شناسهٔ خبر: 66970050 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

تنش و جدل میان نمایندگان حزب اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان

نشستی که میان احزاب برنده انتخابات شورای استان کرکوک و محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق در بغداد برگزار شد به صحنه تنش و درگیری لفظی میان نمایندگان اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان تبدیل شد، اتحادیه میهنی می‌گوید حزب دمکرات کردستان با حمایت ترکیه، با جبهه ترکمانی و خمیس خنجر برای تشکیل دولت محلی کرکوک توافق کرده‌است.

صاحب‌خبر -

به گزارش  بولتن نیوز به نقل از کردپرس، در نشست میان محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق و احزاب سیاسی کرکوک، از حزب اتحادیه میهنی کردستان خالد شوانی وزیر دادگستری عراق و از حزب دمکرات کردستان، ریبر احمد وزیر داخلی و شاخوان عبدالله معاون رئیس پارلمان حضور داشتند. از جبهه ترکمانی (حسن توران) و از احزاب عرب نیز (خمیس خنجر) رئیس ائتلاف سیاده و چند تن دیگر در این نشست شرکت کردند.

یک منبع در این نشست به دراو میدیا گفت: «پس از طرح پیشنهاد تشکیل دولت محلی در کرکوک بین کردها و ترکمانها و اعراب سنی، جدل و درگیری لفظی میان خالد شوانی نماینده اتحادیه میهنی و ریبر احمد نماینده حزب دمکرات کردستان درگرفت»، این منبع اشاره کرد که تصدی استانداری بنا به این پیشنهاد بدین شرح بود: هفت ماه اول برای یک کرد غیرحزبی، یک سال برای ترکمان و دو سال برای اعراب سنی.

این پیشنهاد از سوی خمیس خنجر رئیس ائتلاف سیاده و ریبر احمد نماینده حزب دمکرات حمایت شد و با آن موافقت کردند اما خالد شوانی نماینده اتحادیه میهنی گفت ما موافق چنین توافقی نیستیم و اکثریت آرا هم با اتحادیه میهنی است، همچنین گفت که حزب دمکرات کردستان حق این را ندارد که به نام کردها حقوق کردها را ارزان بفروشد و گرایشات کشوری دیگر را در کرکوک اعمال کند، نمایندگان حزب دمکرات هم گفتند که ما یک عرب خوب را به یک کرد بد ترجیح می‌دهیم، به این ترتیب این پیشنهاد کنسل شد زیرا تنها هفت کرسی بود و به حد نصاب نرسید، فلذا در این نشست بر سر ادامه جلسات شورا توافق شد.

بنا به بیانیه دفتر سودانی، احزاب برنده انتخابات کرکوک در چهارچوب ائتلافی به نام ائتلاف اداره کرکوک، نشست را برگزار کرده‌اند، این همان اسم ائتلاف حکمرانی عراق یا ائتلاف اداره دولت است و تنها به جای دولت، اسم کرکوک بر آن گذاشته شده است.

در این نشست به تلاشها و گفتگوهای صورت گرفته درباره آماده سازی توافقنامه سیاسی میان اقلیت های استان و سازوکار تشکیل دولت محلی کرکوک "بر پایه قانون اساسی و بدون به حاشیه راندن هیچ اقلیتی" پرداخته شد زیرا قانون انتخابات شوراهای استانی شرایط خاصی برای کرکوک قائل شده و در این قانون درمورد استان کرکوک آمده است که "در تشکیل دولت محلی این استان باید همۀ اقلیتها مشارکت داشته باشند".

در این نشست مفاد متن توافقنامه سیاسی میان احزاب برنده، نهایی شد اما قرار است یک سری تجدید نظرها در آن اعمال شود و همچنین قرار است در یک زمان توافق شده، جلسه شورای استانی کرکوک به منظور آغاز مراحل قانونی برای تشکیل دولت محلی و تایید مفاد اصلی توافقنامه سیاسی برگزار شود.

نظر شما