شناسهٔ خبر: 66955342 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

امام جمعه دهگلان:

مشوق یکدیگر در انفاق باشیم

ماموستا عبدالسلام محمدی با بیان اینکه باید مشوق یکدیگر در انفاق باشیم؛ عنوان کرد: انفاق آشکار سبب تربیت نسل بسوی خیرات و تشویق دیگران به احسان است و انفاق پنهان عامل رشد و اخلاص است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، ماموستا عبدالسلام محمدی در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور مردم متدین این شهرستان برگزار شد به موضوع؛ دو امر الهی اشاره و بیان داشت: خداوند متعال در آیه ۳۱ سوره مبارکه ابراهیم به دو امر مهم الهی اشاره می کند : (‍قُل لِّعِبَادِيَ الَّذِينَ آمَنُوا يُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُنفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ يَوْمٌ لَّا بَيْعٌ فِيهِ وَلَا خِلَالٌ؛ به بندگان مؤمنم بگو: نماز بر پاى دارند و از آنچه به آنان روزى داده ايم، پيش از آنكه روزى فرارسد كه نه بيعى در آن است و نه دوستى اى، پنهان و پيدا انفاق كنند.
 
امام جمعه دهگلان عنوان کرد: اولین سؤال در روز قیامت از نماز است اگر قبول واقع شود سایر اعمال نیز قبول و اگر رد شود سایر اعمال رد می شود.
 
وی تصریح کرد: در این آیه به مسئله انفاق پنهانی و آشکار اشاره شده. انفاق آشکار سبب تربیت نسل بسوی خیرات و تشویق دیگران به احسان است و انفاق پنهان عامل رشد و اخلاص است؛  بعضی از مفسرین گفته اند انفاق علنی مربوط به زکات و نذورات واجب و انفاق پنهانی مربوط به خیرات مستحبه است.
 
ماموستا محمدی خاطرنشان کرد: در حدیثی که از پیامبر اکرم (ص) روایت شده که فرمود: خداوند به تو پناه میبرم از دوستی که باچشم مرا می بیند و در ظاهر خوشحال است درحالیکه در قلب نسبت به من کینه دارد؛ اگر خوبی را انجام دهم آن را مخفی و می پوشد و اگر خطایی کنم آن را جار می زند؛ این حدیث دلالت بر این مهم دارد که در هنگام کارهای خوب و خدمت تشویق کنننده و در هنگام کارهای اشتباه خطا پوش باشیم.
 
امام جمعه دهگلان ابراز داشت: یکی از نصایح حضرت علی علیه السلام که بسیار مهم و ارزشمند است که فرمود: (اخاف علیکم الاثنین: اتباع الهوی و طول الامل . اتباع الهوی یصد عن الحق و طول الامل ینسی الآخره)  در  آینده برای  شما از دوچیز می ترسم که دچار آنها شوید، تبعیت از هوا و هوس و آرزوی های زیاد. تبعیت از هوا و هوس شما را از مسیر حق منحرف و آرزوی های زیاد شما را از یاد قیامت غافل می کند.
 
وی یادآور شد: شیخ عبدالقادر گیلانی (قدس سره) از اولیا و ائمه بزرگوار دین است که راه رسیدن به خداوند متعال را چنین بیان نموده (ما وصلت الی الله بقیام اللیل و صیام النهار و لا دراسه العلم. ولکن وصلت الی الله بالکرم و التواضع و سلامه الصدر) با نماز شب و روزه و ترویج علم به خدا نرسیدم، هرچند اینها اعمال بزرگ و مهمی هستند، بلکه با کرم و بخشش، تواضع و فروتنی و پاکی قلب از کینه به خداوند متعال رسیدم.
 
انتهای پیام/

نظر شما