شناسهٔ خبر: 66968128 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

تزریق واکسن اچ‌پی‌وی هنوز برای عموم لازم نیست

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آن دسته از افراد که می‌گویند تزریق این واکسن لازم است، مطالعه‌ای که می‌گوید این واکسن قرار است از چه چیزی و با چه آمار و ارقامی جلوگیری کند را بیاورند، در آن زمان من تابع شما خواهم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فانا، حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رابطه با این موضوع که آیا اضافه کردن واکسن HPV به برنامه واکسیناسیون کشور لازم است یا نه اظهار داشت: ما در کشور یک کمیته داریم، به اسم کمیته کشوری واکسیناسیون که افراد بسیار بزرگی و اساتید دانشگاه در این کمیته هستند؛ همچنین سال‌ها استاد مرندی رئیس این کمیته بودند. در رابطه با برنامه واکسیناسیون من تصمیم نمیگیرم، این کمیته تصمیم می‌گیرد.

وی افزود: این کمیته از ده سال پیش می‌گفت که واکسن پنوموکوک مهم است و در این رابطه هرسال نامه می‌داد. اما در رابطه با واکسن HPV یک نامه هم ندارم. البته این موضوع بیانگر این نیست که به فکر نیستند، بلکه آن‌ها هم برای خودشان دیتا می‌خواهند.

معاون بهداشت تصریح کرد: در رابطه با لزوم تزریق واکسن HPV باید مطالعه صورت بگیرد و بگوید طبق این آمار و ارقام واکسن وارد کنید. طبق چیزی که به من اطلاع داده اند، من قاطعانه می‌گویم که هنوز واکسن HPV برای عموم لازم نیست. کمیته واکسیناسیون در این رابطه نظر بدهد ما در خدمتشان هستیم. کمااینکه این واکسن در کشور وجود دارد و مردم امکان تزریق آن را دارند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر آمار ما نشان نمی‌دهد که تزریق این واکسن برای عموم از نظر اقتصادی و یا بیماری به صرفه است. متأسفانه اشتباهات علمی فراوانی اتفاق می‌افتد و دانشمندان درباره آن صحبت می‌کنند. باید پرسید من واکسن HPV را برای چه می‌خواهم؟ واکسن HPV فقط برای کاهش سرطان دهانه رحم است. سرطان دهانه رحم جزو ده تا اولویت اول من نیست، من اولویت‌های دیگری دارم. تعداد ابتلا به این بیماری آنقدر کم است که اگر من بخواهم این واکسن را تزریق کنم، ممکن است عوارضش بیشتر باشد.

فرشیدی در پایان گفت: ما نمی‌خواهیم غیرعلمی صحبت کنیم. آن دسته از دوستان که می‌گویند تزریق این واکسن لازم است، مطالعه‌ای را که می‌گوید این واکسن از چه چیزی و با چه آمار و ارقامی قرار است جلوگیری کند را بیاورند و در آن زمان من تابع شما خواهم بود.

برچسب‌ها:

نظر شما