شناسهٔ خبر: 66968768 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

منبع عبری:سخنان بایدن از آتش‌بس به مذاق اسرائیل خوش نیامد

یک رسانه عبری با اشاره به اینکه دولت آمریکا از تحقق اهداف اسرائیل در جنگ غزه و به ویژه «پیروزی مطلق» که نتانیاهو درباره آن صحبت می‌کند، ناامید شده است، تاکید کرد صحبت‌های دیشب بایدن درباره پیشنهاد تل‌آویو برای آتش‌بس، به مذاق تل‌آویو خوش نیامد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های رژیم صهیونیستی در واکنش به سخنانی که شب گذشته «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا درباره پیشنهاد جدید اسرائیل برای آتش بس در غزه مطرح کرد اعلام کردند که این افشاگری بایدن درباره پیشنهاد اسرائیل به مذاق اسرائیلی‌ها خوش نیامد و کابینه بنیامین نتانیاهو آن را یک سخنرانی ضعیف تلقی کرد که حماس و گروه‌های فلسطینی را محکوم نمی‌کند.

روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت در گزارشی به این منظور نوشت: جو بایدن در سخنرانی شب گذشته خود در واقع ناامیدی دولت آمریکا از تحقق «پیروزی مطلق» اسرائیل و ادامه این جنگ و همچنین نگرانی از موضع وزرای افراطی کابینه نتانیاهو را ابراز کرد؛ به ویژه در شرایطی که احتمال استعفای «بنی گانتس» عضو ارشد کابینه جنگ اسرائیل بسیار بالاست. از طرف دیگر بایدن در این سخنان خود هیچ فشاری به حماس وارد نکرد و از اسرائیل خواست پیشنهادی که خودش داده بود را بپذیرد.

در ادامه این گزارش آمده است: به عبارت ساده‌تر این سخنان جو بایدن به مذاق اسرائیل خوش نیامد و کابینه نتانیاهو معتقد است بایدن یک سخنرانی ضعیف انجام داد که در آن توجهی به محکوم کردن حماس و گروه‌های فلسطینی نداشت. در این میان دفتر نخست وزیری اسرائیل سعی کرد با بایدن مقابله نکند و نسخه متفاوتی از پیشنهادی که به حماس ارائه شده، ارائه کرد که این پیشنهاد با چیزی که رئیس جمهور آمریکا گفته تفاوت دارد.

این رسانه عبری ادامه داد: بایدن به مدت 7 دقیقه درباره پیشنهاد اسرائیل به حماس صحبت کرد و در مقابل از اسرائیلی‌ها خواست این پیشنهاد را بپذیرند که این مسئله نشان می‌دهد طرف آمریکایی به کابینه اسرائیل و شخص نتانیاهو شک دارد. بایدن گفت: ما نباید فرصت را از دست بدهیم و نباید برای یک مفهوم نامشخص از پیروزی مطلق این جنگ را ادامه داد. ادامه این روند به اقتصاد و ارتش اسرائیل و منابع انسانی آن آسیب می‌زند و همچنین سبب افزایش انزوای اسرائیل در جهان خواهد شد. علاوه بر آن اسرای اسرائیلی نمی‌توانند از غزه برگردند، امنیت دائم برای اسرائیل وجود نخواهد داشت و منجر به شکست حماس نخواهد شد.

یدیعوت آحارانوت تصریح کرد: در این میان نکته مهمی وجود دارد که باید به آن توجه کنیم و آن هم مربوط به زمان این سخنرانی بایدن بود که نزدیک به زمان احتمالی استعفای بنی گانتس، عضو کابینه جنگ اسرائیل است. سخنان بایدن بیانگر نگرانی دولت وی درباره افراط گرایی نتانیاهو در غیاب بنی گانتس است. از سوی دیگر بایدن در این سخنان خود فریب اسرائیل را فاش و اعلام کرد که اسرائیل در واقعیت با پایان جنگ، بدون نابودی حماس و با مذاکرات آتش بس، حتی بعد از مرحله اول توافقی که 6 هفته طول خواهد کشید موافقت کرده است.

بر اساس این گزارش، اگر اسرائیل واقعا یک پیشنهاد سه مرحله‌ای ارائه داده و منتظر پاسخ حماس است پس فشار بر حماس کجاست؟ این بخش (فشار بر حماس) اصلاً در اظهارات بایدن وجود نداشت و در واقع آنچه از سخنرانی بایدن می‌توانیم متوجه شویم این بود که بیشتر فشارها بر اسرائیل اعمال شد. موضوع دیگری که باید در صحبت‌های بایدن به آن توجه کنیم، انزجار وی از نتانیاهو و وعده‌های او برای پیروزی مطلق است.

در ادامه گزارش یدیعوت آحارانوت تاکید شده است: در واقع بایدن خطاب به اسرائیلی‌ها گفت که شعارهای نتانیاهو را باور نکنید و چیزی به اسم پیروزی مطلق وجود ندارد. همچنین بایدن می‌خواست به اسرائیلی‌ها بگوید که حماس عملاً شکست خورده و دیگر قادر به انجام عملیاتی مشابه 7 اکتبر نیست. اما در هفته‌ای که حملات موشکی از نوار غزه به سمت مواضع اسرائیل ادامه داشته و نیروهای مسلح به شهرک «بات حیفر» در کرانه باختری حمله کرده‌اند بعید است که اسرائیلی‌ها حرف‌های بایدن را باور کنند.

این رسانه تصریح کرد: بایدن با سرعت 200 کیلومتر در ساعت علیه افراطی‌ها در کابینه نتانیاهو صحبت کرد و گفت که آنها خواستار ادامه جنگ تا ابد هستند. روشن است که بایدن اشاره به «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی اسرائیل، «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی و سایر عناصر افراطی حزب لیکود داشت. این صحبت‌های بایدن بیانگر ناامیدی شدید آمریکا از بن‌بست در مذاکرات و رکود آن است. اظهارات بایدن بیانگر آن بود که اسرائیل باید بهای سنگینی بدهد؛ به این صورت که حماس در نوار غزه حکمرانی خواهد کرد و قدرت نظامی خود را حفظ می‌کند.

به گزارش تسنیم، شب گذشته، بایدن در سخنانی مدعی شد که تل آویو پیشنهاد جدیدی برای آتش بس و بازگرداندن اسیران ارائه کرده که این پیشنهاد به حماس منتقل شده است.

وی ادعا کرد که مرحله اول شامل آتش بس، عقب نشینی اسرائیل از غزه و آزادی شماری از اسیران است. اسرائیل، پیشنهاد جدیدی مبتنی بر سه مرحله ارائه کرده که نقشه راهی برای آتش بس و آزادی گروگانها(اسیران) است و این پیشنهاد از طریق قطر به حماس منتقل شده است.

انتهای پیام/

نظر شما