شناسهٔ خبر: 66955269 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

دعوا بر سر اعتبارنامه‌ای که تأیید شده بود

درگیری در سکوی هیئت‌رئیسه مجلس

درگیری در سکوی هیئت‌رئیسه اولین تصویر از بهارستان دوازدهم بود که در اذهان افکار عمومی ثبت شد. دویدن به سمت یکدیگر، فریاد، تهدید و حتی بیم از برخورد فیزیکی در تصاویر روز پنجشنبه از مجلس اصولگرای دوازدهم موج می‌‌زد، چرا؟

صاحب‌خبر -

شرق: درگیری در سکوی هیئت‌رئیسه اولین تصویر از بهارستان دوازدهم بود که در اذهان افکار عمومی ثبت شد. دویدن به سمت یکدیگر، فریاد، تهدید و حتی بیم از برخورد فیزیکی در تصاویر روز پنجشنبه از مجلس اصولگرای دوازدهم موج می‌‌زد، چرا؟ جواب ساده است؛ اوضاع به خواست و اراده شش نماینده مخالف اعتبارنامه نماینده دیگر پیش نرفته بود. ماجرا زمانی شدت گرفت که مالک شریعتی نماینده نزدیک به زاکانی در کنار شش کاندیدای دیگر اعتراض به اعتبارنامه تاجگردون را رسما اعلام کردند، تاجگردون اما نه به سبک و سیاق آنها بلکه با نقل قولی از رهبر انقلاب پاسخ این طیف را داد اما ماجرا گویا سر دراز داشت و به صحن روز پنجشنبه رسید. بررسی اعتبارنامه‌ها ابتدا با اعتراض به قالیباف آغاز شد، برخی نمایندگان معتقد بودند اعتراضات باید در صحن بررسی شود و قالیباف تأکید داشت اعتراضات باید در شعب بررسی شود و اگر اعتبارنامه‌ها در شعب تصویب شود در صحن دیگر جای اعتراضی وجود ندارد. این اختلاف به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون نیز کشیده شد و زمانی که شعبه ۱۱ اعتبارنامه تاجگردون را تصویب‌شده اعلام کرد و از سوی هیئت‌رئیسه نیز تأیید شد، درگیری به سکوی هیئت‌رئیسه مجلس رسید. آن‌گونه که ایرنا از واقعه گزارش داده؛ «با بالاگرفتن اعتراضات در صحن، تاجگردون و مالک شریعتی برای هم خط و نشان کشیدند و طرفداران این دو نفر مقابل هم قرار گرفتند و با دست همدیگر را هل دادند، اما وساطت نمایندگان دیگر ماجرا را ختم به خیر کرد».

عصر ایران هم نوشته است: «در زمان قرائت گزارش شعب، تعدادی از نمایندگان در جایگاه هیئت‌رئیسه و کنار میز نمایندگانی از معاونت قوانین حضور داشتند که ظاهرا صحبتی صورت گرفت که یک‌مرتبه مالک شریعتی فریادی خطاب بر تاجگردون زد که «چرا می‌روی؟» در همین هنگام تاجگردون در حال خروج از جایگاه هیئت‌رئیسه بود. اما این پایان درگیری نبود؛ یک‌مرتبه صدای فریاد مهرداد گودرزوند و تقی‌پور بلند شد تا جایی که تعدادی از نمایندگان جلوی دهان رضا تقی‌پور را گرفته و آن دو را جدا کردند. بعد تقی‌پور و گودرزوند را از صحن خارج کردند. تاجگردون هم در صندلی خود نشست و تعداد دیگری از نمایندگان دور او جمع شده و صحبت می‌کردند».

