شناسهٔ خبر: 66966821 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

هشدار جدی به شهروندان تهران و البرز/ طوفان در راه است، در خانه بمانید!/ ویدئو هشدار جدی به شهروندان تهران و البرز/ طوفان در راه است، در خانه بمانید!/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، سازمان هواشناسی از وقوع رگبار باران در برخی استان‌ها، طوفان و وزش باد شدید در نقاط مختلف کشور خبر داد؛ بر اساس هشدار هواشناسی، به شهروندان ساکن تهران، قم، البرز، مرکزی، همدان و کرمانشاه توصیه شده است که به وزش باد شدید و طوفان در ساعات بعدازظهر توجه کنند. براساس نقشه‌های همدیدی

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، سازمان هواشناسی از وقوع رگبار باران در برخی استان‌ها، طوفان و وزش باد شدید در نقاط مختلف کشور خبر داد؛ بر اساس هشدار هواشناسی، به شهروندان ساکن تهران، قم، البرز، مرکزی، همدان و کرمانشاه توصیه شده است که به وزش باد شدید و طوفان در ساعات بعدازظهر توجه کنند.

براساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری هواشناسی، امروز «شنبه، ۱۲ خرداد ۱۴۰۳»، در استان‌های البرز، تهران، شمال استان‌های آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل، رگبار و رعدوبرق، طوفان و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود. سازمان هواشناسی از بارش‌های پراکنده باران در برخی استان‌ها، از جمله تهران طی امروز تا سه‌شنبه خبر داد و برای استان‌های ساحلی جنوب و شمال کشور هشدار صادر کرد.

سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد که در روز‌های آینده اکثر شهر‌های ایران با کاهش دما تا ۴ درجه مواجه می‌شوند. همچنین ساکنین پایتخت بعدازظهر امروز باید در انتظار وزش باد شدید باشند. با اعلام سازمان هواشناسی دمای تهران امروز، به ۳۸ درجه می‌رسد؛ روز گذشته، دماسنج در نواحیِ شمالی کشور ۴۰ درجه و نواحیِ جنوبی ۵۰ درجه را نشان داد.

در روز‌های آینده، در اکثر شهر‌ها دما، تا ۴ درجه کاهش می‌یابد. غیرمتعارف‌ترین بالاترین دما در گرگان با ۴۴ درجه بوده است و احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌ها وجود دارد.

هشدار افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: شنبه 1403/03/12

زمان پایان: بعدازظهر دوشنبه 1403/03/14

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد در محدوده 28 نات و بیشتر و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا بین 1.5 تا 2 متر در مناطق ساحلی و بیش از 2 متر در مناطق دور از ساحل (با تأکید بر استان‌های مازندران و گلستان)

منطقه اثر:

شنبه 1403/03/12 و یکشنبه 1403/03/13: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان.

دوشنبه 1403/03/14: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های مازندران و گلستان، در دریای خزر.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران و آسیب به قایق‌های سبک و تفریحی، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، احتمال آسیب به شناورهای سبک، احتمال اختلال در فعالیت‌های بندری و اختلال در تردد شناورها و فعالیت‌های فراساحلی.

توصیه: منع شنا و فعالیت‌های تفریحی، اعمال محدودیت در تردد قایق‌ها و شناورهای سبک تفریحی و صیادی، احتیاط در فعالیت‌های دریایی در مناطق فراساحل، در نظر گرفتن تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت در حوزه‌های مختلف.

هشدار افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: شنبه 1403/03/12

زمان پایان: اوایل وقت دوشنبه 1403/03/14

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد در محدوده 28 نات و بیشتر و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا بین 1.5 تا 2 متر در مناطق ساحلی و بیش از 2 متر در مناطق دور از ساحل

منطقه اثر:

شنبه 1403/03/12: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر در خلیج فارس.

یکشنبه 1403/03/13: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر در خلیج فارس و نواحی ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان در شرق خلیج فارس.

دوشنبه 1403/03/14: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر در خلیج فارس.

اثر مخاطره: خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در تردد و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و نیمه‌سنگین و سنگین، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی.

توصیه: منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی، فراساحلی، سکوهای نفتی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.

سازمان هواشناسی با توصیه به ساکنین استان‌های مرکزی و غربی اعلام کرد: «به افراد ساکن تهران، قم، البرز، مرکزی، همدان و کرمانشاه توصیه می‌کنیم که به وزش باد در ساعات بعدازظهر توجه کنند.»

 

هشدار رگبار و طوفان هواشناسی برای چند استان کشور

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از وقوع رگبار باران در برخی استان‌ها و وزش باد شدید در نقاط مختلف کشور خبر داد.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی افزود: امروز (۱۲ خرداد ماه) در برخی مناطق اردبیل و شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی رشد ابر و رگبار پراکنده و وزش باد پیش‌بینی می‌شود و در سایر مناطق کشور جو آرام و آسمان صاف حاکم است.

او اضافه کرد: دوشنبه (۱۳ خرداد ماه) در برخی نقاط سواحل غربی دریای خزر و اردبیل و آذربایجان شرقی بارش پراکنده رخ می‌دهد.

ضیاییان افزود: سه‌شنبه (۱۴ خرداد ماه) در برخی نقاط آذربایجان غربی، زنجان، قزوین، مرکزی، مازندران، شمال سمنان و ارتفاعات استان‌های البرز تهران و خراسان رضوی به‌ویژه در ساعات بعد از ظهر رگبار و رعد و برق وزش باد شدید موقت و در برخی نقاط گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی اضافه کرد: طی پنج روز آینده در نوار شرقی کشور به‌ویژه در منطقه زابل همچنین از شنبه تا دوشنبه در جنوب غرب و از بعدازظهر یکشنبه تا سه شنبه در بخش‌هایی از شمال شرق، شرق، مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز وزش باد شدید، در برخی مناطق احتمال خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا انتظار می‌رود.

به گفته ضیاییان، از اواخر وقت شنبه تا دوشنبه دریای خزر، خلیج فارس، تنگه هرمز و سه شنبه دریای عمان تنگه هرمز مواج خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده گفت: آسمان تهران فردا (۱۳ خرداد ماه)، صاف تا کمی ابری، وزش باد، گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۲۷ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد، دوشنبه (۱۴ خرداد) صاف تا کمی ابری، وزش باد، گاهی افزایش باد با حداقل دمای ۲۲ و حداکثر دمای ۳۳ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی در پایان اظهار کرد: طی فردا و پس‌فردا، شهرکرد با کمینه ۹ و ۱۱ درجه سانتی‌گراد و اهواز با بیشینه ۴۴ و ۴۶ دمای درجه سانتی‌گراد، خنک‌ترین و گرم‌ترین مرکز استان‌ها پیش‌بینی می‌شوند.

منبع: sharghdaily-932774

نظر شما