شناسهٔ خبر: 66966214 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دانشگاه خنت بلژیک ارتباط خود با اسرائیل را قطع کرد

دانشگاه خنت بلژیک ارتباطات خود را با تمام دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی اسرائیل قطع کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مقامات دانشگاه خنت بلژیک اعلام کردند این دانشگاه کلیه ارتباطات خود را با تمام دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی اسرائیل به دلیل همراستا نبودن با سیاست های حقوق بشری این دانشگاه، قطع کرد.

بر این اساس، معترضان حامی فلسطین در دانشگاه خنت، از ماه مه تاکنون، به تهاجم نظامی و وحشیانه رژیم صهیونیستی به باریکه غزه اعتراض داشته و بخش هایی از محوطه دانشگاه را اشغال کرده‌اند.

دانشگاه خنت در بیانیه‌ای اعلام کرد با تحقیقات انجام شده توسط این دانشگاه، نگرانی ها درباره ارتباط بین موسسات آموزشی اسرائیل و رژیم، ارتش و سرویس های امنیتی آنها، آشکار شد.   

در این تحقیقات همچنین به حکم اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری درباره وخیم شدن شرایط انسانی در غزه در ماه های اخیر، اشاره شده است.

بر اساس این گزارش، دانشگاه خنت حدود 2 هفته پیش ارتباط خود را با 3 موسسه اسرائیلی قطع کرده اما در حال حاضر 18 پروژه مشارکتی در حال انجام با موسسات آموزشی اسرائیل دارد.

این دانشگاه تصریح کرد که پروژه های تحقیقاتی خود با 6 موسسه غیرآموزشی اسرائیل ادامه خواهد داد زیرا هیچ ارتباطی را بین این موسسات و نقض حقوق بشر در غزه نیافته است.

با اعلام این خبر، معترضان اظهار کردند که از این تصمیم استقبال می کنند اما می خواهند این تصمیم به دیگر موسسات اسرائیلی از جمله 6 موسسه غیرآموزشی فوق الذکر که دانشگاه خنت با آنها ارتباط دارد، تعمیم یابد. آنها تصریح کردند که به اعتراضات خود ادامه می دهند.

ابتدای هفته جاری نیز دو دانشگاه دیگر بلژیک از اعمال تغییرات در روابط خود با موسسات اسرائیلی خبر داده بودند.

بر این اساس، مقامات دانشگاه آنتروپ اعلام کردند که پروژه های تحقیقاتی در حال انجام با موسسات اسرائیلی ادامه می یابد اما پروژه های جدید با شریک اسرائیلی به حالت تعلیق در می آید.

دانشگاه بروکسل اعلام کرد که دیگر هیچ پروژه‌ای را با مشارکت اسرائیلی ها انجام نمی دهند و در عین حال تا زمان آزادی گروگان های اسرائیلی، همین نوع مشارکت را با دوستان فلسطینی خود نخواهند داشت.

قطع ارتباط دانشگاه ها با موسسات و دانشگاه های اسرائیلی خواسته معترضان حامی فلسطین در بسیاری از ایالت های آمریکا نیز بوده است.

موج اعتراضات حمایت از فلسطین در محوطه‌های دانشگاه‌های آمریکا بعد از دستگیری صدها نفر از معترضان در دانشگاه کلمبیا گسترده‌تر شده و بعد از سرایت به اکثر دانشگاه‌های این کشور به دانشگاه‌های سایر کشورهای دنیا نیز کشیده شد.

رسانه های آمریکا گزارش دادند که نیروهای پلیس آمریکا از آغاز جنبش های دانشجویی در حمایت از غزه به مدت 2 هفته در 25 دانشگاه این کشور در 21 ایالت، 1000 دانشجوی معترض به جنایت‌های رژیم اسرائیل در غزه را بازداشت کرده‌اند.

اعتراضات از دانشگاه کلمبیا در نیویورک از 17 آوریل آغاز شد و دانشجویان معترض خواستار قطع رابطه این دانشگاه با نهادهای اسرائیل که در جنگ غزه نقش دارند شدند. معترضان در دانشگاه‌های دیگر نیز خواسته‌های مشابهی داشتند.

در همین حال یک نظرسنجی در ایالات متحده نشان می‌دهد که اکثریت دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا از غزه و حماس حمایت می‌کنند.

روزنامه نیویورک پست اقدام به برگزاری یک نظرسنجی کرده که بر اساس آن، 65 درصد دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا از اعتراضات در حمایت از فلسطین و غزه حمایت کرده و 43 درصد نیز در این اعتراضات شرکت کردند.

بر پایه این نظرسنجی، 63 درصد دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا با حماس ابراز همبستگی می‌کنند.

همچنین 15 درصد از شرکت کنندگان در تظاهرات‌ها و اعتراضات بر این باورند که "اسرائیل" نباید وجود داشته باشد.

 

انتهای پیام/    

نظر شما