شناسهٔ خبر: 66979604 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

این هفت نفر: مدیران و وزیران دولت رئیسی با چه فرمانی در انتخابات شرکت می‌کنند؟

انتخابات ریاست جمهوری کمتر از سی روز دیگر برگزار می‌شود. هیچ جریانی دو هفته قبل این تصور را نداشت که به این زودی، باید برای انتخابات ریاست جمهوری برنامه ریزی کند. اصولگرایان نیز که همچنان شکاف‌های انتخابات مجلس را نظاره می‌کردند، حالا باید به دنبال اجماع باشند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محسن رضایی، مرد همیشه در صحنه انتخابات، در شبکه اجتماعی خود تصویری از هفت چهره سیاسی را منتشر کرده است. رضایی نوشته: با برادرانم در جبهه انقلاب، آقایان مخبر، جلیلی، زاکانی، بذرپاش، قاضی زاده هاشمی، اسماعیلی و ... نشست‌های صمیمانه‌ای داشتم. وحدت میان نیرو‌های انقلاب و استفاده از تمام ظرفیت‌های ملی یک ضرورت انکارناپذیر برای پیشرفت ایران عزیز است.

او در این توئیت تصاویری از این چهره‌ها را منتشر کرده است و جای یک چهره را خالی گذاشته است. گویا قرار است این هفت نفر با هم ائتلاف کنند و در نهایت یک نفر از همین جمع، به عنوان نامزد نهایی انتخابات معرفی شود. در این گزارش به ائتلاف این هفت نامزد می‌پردازیم. ائتلافی که در غیبت احزاب بزرگ و موثر به خصوص در جریان اصولگرا، شاید تا حد زیادی بتواند سپهر سیاسی کشور را برای یکی از جریان‌های مهم سیاسی روشن کند. برای هرکدام از این نامزد‌ها هم به پنج سوال اساسی پرداخته ایم.

علیرضا زاکانی

۱- سابقه نامزد چیست؟

زاکانی فعلا شهردار تهران است. او پیش از این هم دو بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده بود. در سال ۹۲ رد صلاحیت شده بود و در ۱۴۰۰ به عنوان نامزد پوششی در حمایت از رئیسی در صحنه رقابت باقی ماند.

۲- کدام جریان سیاسی از او حمایت می‌کند؟

جریان سیاسی که به رهبری جمعی از چهره‌های سیاسی نظامی تشکیل شده و به نام تحول خواهان در دو سه انتخابات اخیر بیانیه داده اند، مهمترین حامیان زاکانی به شمار می‌روند. مالک شریعتی، زهره الهیان و افرادی از این دست را می‌توان هم پیمانان اولیه زاکانی به شمار آورد. جهان نیوز در خبری با انتشار توییت زاکانی، نامزدی او در انتخابات را تایید کرده است.

۳- کدام جریان سیاسی با او مخالف است؟

زاکانی در میان اصولگرایان مواضع مشعشعی دارد. او که دوره احمدی نژاد نماینده مجلس بود، با دولت او سر سازگاری نداشت، اما سال ۸۸ در کنار نیرو‌های امنیتی قرار گرفت. او سال ۹۲ نامزد انتخابات شد و وقتی رد صلاحیت شد رئیس ستاد حداد عادل شد. وقتی حداد انصراف داد به ستاد سعید جلیلی رفت. او دوره قبل گفته بود در صورتی که لاریجانی نامزد شود، او هم نامزد می‌شود تا علیه لاریجانی افشاگری کند. این دوره، اما بدون توجه به نامزدی لاریجانی، تصمیم به حضور در انتخابات گرفته است. با این حال همزمان با قوت گرفتن احتمال نامزدی زاکانی، اطرافیان او حملات تندی را علیه قالیباف تدارک دیده اند.

۴- چه نسبتی با دولت رئیسی دارد؟

زاکانی نامزد پوششی رئیسی بود و در جلسات هیئت دولت هم حاضر بود. همچنین با رای اصولگرایان شورای شهر تهران، شهردار پایتخت شد.

