شناسهٔ خبر: 66955303 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

افت سه نماگر اصلی بازار سهام برای پنجمین هفته متوالی

نقطه عطف کاهش بورس؟

دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی : معاملات هفته گذشته بورس تهران با کاهش ارتفاع نماگرهای سهامی پیگیری شد. در هفته گذشته، شاخص‌کل، ۱.۳۲‌درصد افت داشت و شاخص هموزن نیز ۱.۲۳‌درصد کاهش ارتفاع داشت. شاخص‌کل فرابورس نیز نزول ۱.۵۳‌درصدی را تجربه کرد. برای پنجمین هفته متوالی، هر سه نماگر اصلی بازار سهام با کاهش ارتفاع مواجه شدند که این موضوع حاکی از اوضاع و احوال نابسامان و آشفته بازار سهام در هفته‌های اخیر است.

صاحب‌خبر -

19 copy

مسیر بازار سهام در هفته گذشته را می‌توان به دو نیمه مختلف تقسیم کرد. در سه روز ابتدایی هفته، بازار با فشار فروش همراه شد و در همین راستا، موج انتقادات روانه موضوع دامنه‌نوسان محدود شد و عده‌ای معتقد بودند که محدودبودن دامنه و عدم‌تخلیه فشار فروش در بازار سبب شده‌است که همچنان فشار عرضه در بازار ادامه‌دار باشد، اما از روز سه‌‌‌‌‌شنبه، مجددا ورق معاملات بورس برگشت و بازار سهام دو روز پایانی هفته را با رشد نماگرها به پایان رساند. نکته جالب‌توجه در معاملات این هفته، معاملات صندوق‌های اهرمی بود. صندوق‌های اهرمی حاضر در بازار، معاملات روز دوشنبه را در محدوده صف‌فروش آغاز کردند، اما هرچه که از زمان بازار سپری شد، از فشار عرضه کاسته شد و سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها را در محدوده‌های کف چند وقت اخیر، خریداری کردند. دو روز پایانی هفته نیز معاملات این صندوق‌ها توام با صف خرید بود.

اتفاقات شاخص هفته

اما در هفته گذشته، چه اتفاق‌هایی در اکوسیستم تالار شیشه‌ای روی داد؟ سه‌‌‌‌‌شنبه، هشتم خردادماه، وزیر اقتصاد در نشست خبری خود به بیان وضعیت بازار سهام پرداخت و خاطرنشان کرد اخیرا نارضایتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زیادی نسبت به وضعیت بازار سرمایه وجود داشته ‌‌‌‌‌است. صبح روز سه‌‌‌‌‌شنبه جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی برگزار شد و در جلسه مذکور، پیشنهادهایی برای کمک به بهبود چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز سودآوری در بورس مطرح شد. ‌‌‌‌‌احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در نشست مذکور گفت: 4تصمیم در راستای کمک به بازار سهام اتخاذ‌‌‌‌‌شده‌‌‌‌‌ که اولین تصمیم کنترل قانونی نرخ سود بانکی است. مقررشده که از این پس، بانک‌‌‌‌‌مرکزی نظارت بیشتری روی این موضوع داشته ‌‌‌‌‌باشد. افزون بر این سازمان برنامه و بودجه ‌نیز موظف‌شده که پذیرش ‌‌‌‌‌‌بار مالی معافیت‌های مالیاتی را بپذیرد، بنابراین می‌توان گفت که در سال‌‌‌‌‌1403 شرکت‌های بورسی، معافیت مالیاتی خواهند داشت. موضوع بعدی مربوط به نارضایتی از ابلاغیه نرخ پالایشگاهی بود که دستور داده‌شد وزارت نفت بررسی و تجدیدنظر‌هایی را در این زمینه در دستور کار قرار دهد. همچنین با موافقت وزارت صمت قرار  بر این شده که مصوبه لازم برای تجدیدارزیابی خودروسازان در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی یا از طریق یک مصوبه قانونی اجرایی شود تا وضعیت خروج دو خودروساز بزرگ کشور در بازار سرمایه از حالت شک و تردید خارج شود.

نامه بانک‌مرکزی

همچنین در روز سه‌‌‌‌‌شنبه، انتشار نامه بانک‌مرکزی درخصوص رعایت سقف نرخ سود انواع سپرده‌های سرمایه‌گذاری و نیز نرخ سود تسهیلات، عامل دیگری بود که موجبات استقبال از نمادهای تالار شیشه‌ای را فراهم کرد. در متن این نامه که خطاب به مدیران‌عامل بانک‌های مختلف نگاشته شده‌است، اشاره ‌‌‌‌‌شده که به‌رغم تاکیدات این بانک مبنی‌بر لزوم رعایت سقف نرخ سود انواع سپرده‌های سرمایه‌گذاری و نیز نرخ سود تسهیلات، حسب بازرسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های انجام ‌‌‌‌‌شده و گزارش‌های واصله، برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری همچنان با توسل به روش‌ها و شیوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف مبادرت به تخطی از نرخ‌های سود مصوب و ابلاغی می‌کنند.

نامه سازمان به درآمد ثابت‌‌‌‌‌ها

افزون بر موارد یادشده، در روز سه‌‌‌‌‌شنبه، نامه اداره بازرسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطاب به مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار با درآمد ثابت نیز منتشر شد که در متن این نامه تاکید شده‌بود؛ بررسی‌‌‌‌‌های به‌عمل آمده از تبلیغات برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد در تبلیغاتی که در راستای تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد، از عبارات گمراه‌کننده و خلاف‌واقع با محتوای «ثبات روند سوددهی، تضمین نرخ سود و بدون‌ریسک‌‌‌‌‌بودن سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود»، لذا مقتضی است در تهیه تبلیغات از مضامین گمراه‌‌‌‌‌کننده خودداری به‌عمل  آید.

18 copy

 

نظر شما