شناسهٔ خبر: 66978670 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

هشدار ناپایداری جوی در ۱۹ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار ناپایداری‌های جوی تا پنجشنبه از احتمال آب‌گرفتگی و سیلاب خبر داد و به مردم توصیه کرد در بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها اتراق نکنند.

صاحب‌خبر -

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در برخی مناطق آذربایجان شرقی، اردبیل، دامنه‌ها و ارتفاعات گیلان و مازندران، گلستان، خراسان شمالی و فردا دوشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی رگبار باران،‌ رعدوبرق و وزش باد روی می‌دهد.

روز سه‌شنبه در برخی مناطق آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، قزوین، مرکزی، قم، شمال اصفهان، دامنه و ارتفاعات مازندران، شمال سمنان، ارتفاعات استان‌های البرز، تهران و خراسان رضوی و روز چهارشنبه علاوه بر مناطق ذکر شده در برخی مناطق آذربایجان شرقی و جنوب سیستان و بلوچستان به‌ویژه در ساعات بعدازظهر رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در برخی مناطق گردوخاک پیش‌بینی شده است.

پنجشنبه نیز در برخی مناطق آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، قزوین، همدان، مرکزی، اصفهان، یزد، البرز، تهران، شرق گیلان، مازندران، ارتفاعات البرز مرکزی و جنوب شرق سیستان و بلوچستان رگبار، رعدوبرق و وزش باد روی می‌دهد.

به گزارش تسنیم، طی ۵ روز آینده در شمال شرق، نوار شرقی کشور، دامنه‌های جنوبی البرز، جنوب غرب و مناطقی از مرکز کشور وزش باد شدید و در برخی مناطق احتمال خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

از امروز تا سه‌شنبه دریای خزر، خلیج‌فارس،‌ تنگه هرمز و دریای عمان مواج خواهد بود.

هشدار فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی

زمان پایان: پنج‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۷

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۳: اردبیل، نیمه شرقی آذربایجان شرقی، دامنه و ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی.

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۴: شمال خراسان شمالی و ارتفاعات مازندران.

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۵: ارتفاعات و دامنه مازندران، شمال و غرب آذربایجان غربی، مرکزی، شرق خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات استان‌های البرز و تهران.

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۶: مازندران، نیمه شمالی آذربایجان غربی، زنجان، غرب قم، مرکزی، همدان، شمال اصفهان، دامنه ارتفاعات تهران، البرز، قزوین و سمنان.

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۷: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، اردبیل، شمال کرمانشاه، زنجان، قزوین، همدان، مازندران، مرکزی، قم، اصفهان و ارتفاعات استان‌های البرز، سمنان، تهران، کرمان و ارتفاعات و دامنه در گیلان.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، وزش باد نسبتاً شدید، صاعقه، احتمال تگرگ، لغزندگی بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی بویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی.

هشدار افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۷

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید در نواحی مستعد گرد و خاک

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۳: خوزستان، ایلام، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، سمنان، گلستان، اصفهان، قزوین، قم، شمال مرکزی، یزد، تهران، البرز و شمال شرق کرمان.

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۴: خوزستان، شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، شمال و شرق اصفهان، یزد، شمال کرمان، مرکزی، قم، البرز و غرب تهران.

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۵: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، یزد، اصفهان و جنوب خوزستان.

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۶: شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی و جنوب سمنان، کرمانشاه، یزد و اصفهان.

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۷: ایلام و غرب خوزستان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم جابجایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه داشتن درب سالن‌های پرورش.

نظر شما