۵- سبد رای او کجاست؟

زاکانی امید زیادی به رای بسیج دانشجویی دارد. او که فرمانده سابق بسیج دانشجویی بوده همواره رابطه خود را با این نهاد حفظ کرده است.

سعید جلیلی

۱- سابقه نامزد چیست؟

سعید جلیلی در دوران احمدی نژاد دبیر شورای عالی امنیت ملی بود. او سال ۹۲ نامزد ریاست جمهوری شد، اما رای نیاورد. سال ۱۴۰۰ نیز نامزد شد و در نهایت به نفع ابراهیم رئیسی انصراف داد. در حالی که گفته می‌شد از این انصراف راضی نبوده است.

۲- کدام جریان سیاسی از او حمایت می‌کند؟

جلیلی سال ۹۲ مورد حمایت جبهه پایداری بود. البته جبهه پایداری در شروع از باقری لنکرانی حمایت کرده بود و بعد از رد صلاحیت او ناچار شد از سعید جلیلی حمایت کند. سعید جلیلی همچنین گروهی از فعالان سیاسی را در کنار خود پرورش داده است.

۳- کدام جریان سیاسی با او مخالف است؟

جریان‌های میانه روتر اصولگرا به خصوص چهره‌هایی مثل قالیباف به شدت با جلیلی زاویه دارند. ریاست جمهوری جلیلی زیر سایه ریاست مجلس قالیباف، شکاف‌های اصولگرایان را افزایش خواهد داد.

۵- سبد رای او کجاست؟

سعید جلیلی تلاش زیادی دارد که با طبقات محروم ارتباط برقرار کند و خود را حامی آن‌ها نشان دهد. گرچه مشخص نیست تا چه اندازه در این برند سازی موفق باشد.

محمد مخبر

۱- سابقه نامزد چیست؟

معاون اول دولت رئیسی، می‌تواند مهمترین سرمایه نمادین برای تداوم دولت اصولگرایان باشد. گرچه گفته شده مخبر تمایلی به نامزدی ندارد. دوره قبل نیز از او به عنوان نامزد بالقوه انتخابات نام برده می‌شد که در نهایت نامزد نشد، اما در مسئولیت معاون اولی قرار گرفت.

۲- کدام جریان سیاسی از او حمایت می‌کند؟

مخبر از حمایت مستقیم هیچکدام از احزاب اصولگرا برخوردار نیست.

۳- کدام جریان سیاسی با او مخالف است؟

مخبر بین نامزد‌های اصولگرا، مخالف جدی ندارد. شاید به این خاطر که سعی نکرده با آن‌ها وارد چالش جدی شود.

۴- چه نسبتی با دولت رئیسی دارد؟

او معاون اول دولت رئیسی بود و بیشترین قرابت را با دولت رئیسی دارد.

۵- سبد رای او کجاست؟

مخبر می‌تواند آرای بدنه حامی رئیسی را جلب کند. البته او چهره‌ای رسانه‌ای نیست و کار دشواری برای به دست آوردن آرای مردم دارد.

محسن رضایی

۱- سابقه نامزد چیست؟

محسن رضایی در ۴ دوره از ۵ دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده است و هر بار شکست خورده است.

۲- کدام جریان سیاسی از او حمایت می‌کند؟

رضایی که از ابتدای انقلاب تا امروز جز چهره‌های موثر بوده است، خود تشکیلات و جایگاه و پایگاه خاص خود را دارد. جریانی که پیشتر به نام جمعیت ایستادگی انقلاب اسلامی شناخته می‌شد.

۳- کدام جریان سیاسی با او مخالف است؟

محسن رضایی در دوران جدید اصولگرایان که از سال ۸۰ به این سو شروع شده است، هیچوقت چهره مورد اعتماد درجه یکی نبوده است. به یاد بیاوریم که بر خلاف موضع اکثریت قریب به اتفاق اصولگرایان در سال ۸۸، محسن رضایی به عنوان منتقد احمدی نژاد در انتخابات شرکت کرده بود.

