شناسهٔ خبر: 66977615 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

نگاه تحلیلگر / گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با حشمت الله فلاحت پیشه

لاریجانی و آرای خاکستری

فعال سیاسی گفت: مردم کسی را برای قرار گرفتن در جایگاه ریاست جمهوری می پسندند که عُرضه استفاده از اختیارات رئیس جمهور را برای اداره کشور داشته باشد، به عبارت بهتر مصداق بارز و عملی یک رئیس جمهور قوی باشد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 نامه نیوز - با آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم معادلات صحنه هر روز شفاف تر می شود. سعید جلیلی نخستین کاندیدای حامی وضع موجود و مدافع گفتمان دولت سیزدهم بود که راهی وزارت کشور شد. بعد از او علی لاریجانی نخستین چهره ای بود که از اردوگاه رقیب کاندیداتوری خود را رسمی کرد. از لحظه ثبت نام علی لاریجانی تا به امروز مواضع و توئیت های او با واکنش نیروهای جریان انقلاب همراه بود و از نظر تحلیلگران سیاسی تا این جای کار، لاریجانی توانسته خود را نزد افکارعمومی یکی از دو قطب انتخابات جا بیندازد اما سئوال این است که دوقطبی لاریجانی-جلیلی تا 8 تیرماه باقی خواهد ماند یا دست خوش تغییر خواهد شد.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با خبرنگار نامه نیوز درباره همجه شکل گرفته از جریان حامی دولت علیه علی لاریجانی گفت: جریان حامی دولت سیزدهم انتخابات را راهکاری برای ثبیت وضع موجود می داند و سایر کاندیداها را تنها بازیگرانی می بیند که قرار است تنور انتخابات را گرم کنند. جریان حامی دولت سیزدهم اگر متوجه شود کاندیدای شانسی برای پیروزی دارد سریع در مقام تخریب او بر می آید.

وی با بیان اینکه سیاستمداران از پنهان کردن جایگاه انتخابی خودشان سود نمی برند، افزود: انتظار داشتم آقای لاریجانی اسنپش را از بهارستان به وزارت کشور می گرفت چون افکارعمومی او را به عنوان رئیس 3 دوره مجلس می شناسد. همچنین معتقدم اگر نامزدی بخواهد رأی مردم را جذب کند باید در حوزه گره گشایی از اقتصاد و سیاست خارجی برنامه عملی ارائه دهد، از این رو انتظارم از آقای لاریجانی آن بود که با برنامه مدون وارد عرصه انتخابات می شد، نه آنکه یک فضای توئیتی راه بیندازد. حتی

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هیچ کدام از نامزدها تا به حال برنامه ای برای حل مشکلات اقتصادی و سیاست خارجی ارائه نکردند، درباره کنش و واکنش های ایجادشده بین علی لاریجانی و سعید جلیلی یادآور شد: کسانی که فکر می کنند انتخابات از بالا جهت پیدا می کند معتقد به انتخابات حداقلی هستند اما واقعیت آن است زمانی انتخابات مردم محور می شود که مشارکت در پای صندوق های رأی بالا باشد.

وی افزود: جریان افراطی هم اکنون در حال دشنام دادن به همگان است، قطب انتخابات محسوب نمی شود. این جریان با اتخاذ یکسری مواضع رادیکالی می خواهد طرفداران خودش را راضی نگه دارد تا با توفیق در انتخابات حداقلی وضع مبتذل کنونی حفظ شود و اعتبارات موسساتی که هیچ خدمتی به منافع ملی و عمومی نکردند از بودجه عمومی کشور پابرجا بماند. معتقدم مردم هر مسیری را انتخاب کنند مسیر افراطیون را انتخاب نخواهند کرد.

این نماینده ادوار مجلس درباره دو قطبی بین لاریجانی و جلیلی اظهار کرد: هنوز قطب های انتخابات شکل نگرفتند، اگر انتخابات محدود باشد امکان آنکه یک قطب بندی ضعیفی داشته باشیم وجود دارد اما اگر فضا به سمت مشارکت حداکثری برود، باید منتظر شکل گیری قطب های اصلی در انتخابات باشیم.

وی درباره عدم حمایت اصلاح طلبان از لاریجانی و میزان توفیق او برای جذب کردن آرای خاکستری بیان کرد: آقای لاریجانی روی ظرفیت 200 نماینده ادوار مجلس حساب باز کرده است. تجربه نشان می دهد آرای خاکستری جذب کاریزمای سیاستمداران نمی شوند بلکه می بینند که کدام نامزدی می تواند مشکلات آنها را برطرف کند. به عبارت دیگر قشر خاکستری زمانی پای صندوق رأی حاضر می شود که ببیند نامزدی با برنامه ای مشخص برای حل مشکلات آنها وارد عرصه شود.

فلاحت پیشه گفت: قشر خاکستری با شعار، چهره های آرایش شده و فضای توهین و فحش وارد عرصه انتخابات نمی شود. فقط زمانی می آید که نامزدی با کارنامه ای بتواند مشکلات این قشر را حل کند. در مجموع مردم کسی را برای قرار گرفتن در جایگاه ریاست جمهوری می پسندند که عُرضه استفاده از اختیارات رئیس جمهور را برای اداره کشور داشته باشد، به عبارت بهتر مصداق بارز و عملی یک رئیس جمهور قوی باشد.

نظر شما