاده، در اریبهشت امسال به‌طور متوسط به ۵۵۴ هزار تومان رسید که همین عدد نسبت به نرخ کیلویی ۳۳۹ هزار تومان اردیبهشت پارسال، رشد ۶۳.۶ درصدی را نشان می‌دهد. بدنیست بدانید بااحتساب خوراکی‌هایی که تا الان بررسی کردیم، در مجموع ۲۲ قلم کالا افزایشی بیش از ۳۱.۶ درصدی را تجربه کردند که نرخ تورم نقطه‌ای در مناطق شهری محسوب می‌شود.

سبقت ۲۲ قلم خوراکی از نرخ تورم

نرخ تورم نقطه‌ای در مناطق شهری کشور ۳۱.۶ درصد اعلام شده است. به‌زبان ساده خانوار ایرانی شهرنشین، اردیبهشت امسال برای خرید تمام کالا و خدمات مورد نیاز ۳۱.۶ درصد بیشتر از اردیبهشت پارسال هزینه کرده است. حالا اگر این عدد را معیار و ملاک قرار بدهیم، آنوقت متوجه می‌شویم میزان افزایش قیمت ۲۲ قلم خوراکی بیشتر از ۳۱.۶ درصد بوده است.

کنسرو ماهی تن، کشمش پلویی، گوشت قرمز گوسفندی، شیرخشک، قارچ و گوشت قرمز گوساله شش‌تا از ۲۲ قلم خوراکی موردنظر است. مرکز آمار اعلام کرده میزان افزایش قیمت ماست پاستوریزه در یک سال گذشته ۳۱.۸ درصد بوده و خوراکی‌های دیگری مثل لپه، خامه پاستوریزه، سس گوجه‌فرنگی، شیرینی خشک، عدس، مغز گردو، کدو سبز، قند، رشته آش، هویج فرنگی، ماهی قزل‌آلا، چای خارجی، شکر، لوبیا قرمز و پیاز در همین مدت جلو‌تر از تورم عمومی حرکت کرده‌اند.

تورم خوراکی واقعا کجا قرار دارد؟

نرخ تورم خوراکی براساس آمار‌های واقعی از نرخ تورم عمومی کمتر است. بااینکه مرکز آمار از رقم ۳۱.۶ درصد به‌عنوان نرخ تورم نقطه‌ای در مراکز شهری عنوان می‌کند، اما میزان افزایش هزینه خانوار شهرنشین ایرانی برای خرید همه‌جور خوراکی از ازدیبهشت پارسال تا امسال دقیقا ۲۲.۷ درصد بوده است.

نرخ تورم خوراکی فقط شامل کنسرو ماهی تن و گوشت و قارچ و اینجور چیز‌ها نمی‌شود و در تعیین رقم اصلی پای مرغ و روغن و برنج و کلی خوراکی دیگر نیز وسط می‌آید.

نرخ تورم خوراکی از طرفی نسبت به آیتم‌های مهم دیگری از جمله مسکن (۴۱.۸ درصد)، آموزش (۴۱.۱ درصد)، پوشاک (۳۵.۵ درصد)، بهداشت (۳۳.۲ درصد)، تفریح (۳۲ درصد) و دخانیات (۳۰.۷ درصد) فعلا کمتر است و فقط درمقایسه با حمل‌ونقل (۲۱.۷ درصد) و ارتباطات (۱۶.۵ درصد) هزینه بیشتری به خانوار شهرنشین ایرانی تحمیل کرده است. فراموش نکنید درمقابل گوشت و کنسرو ماهی تن و بقیه اشرار بازار خوراکی، چیز‌هایی مثل مرغ و روغن و برنج ایرانی در ثبت نرخ تقریبا ۲۲ درصدی تورم خوراکی‌ها موثر بودند.

[شیطنت تن ماهی، شرم‌ و حیای برنج ایرانی] روغن جامد نباتی از یک سال قبل به اینطرف بیشتر از هر خوراکی دیگری ارزان شده است

قیمت مرغ؛ ثبات نسبی در سالی

قیمت مرغ در ۱۲ ماه گذشته ثبات نسبی داشته است. قیمت مرغ در این مدت از کیلویی ۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۸۲ هزار و ۶۹۰ تومان رسیده که درمقایسه با امثال گوشت و کنسرو ماهی تن و ... کمتر به چشم می‌آید.

