شناسهٔ خبر: 66960177 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سخنگوی شورای نگهبان: کاندیداها با اطلاع از توانایی خود و اقبال عمومی مردم وارد عرصه انتخابات شوند/ طرح «تعطیلی شنبه‌ها» در نوبت رسیدگی است

صاحب‌خبر -

شفقنا- سخنگوی شورای نگهبان از تایید اصلاح قانون انتخابات خبر داد و اعلام کرد که احراز هویت رأی دهندگان با کارت ملی هم انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شفقنا دکتر هادی طحان نظیف در ابتدای این نشست با تسلیت « شهادت رییس جمهور و همراهانش» گفت: اصلاح مواد ۱۹ و ۲۲ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از مصوبات بود که مورد بررسی قرار گرفت و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی افزود: یکی از موضوعات این مصوبه، اصلاح قانون انتخابات است که مردم علاوه بر شناسنامه از طریق کارت ملی هم می توانند رای دهند لذا احراز هویت هم از طریق شناسنامه و هم از طریق کارت ملی امکان پذیراست.

طحان نظیف گفت: مصوبه بعدی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ یعنی جداول بودجه هست که نسبت به آن ایراداتی داشتیم که مرتفع شد و یک مورد باقی مانده بود که به مجمع ارسال شد و در جلسه اخیر مجمع این یک مورد هم به نتیجه رسید لذا جداول بودجه را میتوانیم نهایی شده بدانیم.

وی در رابطه با طرح مالیات بر سوداگری گفت: این مصوبه ایراداتی داشت که مجلس آنها را اصلاح کرد و چون حجم آن مفصل است آن را بررسی کردیم و بسیاری از ایرادات برطرف شد اما برخی از ایرادات همچنان باقی است.

آقای طحان نظیف بیان داشت: طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی که چند بار در رفت و آمد بود و هیات نظارت هم ایراداتی نسبت به آن داشت که یک مورد باقی مانده بود و به مجمع ارسال شد که چهارشنبه هفته گذشته تعیین تکلیف شد که می‌توان آن را قانون دانست.

وی همچنین بیان داشت که طرح تعطیلی شنبه ها در نوبت رسیدگی است.

وی در خصوص بررسی صلاحیت ها و زمان تبلیغات کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: قانون زمانی برای تبلیغات اعلام نکرده بلکه بعد از بررسی صلاحیت ها، زمان تبلیغات آغاز خواهد شد. زمان بررسی صلاحیت ها ۵ روز است که در قانون امکان تمدید ۵ روزه هم وجود دارد. اما همه این مسایل به تعداد ثبت نام کنندگان هم بستگی دارد و بعد از اعلام نتایج، تبلیغات کاندیداها آغاز خواهد شد.

وی در خصوص سن کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: برای سن کاندیدها چارچوبی در قانون داریم و مبنای ما، همین مصوبه است اما چون تصمیم نهایی با شورای نگهبان است، در آن مقطع اگر اعتراضی وجود داشته باشد، آن را بررسی خواهیم کرد.

وی در خصوص برگزاری انتخابات الکترونیک، بیان داشت: ما انتخابات الکترونیک موفقی در جریان انتخابات مجلس داشتیم اما با توجه به مشکلات پیش آمده و زمان کم تا انتخابات ریاست‌جمهوری، نیاز به ایجاد زیرساخت‌های لازم داریم و هم اکنون در حال برگزاری جلسه با وزارت کشور هستیم که اگر به نتیجه برسیم اطلاع رسانی خواهیم کرد.

آقای طحان نظیف تصریح کرد: ستاد پیشگیری از جرایم انتخابات ریاست جمهوری در تهران و مراکز استان‌ها تشکیل شده با قوه قضاییه هم همکاری خوبی درباره تخلفات و جرایم احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری داریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شفقنا در خصوص تضمین شورای نگهبان برای حضور همه جریانات سیاسی در انتخابات، گفت: مهمترین تضمین شورای نگهبان این است که به وظایف قانونی خود عمل کند. ملاحظه سوابق گذشته هم نشان دهنده این است که همه جریانات در انتخابات حضور داشتند و ما به آن توجه داریم. اما توصیه ما این است افرادی هم می‌خواهند در این عرصه حضور یابند، مسوولیت‌های سنگین ریاست جمهوری را در نظر داشته باشند و با دید باز و برآورد لازم نسبت به توانایی‌های خود و اقبال عمومی مردم وارد این عرصه شوند و جریانات سیاست هم افرادی که توانمندی لازم را دارند معرفی کنند.

آقای طحان نظیف تصریح کرد : اصل ۱۱۵ قانون اساسی، ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری و مصوبه شورا درباره تعاریف رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر بودن مبنای بررسی صلاحیت‌ها است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر « شهادت دو تن از اعضای خبرگان رهبری در حادثه سقوط بالگرد» و احتمال برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای، گفت: انتخابات خبرگان، شرایطی مثل آزمون را دارد لذا در انتخابات پیش رو، انتخابات میان دوره ای خبرگان را نخواهیم داشت و در ادوار بعدی این انتخابات برگزار خواهد شد.

آقای طحان‌نظیف درباره مصوبه سه ساله شدن شورای شهر گفت: از سال‌های گذشته این قانون به تصویب رسیده بود که انتخابات ریاست‌جمهوری و شورا‌ها به‌صورت تجمیع شده برگزار شود، براساس قانون انتخابات در چنین شرایطی که انتخابات ریاست‌جمهوری زودتر از موعد خود برگزار می‌شود مجلس باید در خصوص انتخابات شورا‌ها تعیین تکلیف نماید که مجلس یازدهم با مصوبه اخیر خود این کار را انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: براساس مصوبه اخیر مجلس، شورای شهر فعلی چهارساله خواهد بود و در موعد خود یعنی سال آینده به اتمام می‌رسد، ولی دوره بعدی شورا‌ها ۳ سال خواهد بود تا مجدداً با انتخابات ریاست‌جمهوری به صور تجمیع شده برگزار شود.

نظر شما