شناسهٔ خبر: 66960330 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

ثبت شرکت پیمانکاری و افزایش رتبه +نکات مهم ۱۴۰۳

صاحب‌خبر - از مهمترین دغدغه‌های افراد حقیقی و حقوقی مراجعه کننده به اداره ثبت شرکت ها مراحل و شرایط ثبت شرکت های پیمانکاری و چگونگی افزایش رتبه آن ها می باشد که در این مقاله بطور کامل و صفر تا صد مراحل انجام این کار و افزایش رتبه آن را توضیح خواهیم داد.

بیشترین آمار ثبت شرکت متعلق به شرکت های پیمانکاری است که در این مجموعه‌ها، پیمانکار مسئولیت انجام امور و کارهایی که به شرکت آنها سپرده شده است را برعهده میگیرد. از جمله وظایف پیمانکاران طراحی، ساخت، اجرا و نظارت در بخش های مختلف نفت، عمرانی و تاسیسات است.

پیمانکاران در 5 پایه رتبه بندی می شوند که شامل پیمانکاران پایه پایه یک، دو، سه، چهار و پنج می‌باشند که این رتبه بندی با تشخیص صلاحیت پیمانکار و بر اساس ماده 7 آیین نامه طبقه بندی میشود.

جهت مشاوره برای ثبت

شرکت و چگونگی افزایش رتبه آن می توانید با مشاورین ثبت تک سفیر در تماس باشید.


 

شرایط ثبت شرکت پیمانکاری


شرکت های پیمانکاری عموما در قالب شرکت های با مسئولیت محدود و یا شرکت های سهامی خاص تاسیس می گردند که شرایط ثبت هرکدام از آن ها براساس یکسری پارامترهای خاص می باشد.

دسته بندی های مختلفی برای شرکت های پیمانکاری درنظر گرفته می شود که این دسته بندی شامل ساختمان، راه و ترابری،آب،صنعت و معدن وغیره می باشد که باتوجه به حوزه فعالیتشان در یکی از این دسته ها قرار می گیرند.

قالب و نوع فعالیت شرکت پیمانکاری باید قبل از طی مراحل ثبت آن مشخص شود تا پس از ثبت بتوانند از مجوز فعالیت خود استفاده کنند. امکان دریافت تسهیلات بانکی، شرکت در مزایده ها و مناقصات و بهره مندی از مزایای دیگر با این مجوز فراهم می گردد.

یکسری شرایط عمومی و اختصاصی جهت تاسیس شرکت های پیمانکاری وجود دارد که توسط قانونگذار تعیین شده است و باید از آن تبعیت شود.

معمولا شرایط عمومی تعیین شده برای تاسیس شرکت های مختلف مشترک است و فقط در شرایط اختصاصی باهم تفاوت دارند که به فلسفه تشکیل شرکت ها بر میگردد.
 

برای ثبت شرکت پیمانکاری، فراهم کردن یکسری مدارک برای ثبت آن لازم می‌باشد:

 
  • مدارک لازم برای اعضای شرکت های سهامی خاص:
     
    • اظهارنامه برمبنای تعهد تمامی سهام

      انتخاب مدیران و بازرسان

      آگهی تاسیس شرکت در روزنامه های رسمی کشور

    مدارک لازم برای اعضای شرکت های با مسئولیت محدود:

    کپی شناسنامه و کارت ملی اعضا

    امضای اقرار نامه

    ارائه مجوز

    ارائه اصل گواهی عدم سوء پیشنیه

     

 

مراحل ثبت شرکت پیمانکاری


پس از تکمیل مدارک لازم برای ثبت شرکت پیمانکاری و تعیین نمودن نوع فعالیت آن نوبت آن است که چگونگی سپری کردن مراحل ثبت آن توضیح داده شود که بر اساس قوانین و مقررات وضع شده در ایران مراحل ثبت عبارت هستند از:
 
  • اولین گام فراهم نمودن مدارک مورد نیاز می باشد.

    دومین گام انتخاب نام برای شرکت است که براساس نوع شرکت و حوزه فعالیت آن ها می باشد.

    سومین گام مراجعه به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها ssaa. ir است که می بایست در این سامانه کلیه اطلاعات وارد شود.

    بعد از تایید نهایی اداره ثبت شرکت ها، گام آخر انتشار آگهی تاسیس شرکت پیمانکاری در روزنامه رسمی یا کثیرالانتشار کشور می باشد.

     

هزینه ثبت شرکت پیمانکاری چقدر است؟


با توجه به این حجم از تفاوت هایی که بین شرکت ها وجود دارد، نباید انتظار داشته باشیم که یک قیمت برای شرکت های مختلف صادر شود.

قطعا به خاطر وجود تفاوت ها بین شرکت های مختلف، هزینه متفاوت خواهد بود.

بنابراین این مورد را باید توسط یک شرکت معتبر در این حوزه استعلام گرفت. با بررسی ها و برآورد هایی که انجام می شود، یک مبلغ به شما اعلام خواهد شد.
 

