شناسهٔ خبر: 66959024 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اما و اگرهای برگزاری انتخابات در شرق سوریه در سایه تهدیدات ترکیه علیه «قسد»

صاحب‌خبر -

شفقنا-نشانه‌های متعددی حاکی از آن است که انتخابات محلی «اداره خودمختار» کُردهای سوریه در مناطق شرق این کشور که قرار است در ماه ژوئن جاری برگزار شود، ممکن است جرقه‌ای برای تشدید تنش در منطقه باشد به خصوص پس از آنکه ترکیه تهدید کرد در صورت برگزاری انتخابات در شرق سوریه اقدام به عملیات نظامی خواهد کرد، این اقدام همچنین به نگرانی دولت سوریه و مخالفان هم دامن زده و احزاب اصلی کُرد اعلام کرده‌اند در آن شرکت نخواهند کرد.

به گزارش شفقنا به نقل از العربی الجدید، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد: در صورت برگزاری این انتخابات، آنکارا از انجام حمله جدید به سوریه تردید نخواهد کرد.

اردوغان با حضور در مانور نظامی «FES 2024» در استان ازمیر در غرب ترکیه افزود: ما تحرکات خصمانه یک سازمان افراطی علیه تمامیت ارضی کشورمان و اراضی سوریه را به بهانه انتخابات از نزدیک دنبال می‌کنیم. و ترکیه اجازه نخواهد داد که یک سازمان جدایی‌طلب در مرزهای خود یک (دولت تروریستی) ایجاد کند.»

وی اظهار داشت: «ما در گذشته در مواجهه با یک عمل انجام شده آنچه را که لازم بود انجام دادیم و در صورت مواجهه با چنین شرایطی از اقدام مجدد دریغ نخواهیم کرد.»

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه آنکارا از همه بازیگران منطقه انتظار دارد که «سازمان تروریستی تجزیه‌طلب» (اشاره به نیروهای سوریه دموکراتیک – قسد) و قدرت‌هایی که از آن حمایت می‌کنند، خواهند دید که با تحمیل یک واقعیت انجام شده هیچ چیزی به دست نمی آید، ما انتظار داریم همه طرف‌های تاثیرگذار در منطقه  نگرانی‌های مشروع ما را درک کرده و به آن احترام بگذارند.»

ترکیه نیروهای دموکراتیک سوریه را به‌عنوان بخش سوری حزب کارگران کردستان (پ  ک ک) طبقه‌بندی می‌کند ک اما این نیروها با وجود اذعان به حضور کادرهای این حزب در رهبری خود، این موضوع را رد می‌کنند.

اداره خودمختار شمال شرق سوریه (بازوی اداری نیروهای دموکراتیک سوریه) اعلام کرده است به دنبال اداره مناطق تحت نفوذ خود بر پایه اصول دموکراتیک است و به همین دلیل در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری انتخابات شهرداری در 11 ژوئن است.

قسد توضیح داد موسسات خدماتی و ساختارهای اداری خود را با توجه به نتایج انتخابات محلی در شرق سوریه در هفت منطقه واقع در چهار استان در شمال شرق کشور از جمله الحسکه، رقه و حومه دیرالزور و حومه شرقی حلب بازتشکیل خواهد داد.

اداره خودمختار شرق سوریه از سازمان‌های بین‌المللی و دولتی دعوت کرد تا بر انتخابات شهرداری‌ها در شرق سوریه نظارت کنند، در حالی که ناظران صداقت آنها را زیر سوال بردند زیرا این اداره خودمختار سیستم قضایی مستقلی ندارد. با این حال، ترکیه که در گذشته عملیات نظامی خود را در شمال سوریه آغاز کرده است، این اقدام را گامی از سوی نیروهای دموکراتیک سوریه در جهت ایجاد یک کشور کُرد مستقل در مرز جنوبی خود می‌داند که تهدیدی برای امنیت خود و خاک سوریه است.

در همین ارتباط، «آلان محمود»، پژوهشگر کُرد سوریه در این باره گفت: «قسد در تلاش است با برگزاری این انتخابات به هیمنه خود بر مناطق شرق سوریه مشروعیت ببخشد؛ انتخاباتی که هیچکس باور نخواهد کرد سالم و آزاد است.»

به گفته وی، «قسد اکنون خود را در مخمصمه‌ای قرار داده که نه نمی‌تواند از آن عقب‌نشینی کند و نه تبعات آن را متحمل شود لذا انتظار می رود مداخلات بین المللی در مرحله آتی انجام شودد به ویژه از جانب امریکا که می‌خواهد به راهکاری میانه برای حفظ آبروی قسد دست یابد و از سوی دیگر منطقه را از عملیات نظامی ترکیه دور کند.»

متن این خبر در العربی الجدید

نظر شما