شناسهٔ خبر: 66954438 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

عوارض قلیان اکسیژن چیست؟

یک فوق تخصص ریه گفت: استفاده از قلیان اکسیژن به مرور زمان موجب بروز کم‌خونی و اختلالات عصبی می‌شود.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، عاطفه عابدینی، فوق تخصص ریه درباره اخبار ضدونقیضی که در مورد قلیان اکسیژن مطرح می‌شود گفت: قلیان اکسیژن تنها اکسیژن خالص نیست و ترکیبی از اکسیژن و گاز N۲O یا همان اکسید نیترو است و با اینکه گفته می‌شود اکسید نیترو در قلیان اکسیژن زیر ۱۰ درصد است و مقدار کمی در این محصول به کار رفته اما همان مقدار کم نیز آسیب زاست و به مرور زمان عوارض بسیاری را به همراه دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه این اصلا منطقی نیست که مردم را به مصرف مواد دخانی تشویق کنیم، ادامه داد: اکسید نیترو هر چند اندک باشد عوارض بسیاری برای ریه دارد و از آنجایی که بر روی B۱۲ اثرگذار است این ویتامین را در بدن از بین می‌برد و به مرور زمان موجب بروز کم خونی و اختلالات عصبی می‌شود. تعدادی از افرادی که از این محصول استفاده می‌کنند پس از استفاده احساس خنده و سرخوشی دارند که این امر نشان دهنده این است که گاز نیترو در قلیان اکسیژن بر روی عروق مغزی تاثیرگذار است و موجب گشادی این عروق می‌شود و ممکن است به صورت موقت باعث احساس سرخوشی شود، اما واقعیتش این است که با مصرف قلیان اکسیژن سم را وارد بدن می‌کنیم، با وجود اینکه عنوان می‌کنند غلظتش کم است، ولی عوارض بسیاری دارد.

این فوق تخصص ریه با بیان اینکه در چند کشوری که قلیان اکسیژن به عنوان محصول دخانی استفاده می‌شود افراد یک بار در سال اجازه مصرف دارند، افزود: اصلا منطقی نیست که این محصول به صورت مداوم در کشور ما مورد استفاده قرار گیرد. اطلاع رسانی نیز در مورد قلیان اکسیژن نادرست بوده، افرادی که از ویژگی‌های مثبت این محصول گفتند، متخصص ریه و پزشک نبودند. ما با هر آنچه که به غیر از هوای پاک به صورت استنشاقی وارد ریه شود، مشکل داریم چراکه می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: در مورد سیگا‌رهای الکترونیکی نیز مطرح می‌شود که بهتر است به جای سیگار مورد استفاده قرار گیرد اما سیگار‌ الکترونیکی هم با عوارض بسیاری همراه است و باعث ایجاد سرطان‌های لثه، دندان و لب می‌شود و در مورد قلیان‌های اکسیژن نیز شرایط همین گونه است و استفاده از این محصول عوارض بسیاری دارد و توصیه نمی‌شود.

این پزشک فوق تخصص توضیح داد: تا جایی که مطلع هستم وزارت بهداشت به قلیان اکسیژن به عنوان تجهیزات پزشکی و درمانی مجوز نداده است. این محصول چند سال پیش به عنوان یک اختراع ثبت شده و شاید در برخی اعمال جراحی و کار‌های دندانپزشکی از گاز N۲O استفاده شود اما هرگز نباید به مردم گفته شود می‌توانند به صورت مداوم از قلیان اکسیژن استفاده کنند چراکه مطالبی که درباره ویژگی‌های مثبت این محصول عنوان می‌شود، درست نیست و تبلیغات است.

برچسب‌ها:

نظر شما