افزایش رتبه شرکت پیمانکاری

 


 
رتبه بندی شرکت های پیمانکاری درواقع فرمی از اعتبارسنجی شایستگی برای ضمانت اعتبار و کیفیت آن شرکت است که از طریق معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی نهاد ریاست جمهوری اعطا می گردد.

اخذ رتبه شرکت و ارتقا آن برای این شرکت ها بسیار حائز اهمیت است زیرا این تایید شایستگی باعث می شود اعتبار این شرکت ها نزد سرمایه گذاران افزایش پیداکند و دامنه فعالیتشان را بتوانند گسترش دهند.

این شرکت ها برای شرکت کردن در مناقصه ها و مزایده های بزرگ دولتی باید به ارتقا رتبه دست پیدا کنند به این علت که عقد قرار داد با شرکت های پیمانکاری ای که فاقد رتبه بندی هستند از سوی موسسات دولتی مشکل قانونی دارد.

ارگان های دولتی برای واگذاری پروژه های خود شرکت های پیمانکاری دارای رتبه بندی بالا را در نظر میگیرند.

اعطا و ارتقا رتبه این شرکت ها توسط مراجع ذیصلاح انجام میگیرد و رتبه بندی در 5 سطح می باشد که پایین ترین سطح آن 5 و بالاترین سطح 1 می باشد.

ابتدا به شرکت های پیمانکاری پایه 5 داده می شود که مدت اعتبار این مجوز 2 سال است که بعد از آن پیمانکار باید مجوز خود را تمدید کند و برای تمدید مجوز مراجع ذیصلاح شرایط و شایستگی شرکت پیمانکاری را بررسی کرده و درصورت تایید مجوز رتبه آن ها تمدید میگردد.

در مرحله بررسی اگر شرایط پیمانکار تغییری نکرده باشد رتبه آن تمدید می شود اما اگر فعالیت و کیفیت کار آن شرکت سیر نزولی طی کرده باشد رتبه آن شرکت نیز تنزل پیدا خواهد کرد.

اما درصورتیکه پیمانکار کیفیت و سطح خدمات خود را ارتقا داده باشد و سیر صعودی طی کرده باشد صلاحیت ارتقا رتبه کسب می کند.

ارتقا رتبه زمانی تحقق پیدا می کند که شرکت پیمانکار در مسیر رشد درحال حرکت باشد، نیروهای متخصص و فنی خود را بهبود ببخشد، امکانات خود را افزایش دهد و با بستن قراردادهای معتبر و بزرگ شرایط را برای ارتقا خود فراهم سازد.
 

 

عوامل موثر برای ارتقا رتبه پیمانکاری

 
  • هرچقدر میزان مبلغ قراردادهایی که شرکت پیمانکاری در ۱۵ سال منعقد کرده است بیشتر باشد و پروژه های بزرگتری انجام داده باشد امتیاز آن برای ارتقا رتبه افزایش می یابد.

    سوابق کاری مهندسینی که در این شرکت فعالیت دارند بسیار موثر است هرچقدر سابقه آن ها بیشتر باشد میزان امتیاز مهندسی شرکت هم افزایش می یابد.

    توان مالی شرکت که توسط اظهارنامه های مالیاتی که توسط آن ها تسلیم اداره مالیات می شود معیار مهمی برای ارتقا رتبه آن هاست.

     

مشاوره ثبت شرکت


صاحبان مشاغل و افرادی که قصد به ثبت رساندن شرکت خود و یا مجموعه کاری خود را دارند، در صورتی که قبل از به ثبت رساندن نام شرکت خود، اطلاعات مورد نیاز درباره ثبت شرکت شامل مجوز های لازم، مدارک مورد نیاز، دسته بندی ها، حوزه های کاری، هزینه ها، روال اداری و خیلی از موارد دیگر اطلاعات کافی را نداشته باشند، به احتمال بسیار زیاد به علت تا حدودی پیچیده بودن پروسه و روال ثبت، دچار سردرگمی شده و وقت و هزینه خود را هدر می دهند و ممکن است دچار ضرر و زیان های مختلفی شوند.

اما در صورتی که این افراد با مشاور ثبتی شرکت و افراد آشنا به روال کاری صحبت کنند و از ایشان مشاوره بگیرند، در طی این مراحل دچار هیچ گونه مشکلی نشده و می توانند تمامی مراحل اداری و پروسه ی ثبت شرکت را به خوبی و بدون هیچ گونه سردرگمی انجام دهند.

نتیجه گیری

دراین مقاله سعی کردیم تا حدودی با شرکت های پیمانکاری و حوزه فعالیت آن ها و همچنین رتبه بندی های این شرکت ها آشنایتان کنیم. حال اگر خواهان ثبت شرکت پیمانکاری هستید و نیاز به راهنمایی برای انجام مراحل ثبت آن دارید و یا از صاحبین این شرکت ها هستید و نیاز به مشاوره برای ارتقا رتبه خود دارید کافی هست مشاورین ثبت تکسفیر تماس بگیرید تا شما را در این مسیر راهنمایی کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما