شناسهٔ خبر: 66964314 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

افزایش اشعه uv در کدام استان‌ها رخ داد؟/توصیه‌های مهم برای فرار از این اشعه خطرناک

اقتصادنیوز: پس از افزایش طاقت‌فرسای دمای هوا در اکثر نقاط کشور و اعلام یکی از مسئولان سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش اشعه uv در برخی استان‌ها، مهمترین توصیه‌ها شامل استفاده از کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، با افزایش دمای هوای کشور در برخی نقاط از جمله تهران، انتشار یک خبر در خصوص بالارفتن سطح اشعه uv باعث نگرانی مردم شد. بر اساس آنچه که در شبکه های مجازی منتشر شد، بر اساس تصویری از یک نمودار در شبکه‌های اجتماعی، هشدار داده شده که میزان این اشعه از روز گذشته جمعه 11 خردادماه تا دوشنبه 14 خردادماه در کشور به عدد ۱۲ می‌رسد که این عدد بسیار بالا و خطرناک است.

اشعه فرابنفش uv چیست؟

اما اشعه فرابنفش uv چیست و چه ضررهایی برای انسان دارد؟ فرابنفش یا به اختصار  UV ، موجی است در گستره امواج الکترومغناطیسی با طول موجی در محدوده ۱۰۰ تا ۴۰۰ نانومتر که کوتاه‌تر از نور مرئی و بلندتر از پرتو ایکس است.

به بیانی دیگر، انرژی آن کمتر از پرتو ایکس ولی بیشتر از نور مرئی است. پرتو UV در نور خورشید موجود است و تقریباً شامل ۱۰٪ از تمام امواج منتشر شده از سطح خورشید می‌شود. 

مضرات اشعه uv برای انسان

تابش اشعه فرابنفش عوارضی بر سطوح چشم بر جای می گذارد و شایع ترین دلیل شناخته شده برای سرطان های پلک و ملتحمه چشم محسوب می شود. براساس گزارش ایرنا، برای پیشگیری از این عوارض، استفاده از عینک دودی استاندارد و کلاه لبه دار توصیه می شود و افرادی مانند کشاورزان و ماموران پلیس که به صورت مستمر در معرض آفتاب هستند باید زیر سقف، اتاقک موقت یا چتر استفاده کنند.

کودکان و افراد مسن 2 گروه در معرض خطر بیشتر هستند. این گروه ها در زمانی که تابش آفتاب شدید تر است از ساعت 9 صبح تا پنج بعدازظهر از حضور در محیط های باز خودداری کنند. سوختگی، قرمزی، خشکی، سوزش، خارش و پوسته پوسته شدن پوست از جمله عوارض اشعه فرابنفش است که در صورت شدید بودن منجر به تاول، سوختگی و زخم می شود که با دارو قابل درمان است.

بعد از انتشار این اخبار در شبکه های اجتماعی، صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور به ایسنا گفته است: « بر اساس نقشه‌های هواشناسی، میزان اشعه‌ فرابنفش در کشور در ساعات بعدازظهر به بیشتر از عدد ۱۱ و نزدیک ۱۲ می‌رسد و در واقع محتوای این پیام درست است. اما باید به این نکته توجه داشت که بر اساس موقعیت کشور ما، این مسئله اصلا چیز جدیدی نیست و هر سال در فصول گرم سال این اتفاق در کشور ما رخ می‌دهد. یعنی تابش خورشید در فصل تابستان در اغلب مناطق، این اتفاق را رقم می‌زند.»

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی ادامه داد: «بر همین اساس، پزشکان استفاده از کرم‌های مخصوص ضدآفتاب و عینک آفتابی استاندارد را پیشنهاد می‌کنند.»

اشعه فرابنفش در کدام مناطق کشور زیاد است؟

به گزارش اقتصادنیوز، ضیاییان با اشاره به جزئیات این افزایش میزان درجه اشعه UV گفت: «در استان های خراسان شمالی، بخشی هایی از خراسان رضوی، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و تمام سواحل کشور اعداد پائینی بین ۲ تا ۵ یا ۷ تا ۱۱ دارند اما در سایر استان ها این عدد به بیشتر از ۱۱ می‌رسد.»

وی افزود: «اشعه uv از صبح ها تا حدود ساعت ۱۳ ظهر در تراز معمولی قرار دارد اما از ساعت ۱۴ تا ۱۷ میزان این اشعه افزایش پیدا می‌کند و خطرناک می‌شود.»

نظر شما