شناسهٔ خبر: 66961175 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

مشکلات سلامتی که بعد از 50 سالگی، ناگهان ظاهر می شوند

مشکلات سلامتی که بعد از 50 سالگی ممکن است به شکل ناگهانی خود را نشان بدهند، می توانند برای شما بسیار خطرآفرین بشوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، وقتی از 50 سال گذشته باشید، برخی از بیماری ها می توانند به طور ناگهانی و دردناک خود را نشان دهند و دردهایی که ممکن است در جوانی زیاد نگران آن نباشید می تواند نشانه مشکلات بزرگتر در میانسالی باشد.

حمله قلبی

735000 نفر هر سال حمله قلبی را تجربه می کنند. یک مرد 50 ساله 1 در 2 شانس ابتلا به بیماری قلبی را دارد.

شایع ترین نشانه های آن، درد قفسه سینه، تنگی نفس و درد در پشت، شانه یا گردن است. همچنین ممکن است احساس تعریق، سرگیجه یا استفراغ داشته باشید.

اگر وزن مناسبی داشته باشید، سیگار نکشید و ورزش منظم داشته باشید، ریسک شما پایینتر خواهد بود.

سکته مغزی

سکته زمانی است که خون آنطور که باید به قسمت هایی از مغز شما نمی رسد و سلول های مغز شروع به مردن می کنند.

اگر ضعف یا بی حسی ناگهانی در صورت، بازوها یا پاهای خود داشتید، رفتار خود را از دست دادید یا گیج شدید و در صحبت کردن مشکل دارید، فوراً کمک پزشکی بگیرید.

اگر فشار خون خود را کنترل کنید، رژیم غذایی کم کلسترول داشته باشید، استرس خود را مدیریت کنید، ورزش کنید و سیگار را ترک کنید، می توانید ریسک این مشکل خطرناک را کاهش دهید.

آنوریسم

بسیاری از تغییراتی که در شیوه زندگی برای کاهش خطر بیماری قلبی و سکته ایجاد می‌کنید، می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را نیز کاهش دهد. آنوریسم زمانی اتفاق می‌افتد که دیواره شریان های شما ضعیف شده و به بیرون برآمده می‌شود. اگر آن دیوار از بین برود، می تواند منجر به خونریزی داخلی جدی یا حتی سکته شود.

علائم آنوریسم می تواند شامل درد، حالت تهوع، سرگیجه، پوست مرطوب و ضربان قلب سریع باشد.

سنگ کیسه صفرا

اینها تکه های سفت شده صفرا هستند، مایعی که به بدن شما کمک می کند تا از شر مواد زائد خلاص شود. بسیاری از این سنگ های کیسه صفرا در راه خروج از کیسه صفرا گیر می کنند.

اندازه آنها از یک دانه شن تا یک توپ گلف متغیر است و می تواند باعث درد شدید در قسمت بالای شکم یا پشت ناف شما شود.

اگر اضافه وزن داشته باشید، دیابت یا بیماری کرون داشته باشید یا ورزش نکنید، احتمال ابتلا به آنها بیشتر خواهد شد.

پانکراتیت حاد

گاهی اوقات، سنگ کیسه صفرا می تواند باعث این بیماری شود؛ پانکراتیت التهاب پانکراس است که آنزیم‌ها و هورمون‌هایی مانند انسولین می‌سازد که به هضم غذا کمک می‌کنند.

پانکراتیت حاد، باعث درد شدید معده، حالت تهوع، استفراغ و تب می شود و می تواند تهدید کننده زندگی باشد. در صورت داشتن این علائم فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.

این بیماری، همچنین می تواند ناشی از نوشیدن زیاد، سطوح بالای کلسیم یا نوعی چربی به نام تری گلیسیرید باشد.

شکستگی استخوان ها

استخوان‌های شما ممکن است با بالا رفتن سن ضعیف شده و احتمال شکستن آنها بیشتر باشد و از دست دادن استخوان یا پوکی استخوان به ویژه در زنان مسن شایع تر است.

کلسیم و ویتامین D می توانند باعث کند شدن این بیماری یا جلوگیری از بدتر شدن آن شوند و برخی داروها می توانند به حفظ استخوان یا حتی بازسازی آن کمک کنند.