قیمت مرغ به‌این ترتیب ظرف یک سال افزایش تقریبا پنج درصدی داشته و مرکز آمار از کف قیمت کیلویی ۷۶ هزار و ۵۰۰ تومانی در اردیبهشت امسال برای هر کیلو مرغ ماشینی خبر داده است. قیمت مرغ البته شهربه‌شهر و استان و به استان در کشور تفاوت پیدا می‌کند و به‌همین دلیل خود مرکز آمار از ارقام بالای کیلویی ۹۰ هزار تومان برای قیمت هر کیلو مرغ خبر می‌دهد.

برنج ایرانی و روغن در مسیر ارزانی

قیمت برنج ایرانی از یک سال قبل به این طرف حدود پنج درصد کاهش پیدا کرده است. روغن مایع حدود ۹ درصد و روغن جامد نزدیک ۱۱ درصد ارزان شده و خرید سیب تقریبا پنج درصد کمتر از اردیبهشت سال قبل هزینه دارد.

قیمت برنج ایرانی که تحت‌تاثیر روی زمین ماندن بخشی از تولید شالیکاران در تابستان سال قبل قرار گرفت، در ماه گذشته به‌طور متوسط ۱۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان به ثبت رسید. یک سال قبل در چنین روز‌هایی قیمت برنج ایرانی کیلویی ۱۲۲ هزار تومان اعلام می‌شد. البته درباره متوسط قیمت انواع برنج ایرانی صحبت می‌کنیم وگرنه همین الان خرید برنج هاشمی و طارم بیشتر از این حرف‌ها آب می‌خورد و مثلا برنج فجر و ندا ایرانی را با نرخی کمتر از ۱۱۶ هزار تومان در بازار پیدا می‌کنیم.

شیطنت تن ماهی، شرم‌ و حیای برنج ایرانی+ جدول

قیمت روغن هم از قیمت جهانی تاثیر می‌گیرد و به‌خاطر کاهش قیمت جهانی روغن، شاهد ارزان شدن این کالا هستیم. قیمت روغن مایع در قالب بطری‌های ۹۰۰ گرمی موجود در بازار از ۶۹ هزار و ۳۳۰ تومان در اردیبهشت پارسال به ۶۳ هزار و ۱۵۰ تومان در اردیبهشت امسال رسیده است. روغن جامد نباتی هم که سال گذشته در حلب‌های یک کیلویی ۷۶ هزار و ۴۲۰ تومان قیمت داشت، اردیبهشت امسال به‌طور متوسط ۶۷ هزار و ۴۸۰ تومان فروخته شده است.

تورم اقلام خوراکی براساس آمار رسمی

انواع خوراکی

اردیبهشت 1402

اردیبهشت 1403

نرخ تورم

کنسرو ماهی تن (180 گرم)

44 هزار و 393 تومان

84 هزار و 616 تومان

90.6 درصد

کشمش پلویی (هر کیلو)

115 هزار و 30 تومان

192 هزار و 90 تومان

67 درصد

گوشت گوسفند (هر کیلو)

371 هزار و 531 تومان

618 هزار و 754 تومان

66.5 درصد

شیر خشک (قوطی 450 گرمی)

65 هزارو 902 تومان

109 هزار و 200 تومان

65.7 درصد

قارچ (هر کیلو)

75 هزار و 504 تومان

123 هزار و 773 تومان

63.9 درصد

گوشت گوساله (هر کیلو)

339 هزار و 172 تومان

554 هزار و 770 تومان

63.6 درصد

مرغ ماشینی (هر کیلو)

78 هزار و 524 تومان

82 هزار و 698 تومان

5.3 درصد

برنج ایرانی (هر کیلو)

122 هزار و 25 تومان

116 هزار و 308 تومان

منفی 4.7 درصد

روغن مایع (بطری 900 گرمی)

69 هزار و 336 تومان

63 هزار و 150 تومان

منفی 8.9 درصد

روغن جامد نباتی (حلب یک کیلویی)

76 هزار و 423 تومان

67 هزار و 478 تومان

منفی 11.7 درص

 

نظر شما