شناسهٔ خبر: 66956279 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

حقوق بازنشستگان تامین جتماعی | افزایش حقوق بازنشستگان کشوری | واریزی حقوق بازنشستگان

سورپرایز اول هفته همسان سازی حقوق بازنشستگان با احکام تازه | واریزی 4/600/000 برای افزایش حقوق 2 ماه بازنشستگان

وزیر کار نیز در تازه‌ترین اظهارنظر درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان گفته است: افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و سایر صندوق‌هایی که تحت پوشش وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی بودند، اجرا، اعمال و پرداخت شد، اما در موضوع همسان سازی باید تامین منابع صورت بگیرد.

صاحب‌خبر -

خبرنگار شکیبا بقال زاده: متناسب سازی حقوق از مطالبات جدی و به حق بازنشستگان است و باید اجرا شود. تلاش می‌کنیم با در اختیار داشتن ۹ هزار میلیارد تومان، مشکلات بازنشستگان را حل و مطالبات آنها را پرداخت کنیم.نعمت‌الله ترکی ادامه داد: در مجموع ۹ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۱ برای این طرح در نظر گرفته شده بود که دولت سهام شرکتی را برای این موضوع به صندوق واگذار کرد که در تلاش هستیم با نقد شدن این سهام متناسب‌سازی را عملیاتی کنیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: قرار است تا شهریور مطالبات مربوط به اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و البته در مرداد موضوع رتبه‌بندی معلمان و مطالبات فرهنگیان بازنشسته تعیین تکلیف و تسویه شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سوال که آیا خبر خوشی برای کارگران پس از پشت سر گذاشتن هفته کارگر دارید، بیان کرد: خبر خوش برای کارگران این است که بحمدالله والمنه جامعه کارگری ما پایدار و تعدیل نیروی کار کاهش پیدا کرده و شاهد آن هم این است که مستمری‌بگیران بیمه بیکاری رو به کاهش است و نرخ اشتغال در کشور افزایش و بیکاری کاهش پیدا کرده است. همچنین قرارگاه مسکن هم در ستاد وزارت‌خانه راه‌اندازی کردیم و مقرر شد بانک رفاه کارگران هم به عنوان متولی ان‌شاالله منابع مورد نیاز مسکن کارگری را متقبل شود و تامین کند.

جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان 1403

وی درباره این‌که کمیسیون تلفیق ماده ۲۹ برنامه هفتم را تغییر داده و برخی معتقدند با این کار نگرانی در جامعه بازنشستگان تامین اجتماعی به وجود آمده چراکه گویا آن بندی که «دولت مکلف است دیون را تسویه کند» پاک شده است؛ جایگزین این مورد چیست، عنوان کرد: بر اساس ایراداتی که مجمع تشخیص مصلحت نظام در بعضی از موارد گرفته است؛ در مجلس متاسفانه چنین امری که می‌گویید محقق شد و بلافاصله مورد اعتراض ما قرار گرفت و ماموریتی هم به یک تیم از نمایندگان مجلس داده شده است چون قانون‌گذار به هیات رئیسه چنین اختیاراتی را تفویض کرده است. همکاران ما به شدت دنبال این هستند که همین را بازگردانند.

مرتضوی درخصوص این‌که آیا لایحه دیگری داده خواهد شد چراکه رئیس مجلس عنوان کرده حتما باید لایحه دیگری داده شود، بیان کرد: خیر؛ توجه داشته باشید بر اساس پیگیری و اخباری که من دارم مقرر شد که رئیس کمیسیون تلفیق و اجتماعی و یک نفر از نمایندگان مجلس و با حضور نمایندگان ما موضوع را بررسی کنند و اصلاحات را انجام دهند.