۴- چه نسبتی با دولت رئیسی دارد؟

محسن رضایی مشاور اقتصادی دولت روحانی بود. گرچه به نظر می‌رسد به مرور از نقش او در دولت رئیسی کاسته شده است.

۵- سبد رای او کجاست؟

محسن رضایی در ادوار اخیر انتخابات سعی کرده است رای قومیت ها، بختیاری‌ها و لر‌ها را به دست بیاورد و در بعضی ادوار به خصوص سال ۹۲ در این امر موفق هم شد و چیزی نمانده بود که پیروز انتخابات شود. گرچه جا به جا کردن این سبد رای به این آسانی امکان پذیر نیست.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی

۱- سابقه نامزد چیست؟

قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس بود که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد و بعد از آن به عنوان رئیس بنیاد شهید از طرف دولت دعوت به همکاری شد.

۲- کدام جریان سیاسی از او حمایت می‌کند؟

بعید است جریان خاصی از قاضی زاده هاشمی حمایت کند. چنانچه در دوره قبلی نیز او حمایت احزاب اصولگرا و جریان خاصی را در کنار خود نمی‌دید. با این حال بعید نیست بار دیگر به عنوان یار کمکی وارد عرصه انتخابات شود.

۳- کدام جریان سیاسی با او مخالف است؟

قاضی زاده هاشمی همانطور که طرفداران چشمگیری ندارد، مخالفان جدی هم ندارد.

۴- چه نسبتی با دولت رئیسی دارد؟

او رئیس بنیاد شهید دولت رئیسی بود.

۵- سبد رای او کجاست؟

قاضی زاده هاشمی شاید بتواند رای اندکی از سمت خراسان داشته باشد. اما به صورت کلی بعید است سبد رای به آن معنا داشته باشد.

مهرداد بذرپاش

۱- سابقه نامزد چیست؟

بذرپاش سال ۹۲ قصد نامزدی در انتخابات را داشت، اما دیر به وزارت کشور رسید!

۲- کدام جریان سیاسی از او حمایت می‌کند؟

یک سال است اطرافیان بذرپاش گروهی سیاسی به نام شریان راه اندازی کرده اند. شریان در روز‌های گذشته اطلاعیه داده و از نامزدی مهرداد بذرپاش حمایت کرده است. او روزنامه‌ای به نام وطن امروز را هم منتشر می‌کند.

۳- کدام جریان سیاسی با او مخالف است؟

لیست جریان شریان در تقابل با فهرست انتخاباتی حداد عادل منتشر شد و لذا می‌توان اصولگرایان شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب را منتقدان اصولگرای بذرپاش نامید.

۴- چه نسبتی با دولت رئیسی دارد؟

بعد از اینکه بیماری رستم قاسمی افزایش یافت و ناچار شد وزارت راه را ترک کند، مهرداد بذرپاش به وزارت راه رسید. در زمان وزارت بذرپاش بعضی نمایندگان مثل مجتبی توانگر به شدت با او مخالف بود، اما در نهایت این توانگر بود که این دوره در فهرست هیچکدام از احزاب اصولگرا قرار نگرفت.

۵- سبد رای او کجاست؟

بذرپاش رای قسمتی از اصولگرایان را دارد. اما رای او با رای جلیلی همپوشانی دارد.

محمد مهدی اسماعیلی

او هفتمین نفر و گمنام‌ترین چهره این فهرست است. بعید است کسی به نفع او کنار برود و بعید است او فرصت کافی برای معرفی خود به عنوان پدیده انتخابات داشته باشد. با این حال رسانه‌ها اخباری از احتمال نامزدی او هم منتشر کرده اند.

منبع: رویداد 24

نظر شما