شناسهٔ خبر: 66956336 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آیا اتحادیه اروپا وارد جنگ تجاری با چین خواهد شد؟/ گزارش پولتیکو

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- نشریه پولتیکو با طرح این پرسش- که آیا اتحادیه اروپا در حال جنگ تجاری با چین است؟- روابط امروز و آینده این قاره با غول اقتصادی جهان را به بررسی نشسته است. به عقیده نویسنده این مطلب؛ حتی اگر هنوز هم جنگ تجاری اتحادیه اروپا با چین آغاز نشده باشد، با پایان تحقیقات بروکسل درباره خودروهای الکتریکی چینی، این اتفاق خواهد افتاد و به زودی روابط بین اروپا و چین بدتر خواهد شد. به خصوص که اروپا در سال‌های اخیر واردات خودروهای برقی چینی را افزایش داده و این حساسیت‌هایی را به وجود آورده است است. در واقع واردات خودروهای الکتریکی چینی بین سال‌های 2021 تا 2023 بیش از دو برابر شده و به بیش از 430000 خودرو در سال- به ارزش 10 میلیارد یورو- رسیده است [که این موضوع نارضایتی خودروسازان بزرگ اروپا را باعث شده است].

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از نشریه اینترنتی پولتیکو؛ به نظر شما وانیل، لوله‌های فولادی و ماشین‌های الکتریکی چه وجه مشترکی با هم دارند؟

بله، درست حدس زدید: اتحادیه اروپا در حال بررسی واردات این کالاها از چین است تا متوجه شود که آیا این کالاها به دلیل یارانه غیرمنصفانه‌ای که از پکن می‌گیرند، زیر قیمت فروخته می‌شوند یا نه. چین هم البته به نوبه خود قاره سبز را به انباشتن بازار چین با کنیاک‌های ممتاز اروپا متهم می‌کند- و به کرات به این موضوع اشاره کرده که به زودی عرضه خودروهای لوکس اروپایی و گوشت خوک با محدودیت‌هایی مواجه خواهند شد.

این دینامیسم تلافی‌جویانه نشان از این دارد که اتحادیه اروپا- که سال گذشته با کسری تجاری نزدیک به 300 میلیارد یورویی مواجه بود- ممکن است به زودی وارد جنگ تجاری با چین شود.

چرا همه درباره خودروهای چینی صحبت می‌کنند؟

غول‌های تجاری در بروکسل- و روسای صنعت خودرو در اشتوتگارت، مونیخ و ولفسبورگ- با نگرانی منتظر نتیجه تحقیقات اتحادیه اروپا درباره یارانه‌های ناعادلانه احتمالی دولت پکن به صنعت خودروهای الکتریکی چینی هستند.

رئیس کمیسیون اروپا اورسولا فون‌درلاین پاییز گذشته این تحقیقات را آغاز کرد و طبق جدول زمانی تحقیقات، نتایج آن باید تا اوایل ژوئن به بازیگران بازار اطلاع داده شود، که به این معنی است که تجارت بین طرفین ممکن است تا زمان برگزاری انتخابات اروپا- از 6 تا 9 ژوئن- با شمارش معکوس مواجه شده و در نهایت متوقف شود.

طبق تخمین و ارزیابی موسسه اقتصاد بین‌الملل پیترسون؛ اروپا در سال‌های اخیر واردات خودروهای برقی چینی را افزایش داده- و این آمار بین سال‌های 2021 و 2023 بیش از دو برابر شده و سالانه به بیش از 430000 خودرو به ارزش 10 میلیارد یورو رسیده است. هم‌زمان صادرات خودروهای الکتریکی اروپا به چین ناچیز بوده و بروکسل نگران است که بازار اتحادیه اروپا باتلاقی شود و صنایع داخلی را در خود غرق کند.

در حالی که بروکسل از احتمال یافتن شواهدی درباره کمک‌های ناعادلانه دولت چین به خودروسازان برقی مطمئن است، اما هنوز مشخص نیست که اتحادیه اروپا خودروهای الکتریکی چینی ساخت شرکت‌هایی مانند BYD را با چه سطحی از عوارض روبرو خواهد کرد. به گفته تحلیلگران گروه رودیوم، اتحادیه اروپا در حال حاضر تعرفه‌های 10 درصدی بر همه خودروهای وارداتی اعمال می‌کند- که برای بهبود شرایط باید دست‌کم تا 50 درصد افزایش یابد.

متن کامل این مطلب را در نشریه پولتیکو بخوانید

 

نظر شما