وی بیان کرد: مطالباتی که گفته می‌شود همان مطالبات انباشته شده است که ما حتما پیگیری می‌کنیم. دولت اراده‌اش بر این است که مطالبات صندوق‌های بازنشستگی را پرداخت کند. کما این که در سنوات گذشته هم دولت کریمانه به این موضوع پرداخت و تقریبا بالغ بر ۲۲۰ همت تسویه بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی را داشتیم و سایر صندوق‌ها هم به همین شکل بخش قابل توجهی از مطالب‌شان را اخذ کردند. اما همواره به لحاظ اجرای احکامی که در بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود باز دوباره تکالیفی را برای صندوق‌ها ایجاد می‌کنند که لاجرم دولت باید به صورت سنواتی مطالبات صندوق ها پرداخت و الا صندوق‌ها دچار مشکل خواهند شد.

زمان واریز حقوق بازنشستگان 1403

مرتضوی درخصوص این‌که متناسب و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باتوجه به این که احکام برنامه هفتم ابلاغ نشده مانده است، چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد، اظهار داشت: باید ابلاغ شود. همسان‌سازی زمانی که قانون ابلاغ شود اجرا خواهد شد اگر قانون برنامه هفتم ابلاغ شود حال با توجه به این که گفته می‌شود اصلاحیه آورده‌اند آن اصلاحیه هم اصلاح شود قطعا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از تاریخ اجرای قانون انجام خواهد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: تاریخ اجرایی برنامه هفتم از ابتدای سال ۱۴۰۳ یعنی از اول فرودین سال هزار چهارصد و سه خواهد بود، هرگونه اصلاحی در احکام بازنشستگان عزیز از اول فرودین هزار چهارصد و سه اعمال می‌شود.

حقوق اردیبهشت ماه بازنشستگان کشوری بانک صادرات با افزایش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی همراه خواهد بود.

از ابتدای سال حقوق بازنشستگان کشوری بانک صادرات ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

طبق آخرین اخبار، حقوق بازنشستگان کشوری بانک صادرات در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ واریز خواهد شد.

واریز حقوق با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل کشور و براساس مصوبه هیئت وزیران انجام شده است.

حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری بانک صادرات با افزایش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی همراه بوده است.

حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان کشورهای دیگر چقدر است؟

در حالی که مستمری‌های بازنشستگی به طور عمده‌ای منبع درآمد اصلی برای اروپایی های ۶۵ ساله و بالاتر به شمار می‌روند، کمتر از نیمی شاغلان در اتحادیه اروپا مطمئن هستند که پول کافی برای زندگی راحت در طول دوران بازنشستگی خود خواهند داشت.

در چندین کشور این سطح اطمینان به ۳۰ درصد یا حتی کمتر کاهش می‌یابد. این در شرایطی است که حفاظت از سالمندان در برابر فقر یکی از وظایف کلیدی سیستم‌های بازنشستگی محسوب می‌شود.

مستمری سالمندی با هدف حمایت از استمرار درآمد افراد بعد از بازنشستگی انجام می‌شود، اما تفاوت‌های بزرگی در میزان حقوق بازنشستگی در سراسر اروپا وجود دارد و حقوق بازنشستگی سالمندان در سراسر اروپا به طور قابل توجهی از نظر اسمی و استانداردهای قدرت خرید متفاوت است.

برای این‌که بتوان آمارهای کشوری یورواستات، بازوی آماری اتحادیه اروپا، را در این زمینه با هم مقایسه کرد ما در یورونیوز درآمدهای سالانه بازنشستگی را به مبالغ ماهانه تبدیل کرده‌ایم.

در سال ۲۰۲۱ متوسط حقوق ناخالص ماهانه بازنشستگی سالمندی برای هر فرد ذینفع در اتحادیه اروپا بسیار متفاوت بود؛ از ۲۵۷۵ یورو در لوکزامبورگ تا ۲۲۶ یورو در بلغارستان.

در حالی که میانگین کل حقوق بازنشستگی میانگین اتحادیه اروپا ۱۲۲۴ یورو است، ایسلند بالاترین میانگین را با ۲۷۶۲ یورو و آلبانی کمترین میزان را با میانگین ۱۳۱ یورو ثبت کرده‌اند.