سرگیجه

اگر کریستال های ریز گوش داخلی که به شما در کنترل تعادل کمک می کنند، به اطراف حرکت کنند، ممکن است سرگیجه اتفاق بیفتد و با افزایش سن احتمال ابتلا به آن بیشتر است، احتمالاً به این دلیل که کریستال ها در جای خود ثابت نمی مانند.

پزشک شما می تواند آن را با یک سری حرکات سر که آن ذرات را به جای خود برمی گرداند، درمان کند.

مشکلات شبکیه

شبکیه شما یک لایه حساس به نور در چشم شما است که به مغز شما می گوید که چه چیزی می بینید و اگر از دیواره بیرونی چشم شما دور شود، اکسیژن و سایر موارد مورد نیاز را دریافت نمی کند. ممکن است لکه های شناور یا جرقه های نور را ببینید؛ ممکن است بینایی خود را برای همیشه از دست بدهید، بنابراین فوراً به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات مربوط به جدایی شبکیه در افرادی که بسیار نزدیک بین هستند یا جراحی آب مروارید یا سایر بیماری های چشمی انجام داده اند، بیشتر دیده می شود.

سنگ کلیه

سنگ کلیه، توده های سختی هستند که معمولاً از کلسیم ساخته شده اند و در کلیه های شما تشکیل می شوند. آنها اغلب بدون ضرر از بدن شما خارج می شوند، اما سنگ های بزرگتر می توانند بسیار دردناک باشند و باعث خونریزی یا عفونت شوند یا جریان ادرار را مسدود کنند.

سنگ های کلیوی در مردان شایع تر از زنان هستند.

شما می توانید با نوشیدن مایعات فراوان به پیشگیری از آنها کمک کنید. آب نیز بهترین گزینه در بین نوشیدنی های دیگر برای شما است.

ذات الریه

افراد بالای 50 سال در معرض خطر بیشتری از نوع ذات الریه ناشی از باکتری هستند، نه نوعی که توسط ویروس ایجاد می شود.

این بیماری که پنومونی پنوموکوکی نامیده می شود، می تواند تهدید کننده زندگی باشد و افراد مسن بیشتر احتمال دارد به آن مبتلا شوند زیرا سیستم ایمنی بدن با افزایش سن ضعیف تر می شود.

واکسن هایی برای آن وجود دارد و CDC آنها را برای همه افراد بالای 65 سال توصیه می کند.

تنگی کانال نخاعی

این مشکل سلامتی به آرامی ایجاد می شوند، اما می تواند ناگهان خود را نشان دهد. زمانی اتفاق می افتد که کانالی در ستون فقرات شما که نخاع و سایر اعصاب شما را نگه می دارد، معمولاً به دلیل آرتروز باریک می شود. در نتیجه اعصاب ممکن است فشرده شوند و باعث درد، بی حسی یا گرفتگی در ناحیه کمر یا گردن شما شوند.

تنگی کانال نخاعی را می توان با دارو یا فیزیوتراپی یا در برخی موارد جراحی درمان کرد.

نقرس

این وضعیت به صورت درد و تورم ناگهانی در یکی از مفاصل شما، اغلب انگشت شست پا، ظاهر می شود و نوعی آرتریت است که در اثر تجمع اسید اوریک در بدن شما ایجاد می شود.

اگر داروهای خاصی برای فشار خون بالا مصرف می کنید، گوشت قرمز و صدف می خورید یا الکل می نوشید، در معرض خطر بیشتری قرار دارید.

آمبولی ریه

آمبولی زمانی اتفاق می افتد که یک لخته خون در یک رگ خونی در یکی از ریه های شما گیر می کند و احتمال این بیماری بعد از 50 سالگی بالا می رود؛ می تواند جدی باشد، بنابراین اگر درد قفسه سینه، تنگی نفس ناگهانی و سرگیجه دارید، سریعاً به پزشک کمک کنید.

همچنین ممکن است سرفه ای کنید یا حتی ممکن است باعث ایجاد مقداری خون، درد ساق پا و پوست لطیف یا آبی رنگ شود. لخته خون اغلب در پای شما ظاهر می شود، بنابراین نشانه اولیه ممکن است تورم یا درد در یکی از ساق پاها باشد.

اگر بیماری قلبی دارید یا جراحی داشته اید یا برای مدت طولانی در وضعیت سخت (مانند هواپیما یا ماشین) قرار داشته باشید، ریسک شما برای این بیماری افزایش می یابد.

برچسب‌ها:

نظر شما