در ادامه ماجرا، برخی نمایندگانی که خواستار رأی‌گیری اعتبارنامه منتخبان در صحن علنی بوده‌اند، به سکوی هیئت‌رئیسه هجوم آوردند که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که «دیگر نیازی به این کار نیست. اگر هم کسی به اعتبارنامه یکی از منتخبان اعتراضی داشته باید در شعبه مورد نظر مطرح می‌کرده و در صحن نه رأی‌گیری صورت می‌پذیرد و نه به اعتراضی رسیدگی می‌شود». علیرضا سلیمی نماینده تهران هم در اخطاری خطاب به رئیس مجلس گفت: «اعتبارنامه نمایندگان از مقولاتی نیست که به‌صورت مجموعه‌ای قرائت شود و سکوت و عبور کنیم. خواهشم این است که با توجه به رویه مجلس قبل و عبارتی که در اصل ۹۳ است و همچنین با توجه به ماده ۲۹ آیین‌نامه داخلی و همچنین درخواست ۵۳ نفر از نمایندگان در این زمینه، مرّ قانون انجام شود». این اظهارات نماینده تهران پاسخ محمدباقر قالیباف را به همراه داشت که گفت: «در این زمینه ماده ۲۹ تکلیف را روشن کرده است؛ هرگونه اعتراض به اعتبارنامه‌ها باید در شعب بررسی شود و در شعبه یا تصویب یا رد می‌شود؛ اگر به هر دلیلی در شعب رد شد، شعب مراتب را ارجاع می‌دهد به هیئت‌رئیسه، سپس با تشخیص هیئت‌رئیسه، موضوع به هیئت تحقیق و بررسی که برای این کار پیش‌بینی شده است؛ اگر هم هیئت تحقیق موضوع را تأیید کرد، دیگر تأیید شده است و این موضوع در آیین‌نامه داخلی روشن و شفاف است». درنهایت مالک شریعتی مدعی شد توسط تاجگردون تهدید شده است و تأکید کرد سکوت نخواهد کرد. از طرفی غلامرضا تاجگردون منتخب گچساران با انتشار ویدئویی از خود در صفحه اینستاگرامی‌اش گفت: امروز بحث اعتبارنامه بنده در صحن علنی مطرح شد و اتفاقاتی افتاد که برای ساحت مقدس مجلس خوب نبود. 

رهبر انقلاب تأکید ویژه‌ای داشتند که مجلس با آرامش کار خود را شروع و از دعوای رسانه‌ای و مضر خودداری کند. وی ادامه داد: دوست نداشتم وارد مجادله شوم اما مطالبی در رسانه‌ها خواندم که مواردی به بنده منتسب کردند؛ اولا مردم، بنده و اخلاق و رفتارم را می‌شناسند و مجلس هم می‌داند موضوع از چه قرار است. این نماینده مجلس خطاب به مردم گفت: خواستم به مردم بگویم مجلس آرام است و هیچ تهدیدی شکل نگرفته و نخواهد گرفت. مجلس محل تضارب آرا است و نظرش را داد و مجلس هم مطابق آیین‌نامه می‌پذیرند همچنان که چهار سال پیش نپذیرفتند. وی در پایان بیان کرد: خواهش می‌کنم دوستان حسب فرمایش رهبری، اگر مقید به امر ولایت هستید، ادامه ندهید و روح مردم را آزرده‌خاطر نکنید. مردم به آرامش نیاز دارند و چند روز دیگر باید در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنند.

چهار سال پیش سناریو رد اعتبارنامه تاجگردون توسط جریان خاص مخالف او به نتیجه رسید و اعتبارنامه تاجگردون با موافقت ۱۲۸ نماینده رد شد تا او به سرعت از قطار مجلس یازدهم پیاده شود. اما به فاصله چند ماه بعد، هم شورای نگهبان و هم یکی از اعضای هیئت‌رئیسه رد اعتبارنامه تاجگردون را یکی از اشتباهات آن مجلس عنوان کردند؛ البته همین جریان نتوانست در مجلس دوازدهم موفق عمل کند و تاجگردون نماینده مجلس باقی ماند.

 

نظر شما