شناسهٔ خبر: 66958663 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

آثار ویرانگر جنگ غزه بر اقتصاد رژیم صهیونیستی

گزارش‌های اقتصادی آمریکایی از هزینه 67 میلیارد دلاری جنگ غزه برای رژیم اشغالگر اسرائیل و بروز نگرانی‌هایی از تکرار سالهای گمشده برای این رژیم حکایت دارند.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، جنگ وحشیانه اسرائیل در نوار غزه که از هفتم اکتبر سال گذشته آغاز گردیده، علی‌رغم پیامدهای خونبار برای مردم فلسطین، تأثیرات ویرانگری بر اقتصاد این رژیم برجای گذاشته و نگرانی و هراس از تکرار "دهه‌ گمشده" را در آرای عمومی شهرک‌نشینان به دنبال داشته است.

در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه بیش از 35 هزار فلسطینی که بیشتر آنها زنان و کودکان هستند، به شهادت رسیده و بیش از 80 هزار نفر مجروح گشته و هزاران نفر همچنان مفقود و یا در زیر آوار هستند؛ اما ارزیابی‌های اقتصادی از سوی بانک مرکزی رژیم اشغالگر بیانگر این مطلب است که این جنگ بیش از 67 میلیارد دلار برای این رژیم هزینه در بر داشته است.

هزینه‌های نظامی و اصرار اسرائیل برای ادامه جنگ غزه گزارش‌های اقتصادی آمریکا را بر ان داشت که میان وضعیت امروز اسرائیل و وضعیت این رژیم بعد از جنگ اکتبر در سال 1973 و سال‌های بعد از آن که به "دهه‌ گمشده" شهرت یافته و در دهه هشتاد قرن گذشته به پایان رسید، مقایسه‌ای انجام دهند. 

(در سال‌های "دهه گمشده"، اسرائیل هزینه‌های نظامی خود را افزایش داد به گونه‌ای که 29 درصد از تولید ناخالص داخلی را در سال‌های 1973 تا 1975 تشکیل می‌داد و این امر تل آویو را وارد مشکلات اقتصادی بزرگی کرد تا جایی که کسری بودجه این رژیم به 150 درصد تولید ناخالص داخلی رسید و تورم سالانه 500 درصدی را به همراه داشت.)

گزارش‌های اقتصادی آمریکایی براساس نظرات کارشناسان در داخل و خارج رژیم صهیونیستی از این نکته حکایت دارند که بحران اقتصادی در داخل اسرائیل ادامه پیدا می‌کند؛ به ویژه بعد از شرکت بیشتر شهروندان در جنگ و کسانی که در خدمت ذخیره مشغول به فعالیت شدند و همچنین دو برابر شدن هزینه‌های نظامی و فرار بسیاری از سرمایه‌گذاران از سرزمین‌های اشغالی.

براساس این گزارش‌ها، این وضعیت موجب گشته تا امیر  یارون، رئیس بانک مرکزی اسرائیل خواستار تشکیل کمیته‌ای برای بررسی بودجه دفاعی اسرائیل شده و تاکیدکند که جنگ مستمر در نوار غزه به معنای اعطای چک سفید به ارتش نیست.
 

نظر شما