میزان متوسط حقوق بازنشستگان افراد در کشورهای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱

مستمری سالمندی در چهار کشور بزرگ اتحادیه اروپا بالاتر از میانگین بوده است. ایتالیا بالاترین حقوق بازنشستگی را با ۱۵۶۱ یورو گزارش کرد، در حالی که فرانسه، اسپانیا و آلمان ارقام تقریباً یکسانی را نشان دادند و هر کدام حدود ۱۴۵۰ یورو به بازنشستگان پرداخت می‌کنند.

کشورهای اسکاندیناوی نیز عملکرد قوی داشتند و میانگین حقوق بازنشستگی سالمندان از چهار کشور بزرگ اتحادیه اروپا بیشتر بود. برای مثال بازنشستگان در دانمارک به طور میانگین ۲۴۱۷ یورو دریافت می‌کنند.

در آن سو پایین‌ترین رتبه‌های هفت‌گانه همگی متعلق به کشورهای بالکان بوده است. میانگین مستمری سالمندان در لوکزامبورگ تقریباً ۱۱ برابر و در اتحادیه اروپا ۶ برابر بیشتر از بلغارستان بود که نشان‌دهنده تفاوت‌های قابل توجه است.

برخی از این تفاوت‌های حقوق بازنشستگی را می‌توان به سطوح مختلف قیمت در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نسبت داد، چرا که به گفته یورواستات هزینه کلی زندگی در سراسر منطقه به طور قابل توجهی متفاوت است.

بر اساس نظرسنجی یوروبارومتر در سال ۲۰۲۳ که از طریق سازمان بیمه و بازنشستگی شغلی اروپا انجام گرفت، تنها ۴۲ درصد از شاغلان اتحادیه اروپا مطمئن هستند که پول کافی برای زندگی راحت در طول دوران بازنشستگی خود خواهند داشت.

سطوح اعتماد بین کشورها متفاوت است، به طوری که لوکزامبورگ (۶۱٪)، هلند (۵۹٪) و دانمارک (۵۸٪) بالاترین اطمینان را گزارش کردند. در مقابل، کمترین سطح اطمینان در لتونی (۲۳٪)، اسلوونی (۲۷٪) و لهستان (۲۸٪) دیده می‌شود.

یورونیوز با بررسی آمارها همچنین به یک همبستگی مثبت قوی بین سطح اعتماد مالی به زندگی راحت در دوران بازنشستگی و میزان مستمری ماهانه سالمندی پیدا کرده است.

این همبستگی نشان می‌دهد در کشورهایی با حقوق بازنشستگی بالاتر سطوح اطمینان بالاتری دیده می‌شود، در حالی که سطح اطمینان در کشورهایی با مستمری‌های بازنشستگی پایین‌تر کاهش می‌یابد.

گروه‌های متخصص در یک جلسه توجیهی در پارلمان اروپا راه‌هایی را برای تقویت پایداری و کفایت سیستم‌های بازنشستگی اتحادیه اروپا مطرح کرده‌اند.

در این جلسه هشدار داده شد: «روش طراحی سیستم‌های بازنشستگی در حال حاضر تعداد فزاینده‌ای از مردم را در معرض خطر فقر در سالمندی قرار می‌دهد. روندی که برخلاف تلاش‌های اتحادیه اروپا جهت کاهش فقر است.»

این در شرایطی است که مقایسه سطوح بازنشستگی بین‌المللی به دلیل تفاوت‌های قابل توجه در سیستم‌های بازنشستگی چالش‌برانگیز است و نتیجه می‌تواند بدتر نیز باشد. چرا که این مقایسه‌ها اغلب تأثیر مالیات و هزینه مشارکت‌های اجتماعی بر مبالغ دریافتی نهایی بازنشستگی را نادیده می‌گیرند.

در حالی که پایگاه داده یورواستات با تقسیم کل هزینه‌های مستمری سالمندان بر تعداد دریافت‌کنندگان محاسبه می‌شود.

این سازمان در گزارش خود با اشاره به همین مطلب یادآوری کرده است «ارقام مربوط به مخارج بازنشستگی به ازای هر ذینفع، لزوماً نشان دهنده سطح یا کفایت مستمری‌های سالمندی فردی در کشورهای مختلف نیست.»/خبرجو

نظر شما